BMW 320i touring Executive (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als trouwe BMW rijder toch altijd al eens een M50 blok in het vooronder willen hebben, na diverse zescilinder E30’s (324d, 320i, 325e) en een E36 (325td) was ik weer op zoek naar een diesel, een 330d, dit is tenslotte een gewaardeerde opvolger van de 325td. Echter het vinden van een goede 330d lijkt op het zoeken van een speld in een hooiberg. Het is me dan ook niet gelukt om er een te vinden die aan mijn wensen voldeed.
Een straat verder stond daar ineens een E36 320i touring met een briefje “Te koop” op de raam. Gebeld, proefrit en gekocht als “tussenoplossing”. Nette auto, bekende onderhoudshistorie en het fijne M50 blok. Buiten de opties behorende bij het executive pakket ook voorzien van een m-onderstel en m-velgen.
De rijeigenschappen van de auto zijn best indrukwekkend, met 150 pk niet bijzonder snel, maar voldoende om op een zondag middag een rondje te sturen en daar ook zeker plezier aan te beleven! De wegligging is echt goed, mede door het m-onderstel, aanrader dus. De motor klinkt geweldig, en zeker wanneer hij boven de 4000rpm mag draaien. Als reisauto is hij comfortabelel, echter bij hogere kruissnelheden (150-160 km/u) maakt de 2 liter redelijk wat omwentelingen, al is het motorgeluid dan nog zeer beschaafd, de bekende zescilinder loopcultuur is geweldig.
Een nadeel van de E36 is het windgeruis, zeker bij hogere snelheden. Daarnaast laat een BMW het bezuinigen op onderhoud niet toe. Verder een heerlijke en betrouwbare auto.
Aandachtspunten voor aanschaf:
Vraag naar de onderhoudshistorie!
Draagarmen voor
Rubber draagarmen achter
Rubbers van de portieren (veroorzaken ook extra windgeruis indien ze beschadigd zijn)
Speling stuurhuis
Roest op de achterklep
Trillingen, veroorzaakt door speling in de ophanging of de remmen
Tikken in de motor, klepstoters komt veel voor
Werking Vanos
Auto is inmiddels verkocht, nieuwe auto is een 530d uit 2001, zie andere review
PROBLEMEN
Regulier onderhoud, geen afwijkende werkzaamheden naast de oilservice, inspection 1 & 2
Uit onderhoudshistorie:
160.000km:
Achterdemper
Brandstofopvoerpomp
180.000
Draagarmen voor
Gebroken veer achterzijde
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 328i touring (1997)

Gefacelifte BMW 1-serie duikt weer op

BMW i5: elektrische 5-serie bijna klaar voor strijd met EQE

Deze drie open sportauto’s met zescilinder kun je voor 15.000 euro kopen

BMW legt nieuwe typenamen vast

Lezersreacties (0)
Reageren