Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie touring

BMW 328i touring (1997)

2-ring or not 2-ring?

BMW 328i touring (1997)
  • Autotest
31 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een fraai model met een sterke motor, dat is de BMW 328i touring. De 2.8-krachtbron maakt van deze stationwagen 'n razend snelle automobiel die eigenlijk alleen op de Duitse Autobahn kan laten zien wat hij waard is.

Een wagen als de 3-serie touring verraadt door zijn vormgeving al dat hij geen bestelwagen is. De achtersteven is niet recht en hoekig, maar loopt enigszins schuin en heeft afgeronde vormen. Er is dus niet naar gestreefd dit model een zo groot mogelijke 'laadruimte' te geven. De bagageruimte heeft met 'n inhoud van 370 liter een kleiner volume dan de kofferbakken van de 3-serie sedan en coupé. Klap je de rugleuning van de achterbank in zijn geheel neer - de zitting is niet omklapbaar - dan loopt de inhoud op tot 1320 liter.
Jammer genoeg ontstaat er dan geen mooie vlakke laadvloer, want het gedeelte met de neergeklapte rugleuning loopt iets op. Ook wielkasten en schokdempers vragen nogal wat plaats. Daardoor is de doorgang vrij smal en verder komt het de prak tische bruikbaarheid van de laadruimte ook niet ten goede. De touring kan 500 kilo lading aan; 40 kilo meer dan de sedan.
Ook in de touring komen we de bekende BMW-cockpit tegen, met een duidelijk op de bestuurder gerichte combinatie van instru mentenpaneel en middenconsole, en chauffeur en bijrijder zitten op dezelfde stevige stoelen. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning met drie hoofdsteunen is stan daard. Wie achterin de touring zit, heeft dankzij de ver naar achter doorlopende daklijn meer hoofdruimte dan bijvoorbeeld in de sedan, maar de ruimte voor de benen houdt niet over.

Sterke motor

De 2,8-liter werd ontwikkeld uit de 2.5-zespitter. De extra cc's zorgen voor een hoger koppel en dankzij de elektronisch verstelbare nokkenas van de inlaatkleppen wordt dit bovendien bij een relatief laag toerental bereikt. De 2.8-krachtbron brengt met 193 tegen 192 nauwelijks meer pk's op de been dan zijn voorganger, maar voor de souplesse het vooral belangrijk dat het koppel toenam van 245 Nm bij 4200 toeren, naar 280 Nm bij 3950 tpm.
De BMW 328i automaat loopt maximaal 225 km/h. Voor de sprint van 0-100 geeft hij een tijd van 8,4 s te zien. Het ligt voor een auto die eerder gericht lijkt op praktische bruikbaarheid dan op sportieve prestaties zelfs verbazingwekkend hoog. Met de automaat in 'economy' racete de 328i in slechts 6,7 s van 80 naar 120. In de 'sport-stand' duurde het slechts 5,8 s.
De vering is stevig en toch comfortabel, maar ook weer niet zo comfortabel dat slechte bestrating ongemerkt onder de wielen doorglijdt. De besturing, uiteraard bekrachtigd, is zo prettig direct dat de chauffeur de wagen heel nauwkeurig onder contro le kan houden. Solide, zeker en vast ligt de auto op de weg. Dit alles geeft de bestuurder het vertrouwen dat hij het niet geringe prestatievermogen van de 328i met een gerust hart kan aanspreken. Met hoge snelheid een bocht nemen? De potente 3- serie heeft er niet het minste probleem mee. Hij gaat als op rails. Wie per se een overstuurreactie wil hebben, zal hem moeten provoceren. De vijfversnellingsautomaat verwijst de populaire opvatting dat je met een automaat niet sportief kunt rijden definitief naar het rijk der fabelen. De elektronisch gestuurde bak schakelt zo snel en soepel, dat we betwijfelen of een mens daar wel tegenop kan. De sound van de aluminium krachtbron dringt zich niet op, al laat de zespitter bij snel optrekken onmiskenbaar van zich horen. Constant snelwegtempo gaat echter gepaard met een beschaafde geluidsproduktie.
Een BMW 328i touring die voor zo'n f 92.000 in de prijslijst staat, heeft zaken als ABS, airbags voor bestuurder en bijrij der, twee elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen vóór en lichtmetalen wielen standaard. Onze 'Executive' van ruim 95 mille was verder opgetuigd met onder meer elektrisch verwarmde buitenspiegels en elektrisch bedien bare portierramen achter, een bagagevangnet, een middenarm steun vóór, een buitentemperatuurmeter met digitale klok, verlichte make-up-spiegels en dakrails. Merkwaardig genoeg is een in hoogte verstelbaar stuur een optie van zo'n f 500. De vijftrapsautomaat verhoogt de prijs met zo'n f 6.000.
De BMW 328i touring is een wagen met een zeer hoog prestatie niveau. Wie een auto wil die niet alleen erg snel is, maar ook een sportief gevoel geeft, is met de BMW goed uit. Wie belang stelt in veel praktisch bruikbare binnenruimte wordt iets minder goed bediend.

Signalement

Merk Bmw
Model 328i touring
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 44.334

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 2.793 cc
Maximaal vermogen 142 kW / 193 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 3.950 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.433 mm / 1.698 mm / 1.391 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.400 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 670 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 7,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km
CO2-uitstoot 243 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 749
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 328Ci Executive

    BMW 328Ci Executive

    • 1999
    • 275.942 km

    € 3.999

    BMW 3-serie Cabrio 325i | LAGE KM-STAND | PERFECTE STAAT | ORGINELE PAPIEREN AANWEZIG | ORGINELE MOTORSPORT VELGEN | WINDSCHERM |

    BMW 3-serie Cabrio 325i | LAGE KM-STAND | PERFECTE STAAT | ORGINELE PAPIEREN AANWEZIG | ORGINELE MOTORSPORT VELGEN | WINDSCHERM |

    • 1995
    • 115.952 km

    € 14.945

    BMW 3-serie Compact 316i Executive Airco, NAP

    BMW 3-serie Compact 316i Executive Airco, NAP

    • 1998
    • 42.315 km

    € 4.944

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 5 juli 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    4
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    1
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    3
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
meer reviews
BMW iX M60 - Test

BMW iX M60 - Test

101

X staat voor SUV, i voor elektrisch en M voor sportief. Het zijn bekende labels bij BMW, maar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren

    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro...

    24
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    37
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    101
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden