BMW 323i touring Executive (1998)

autoreview

BMW 323i touring Executive (1998)

Signalement

Uitvoering323i touring Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf222.110 km
KM-stand laatst228.265 km
Lezerswaardering: 34%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn BMW E36 323i Touring

  • 228.265 km

Voor de aanschaf van mijn E36 323i Touring had ik twee verschillende BMW Touring's die het beste van twee werelden combineerden. De eerste was een E30 325i Touring, een legendarisch mooie en snelle auto. Helaas was deze ontzettend onbetrouwbaar en was dermate ook mijn hobby en project auto.
Mijn tweede Touring was een E36 318i. Een fijne auto, volledig M Pakket, een paar leuke optie's en gekocht voor een appel en een ei met wat (heel) achterstallig onderhoud. Met een beurt, vier nieuwe bandjes en nieuwe M schokdempers (duur grapje, die Bilstein's) heb ik er echter een jaar probleemloos mee gereden. Helaas deed de roestduivel zijn intrede. De auto zou gespoten worden maar helaas zag een bejaarde bestuurder de Touring over het hoofd en reed er met zo'n 80 km/h in. Auto reed nog prima, maar het werd voor mij toch tijd om wat anders te gaan zoeken.

Ik meende in een Duitse E36 320i Touring met de nieuwere M52 motor mijn nieuwe auto gevonden te hebben. Helaas bleek dit een wrak te zijn, waarvan akte na een ritje van 1300 kilometer voor niks. (Inc autoambulance)

Twee dagen later verscheen er echter een op het oog keurige E36 323i op Marktplaats. De 323i Touring is toch samen met de 328i Touring altijd een wat zeldzame verschijning gebleven. Het bleek in de buurt te zijn, dus ik ben even een kijkje gaan nemen. Wat ik aantrof was boven verwachting. Een keurige auto; onderhoudsdocumentatie vanaf de aflever datum tot tweede helft 2013 compleet, een heerlijk draaiende M52B25 motor en lekker vol optie's.

De auto even rustig warm gereden tijdens de proefrit om daarna even goed door te kunnen rijden. De auto trok zonder enige moeite door tot hoogst illegale snelheden en alle optie's werkten prima. Wegligging was goed, de motor had geen last van de bekende Vanos ratel en zelfs alle LED schermpjes in de auto waren nog helder.

De auto heeft de volgende optie's:
- Lederen sportstoelen met verwarming en lende steunen.
- Airco met climate control
- OBC II
- Elec. ramen voor en achter
- Elec. schuif/kanteldak
- Elec. spiegels met verwarming
- Styling 45 16" lichtmetaal
- Org. afneembare trekhaak
- Bagage rollo met hondennet
- BMW track & trace GPS systeem
- Juiste radio

Na wat onderhandelen heb ik de auto meegenomen voor de lachwekkende prijs van €900,00, nog een volle tank op de koop toe gekregen ook. Ik vraag me af wat er in die handelaar omging. De auto een dag later op de brug uitvoerig nagekeken, mijn koopje bleek een topper te zijn. Geen uitgescheurd subframe, nieuwe remschijven en blokken voor, nieuwe koppeling en een keurig droog blok. Wel de zwetende achterschokdempers en gare multiriemen even vervangen, dat kostte met €70,00 (Monroe dempers en Gates riemen) echter ook praktisch niks. Ook stond de auto op vier Chineese Hifly winterbanden, die heb ik per direct vervangen door vier nieuwe Michelin Alpin A4 winterbanden.

Inmiddels heb ik een dikke 6.000 kilometer met de auto gereden, in één woord: geweldig!

De auto loopt bij 120 km/h 2.600 toeren, dit zorgt voor een volledig trillings en geluidsvrije rit. De 200 km/h wordt onder de 5.000 toeren bereikt, de topsnelheid die ik heb kunnen meten was 226 km/h op de GPS. Ik heb nog geen enkel probleem met de auto gehad, hij loopt prachtig, trekt goed, start altijd en blijft keurig op temperatuur. Over zo'n 4.000 kilometer geef ik hem weer een kleine beurt.

Het verbruik van de auto is fors, door meerdere factoren.

1. Ik rij voornamelijk lokaal verkeer.
2. Ik wil bij een warme motor nog wel eens doorrijden.
3. De fabrieksopgave "Innerort's" is niet voor niets 15L/100KM.

Bij lokaal verkeer rijdt de auto ongeveer 1:5 tot 1:8 en bij snelweg verkeer zo'n 1:10 tot 1:12.

Het andere minpunt zijn de hoge gebruikskosten van de auto. De onderdelen verkrijgbaarheid is prima, de onderhoudskosten ook. Maar (ik ben 22 jaar) de vaste lasten als jongere zijn exorbitant. Een WA verzekering begint bij +- €100 euro en ook de wegenbelasting liegt er niet om met zo'n €200 per kwartaal. Echter kies je daar zelf voor en nemen deze lasten ook snel af bij het 5 jaar in bezit hebben van een rijbewijs.

Als laatste pluspunt moet ik het trekvermogen noemen. De auto mag op papier 1.600 kilo trekken. In de praktijk is een autoambulance van fors formaat met daarop een auto van +- 1.250 kilo geen probleem.

Ik ben van plan deze auto op te rijden, maar dit gaat gezien de conditie waarschijnlijk nog lang, heel lang duren..

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens