BMW 540i – 2002 – 405.221 km - Klokje Rond
Op weg naar een beter leven
87 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een BMW 540i is natuurlijk een prachtkar. Maar wat roep je over jezelf af wanneer je voor een klein bedrag een auto van zo’n kaliber koopt die al vier ton achter de kiezen heeft? Joey Visser laat zich graag informeren over de staat van zijn auto.
Joey Visser is niet van de bang aangelegde soort. Hij kocht onlangs voor zichzelf een achttien jaar oude BMW met een V8-motor, een lpg-installatie en een gezegende kilometerstand. Enkele maanden daarna meldde hij zich aan voor Klokje Rond, en dan treft hij Joep Schuurman: een tamelijk kritische techneut, die deze BMW’s als zijn broekzak kent. Wat roep je dan over je af? Eerst maar eens even de vraag die ons op de lippen brandt: zou het niet verstandiger zijn geweest om vóór de aankoop van de auto een aankoopkeuring te laten uitvoeren in plaats van achteraf? Joey: “Ik ben bij de aankoop echt secuur te werk gegaan. Ik heb ook een auto laten staan omdat die helemaal verrot was. Deze heeft dan misschien een hoge kilometerstand, maar hij voelt nog heel degelijk aan.”
Joey is niet helemaal van gisteren; het sleutelen aan deze 540i doet hij voor het grootste deel zelf. En dat geldt ook voor zijn andere auto, een BMW M3 van de E46-generatie. “Maar sinds ik de 540i heb, blijft die M3 steeds vaker op stal staan”, zegt hij lachend. “Het is zo’n auto die altijd al mijn aandacht had. Ik wilde er beslist eens eentje hebben.” Als Joep vertrekt voor zijn proefrit zet hij al direct na het starten van de motor zijn eerste opmerkingen op zijn lijstje. “Ik ruik koelvloeistof.” En: “Ik hoor de nokkenasverstellers wat rammelen.”
GEKLAPT
Als Joep is weggereden, doet Joey meteen het verhaal over de koelvloeistof uit de doeken. “Ik was onlangs op de Nürburgring, en daar is de koelslang geklapt. Het was een flink karwei om de boel daarna weer schoon te maken. De restanten ruik je nog steeds.”
Als Joep terug is, gaat de auto meteen op de brug. Dan blijkt er inderdaad geen sprake te zijn van een lekkage. Evengoed is Joep niet heel tevreden als hij in de motorruimte duikt. “Het blijft verbazingwekkend dat zoveel onderdelen nodig zijn voor een lpg-installatie. Bovendien is het zo te zien allemaal niet erg netjes ingebouwd”, zegt hij als hij wijst op de vele draadbomen die bij de motor lopen. “Verder zie ik dat de originele ventilator met het viscosysteem, die meedraait met de motor, is verdwenen. Dat is juist van die mooie techniek. Er is een elektrisch exemplaar voor in de plaats gekomen. Dat maakt vooral veel lawaai.” Tja, en laat die ventilator nu juist één van de onderdelen zijn die Joey kort na aanschaf zelf heeft gemonteerd.
ZENUWACHTIG
Als de auto wordt opgetild op de brug wordt de eerste oliedruppel op de vloer al zichtbaar. “Ze is zenuwachtig”, lacht Joep. “Die motor lekt natuurlijk een beetje olie. Ik ken dit type niet anders.” Joey was hiervan al op de hoogte. Sterker nog: de afspraak met de garage om dit probleem te verhelpen, is al gemaakt. Het oog van Joep valt verder op de mistlampen in de onderbumper. “Die passen slecht en ze zijn van een imitatiemerk dat verboden zou moeten worden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets goeds vandaan kwam.” Waar
Joep weer wel mooie woorden voor over heeft, zijn de Powerflexrubbers die aan de ophanging van de auto zitten. “Dat is heel mooi spul, maar ze geven wel veel meer door in de besturing dan de standaardonderdelen. Alles wat versleten raakt of slecht is, merk je dan veel vlugger.” Dat is hier dus het geval. Over de schokdempers die onder de auto zitten, is Joep niet te spreken.
Gelukkig klaart zijn humeur al een stuk op wanneer Joey zijn vers aangeschafte set Bilsteindempers laat zien. “Vergeet bij de montage niet ook de veren en de toplagers te vervangen, anders heb je er lang niet zoveel plezier van”, waarschuwt hij. En zo steekt Joey weer iets op. Joep sluit dit onderdeel van de keuring positief af: “Je kunt wel zien dat er aan deze auto altijd aandacht is besteed.”
BEHOORLIJKE LIJST
Dan is er nog de inspectie van de ophanging. De gemonteerde spacers (spoorverbreders) kunnen niet op de goedkeuring van Joep rekenen. “Hoe je het ook wendt of keert, een auto gaat van dat soort onderdelen nooit lekkerder rijden. Ik zou adviseren om ze er weer onder vandaan te halen. Daar wordt je auto dan wel niet mooier van, maar het rijgedrag gaat er zeker op vooruit.”
Aan de achterkant komen we ten slotte een accessoire tegen dat we nog niet eerder zagen. “Er zitten blokken tussen de veren, om de veerweg te beperken. Dat wordt wel eens gebruikt door mensen die geen zwaardere veren willen kopen. Dat had hier vanwege de lpg-installatie natuurlijk wel moeten gebeuren! Het is een lange tijd geleden dat ik dit soort rubbers in het echt heb gezien. Wat mij betreft horen deze onderdelen op geen enkele auto thuis.”
Joey krijgt al met al een flinke lijst met gebreken mee. Enerzijds kun je zeggen dat hij een auto met een heleboel werk heeft gekocht, maar anderzijds is het sleutelen eraan voor hem een rustgevende hobby. Daar zal hij zich komende tijd flink op kunnen uitleven. “Uiteindelijk is het idee dat ik deze auto weer helemaal netjes maak. Dat het een smak geld gaat kosten, wist ik van tevoren wel.” Als we Joey tijdens deze keuring goed hebben ingeschat, zal er over niet al te lange tijd vast en zeker weer een 540i staan die pico bello is.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Dit is wel een auto naar mijn hart, maar van dit exemplaar word ik niet zo blij. Het is een typisch voorbeeld van een auto die ‘kapotgesleuteld’ is door zijn eigenaren. Er zijn allerlei zogenaamde ‘upgrades’ uitgevoerd, maar waarvan de auto niet beter wordt.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 540i |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 75.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.398 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.775 mm / 1.800 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.660 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s |
Brandstofverbruik | 12,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 295 g/km |
Lezersreacties (87) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.