BMW 530d High Executive (2008)
Dynamisch dieselen
Discussies over auto's en milieu gaan steevast over de CO2-uitstoot, want Al Gore heeft ons tenslotte voorgehouden dat deze CO2 de oorzaak is van de opwarming van de aarde. Inspelend op de bijbehorende angsten lijken de autofabrikanten bijna over elkaar te struikelen met auto's die minder of nóg minder CO2 uitstoten. En hoe minder CO2 er uit de uitlaat komt, hoe groter de kans is op een groen energie label. Maar ook een prestigieus merk als BMW pikt een graantje mee. Dat is over de volle breedte van het leveringsprogramma bezig met zijn Efficient Dynamics. De gedachte hierachter was overigens een andere; voldoen aan het inmiddels achterhaalde heren akkoord tussen auto-industrie en Europese regelgevers, waarin de autofabrikanten zichzelf vanaf 2008 een gemiddelde vlootuitstoot van 140 gram CO2 per kilometer hadden opgelegd.
Hoe 'groen' is onze testauto nu? Welnu, met zijn brandstofverbruik van 1 op 15,2 is de BMW 530d goed voor een groen energielabel C. De roetuitstoot van één milligram per kilometer is prima, maar een NOx-uitstoot van 185 gram is niet voldoende voor Euro 5. Kijken we naar de CO2-uitstoot, het uitlaatgasbestanddeel dat in Nederland van invloed is op de bpm en dus op de consumentenprijs van de auto, dan blaast de 530d per kilometer 176 gram kooldioxide de lucht in.
Beschaafde krachtbron
BMW houdt bij de zescilinders nog altijd vast aan de lijnmotor. Het Beierse merk heeft een aantal varianten van z'n drieliter zescilinder dieselmotor. De 'lichtste' zit in de 525d en levert 197 pk, de meest potente met 286 pk huist in de 535d. In de 530d zoals in deze test zit een 235 pk sterke variant. Het maximumkoppel bedraagt 500 Nm. Het is een uiterst beschaafde krachtbron, die stil is en ook weinig trillingen of vibraties produceert. Alleen wanneer er flink wordt geaccelereerd, komt er wat gegrom in het interieur naar binnen. Dan klinkt de krachtbron ook even wat rauw. Dat verwacht je ook bij een motor die zo spontaan reageert op de commando's die je hem met het gaspedaal geeft. Daarbij doet de zestrapsautomaat het prima. De schakeltijden zijn betrekkelijk kort. Ondanks zijn dynamische karakter neemt de BMW genoegen met één liter brandstof op elf kilometer.
Het onderstel is van huis uit al behoorlijk strak afgestemd, maar 't kan nog steviger. Met opties als een sport onderstel en actieve stabilisatoren kan de 5-serie nog meer als rijdersauto worden opgetuigd. De besturing is zoals we van een BMW gewend zijn: direct en communicatief. Binnen valt naast de iDrive-knop de metaalkleurige versnellingspook op. Die beweegt niet meer door een sleuf van voor naar achteren, maar laat zich bedienen als een joystick. Wel vinden we dat er net iets te veel hendels links achter het stuur zitten.
De basisversie van de 530d beschikt over een handbak. De automaat kun je tegen meerprijs bestellen, maar maakt ook deel uit van het High Executivepakket. Dit pakket bestaat onder meer uit verwarmde comfortstoelen en een uitgebreid aircosysteem. Daarnaast geeft BMW uitgebreid de mogelijkheid om de auto op persoonlijke smaak te brengen; de optielijst telt acht kantjes...
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 530d High Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 82.525 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 173 kW / 235 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.841 mm / 1.846 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.888 mm |
Massa leeg | 1.575 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 248 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 6,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,7s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 176 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Deze heerlijke youngtimers koop je voor €15.000
Citroën C6 - BMW 530i - Mercedes-Benz E 280 - Op zoek naar
BMW 5-serie
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.