BMW 328i touring (1997)

2-ring or not 2-ring?

BMW 328i touring
Een fraai model met een sterke motor, dat is de BMW 328i touring. De 2.8-krachtbron maakt van deze stationwagen 'n razend snelle automobiel die eigenlijk alleen op de Duitse Autobahn kan laten zien wat hij waard is.

Een wagen als de 3-serie touring verraadt door zijn vormgeving al dat hij geen bestelwagen is. De achtersteven is niet recht en hoekig, maar loopt enigszins schuin en heeft afgeronde vormen. Er is dus niet naar gestreefd dit model een zo groot mogelijke 'laadruimte' te geven. De bagageruimte heeft met 'n inhoud van 370 liter een kleiner volume dan de kofferbakken van de 3-serie sedan en coupé. Klap je de rugleuning van de achterbank in zijn geheel neer - de zitting is niet omklapbaar - dan loopt de inhoud op tot 1320 liter.
Jammer genoeg ontstaat er dan geen mooie vlakke laadvloer, want het gedeelte met de neergeklapte rugleuning loopt iets op. Ook wielkasten en schokdempers vragen nogal wat plaats. Daardoor is de doorgang vrij smal en verder komt het de prak tische bruikbaarheid van de laadruimte ook niet ten goede. De touring kan 500 kilo lading aan; 40 kilo meer dan de sedan.
Ook in de touring komen we de bekende BMW-cockpit tegen, met een duidelijk op de bestuurder gerichte combinatie van instru mentenpaneel en middenconsole, en chauffeur en bijrijder zitten op dezelfde stevige stoelen. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning met drie hoofdsteunen is stan daard. Wie achterin de touring zit, heeft dankzij de ver naar achter doorlopende daklijn meer hoofdruimte dan bijvoorbeeld in de sedan, maar de ruimte voor de benen houdt niet over.

Sterke motor

De 2,8-liter werd ontwikkeld uit de 2.5-zespitter. De extra cc's zorgen voor een hoger koppel en dankzij de elektronisch verstelbare nokkenas van de inlaatkleppen wordt dit bovendien bij een relatief laag toerental bereikt. De 2.8-krachtbron brengt met 193 tegen 192 nauwelijks meer pk's op de been dan zijn voorganger, maar voor de souplesse het vooral belangrijk dat het koppel toenam van 245 Nm bij 4200 toeren, naar 280 Nm bij 3950 tpm.
De BMW 328i automaat loopt maximaal 225 km/h. Voor de sprint van 0-100 geeft hij een tijd van 8,4 s te zien. Het ligt voor een auto die eerder gericht lijkt op praktische bruikbaarheid dan op sportieve prestaties zelfs verbazingwekkend hoog. Met de automaat in 'economy' racete de 328i in slechts 6,7 s van 80 naar 120. In de 'sport-stand' duurde het slechts 5,8 s.
De vering is stevig en toch comfortabel, maar ook weer niet zo comfortabel dat slechte bestrating ongemerkt onder de wielen doorglijdt. De besturing, uiteraard bekrachtigd, is zo prettig direct dat de chauffeur de wagen heel nauwkeurig onder contro le kan houden. Solide, zeker en vast ligt de auto op de weg. Dit alles geeft de bestuurder het vertrouwen dat hij het niet geringe prestatievermogen van de 328i met een gerust hart kan aanspreken. Met hoge snelheid een bocht nemen? De potente 3- serie heeft er niet het minste probleem mee. Hij gaat als op rails. Wie per se een overstuurreactie wil hebben, zal hem moeten provoceren. De vijfversnellingsautomaat verwijst de populaire opvatting dat je met een automaat niet sportief kunt rijden definitief naar het rijk der fabelen. De elektronisch gestuurde bak schakelt zo snel en soepel, dat we betwijfelen of een mens daar wel tegenop kan. De sound van de aluminium krachtbron dringt zich niet op, al laat de zespitter bij snel optrekken onmiskenbaar van zich horen. Constant snelwegtempo gaat echter gepaard met een beschaafde geluidsproduktie.
Een BMW 328i touring die voor zo'n f 92.000 in de prijslijst staat, heeft zaken als ABS, airbags voor bestuurder en bijrij der, twee elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen vóór en lichtmetalen wielen standaard. Onze 'Executive' van ruim 95 mille was verder opgetuigd met onder meer elektrisch verwarmde buitenspiegels en elektrisch bedien bare portierramen achter, een bagagevangnet, een middenarm steun vóór, een buitentemperatuurmeter met digitale klok, verlichte make-up-spiegels en dakrails. Merkwaardig genoeg is een in hoogte verstelbaar stuur een optie van zo'n f 500. De vijftrapsautomaat verhoogt de prijs met zo'n f 6.000.
De BMW 328i touring is een wagen met een zeer hoog prestatie niveau. Wie een auto wil die niet alleen erg snel is, maar ook een sportief gevoel geeft, is met de BMW goed uit. Wie belang stelt in veel praktisch bruikbare binnenruimte wordt iets minder goed bediend.

Signalement

Merk Bmw
Model 328i touring
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.334

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 2.793 cc
Maximaal vermogen 142 kW / 193 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 3.950 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.433 mm / 1.698 mm / 1.391 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.400 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 670 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 7,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km
CO2-uitstoot 243 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum