BMW 325ti Compact (2003)

Haute cuisine

BMW 325ti compact
De vorige BMW compact was met de 2.5-motor al een fijne kar. De huidige compact kan geleverd worden met een nog krachtiger zespitter; de 325ti, en da's helemaal smullen. Zogezegd 'haute cuisine' voor de fervente liefhebber van lekker autorijden.

De styling van BMW's kleinste is nog altijd niet je dat. Haalt het bij lange na niet bij de krachtige vormgeving van de 3-serie sedan. Meest in 't oog springend zijn de koplampunits en de achterlichtarmaturen. In de neus prijken gescheiden dubbele koplampen; een beetje back to basics, dus. De achterlichten zitten eveneens in aparte units en die zijn samen weer achter helder glas gevangen. De 325ti compact is eigenlijk een luxe kleine middenklasser... Voorin hebben alle ledematen voldoende bewegingsvrijheid. De kuipvormige stoelen houden voorpassagiers goed vast. Je zit goed en stevig. Overdreven hard zijn de zetels beslist niet. Mooi wel; de geprononceerde zijkanten van zowel de zitting als de leuning zijn overtrokken met leer. De middenbaan is van stof. Achterin is het qua design van hetzelfde laken een pak. Je kunt er met twee volwassenen plaatsnemen, maar voor hoofd en benen resteert weinig ruimte. Bovendien is de instap naar achteren voor verbetering vatbaar; de voorstoel staat behoorlijk in de weg. BMW heeft in de compact een easy entry- of wel een walk in-voorziening gemonteerd, maar dat werkt zwaar en hakerig.
Als we achter het fraaie driespaaks stuur – afgeleid van dat uit de BMW M3 – gaan zitten, zijn we direct thuis. De opmerking wordt langzamerhand wel een beetje sleets, maar we melden het toch maar: het dashboard heeft een cockpit-look en is volledig om de bestuurder heen gebouwd. Kenmerkend voor BMW is de naar de berijder toegedraaide middensectie van het dashboard. Bedieningsorganen zitten daar waar ze moeten zitten en zijn goed bereikbaar. Het geeft je het gevoel de Beier volledig onder controle te hebben.


Beschermengeltjes

Niet ten onrechte, blijkt als we de konings-compact vanuit de stoeprand lanceren. Wegrijden vanuit stilstand is even oefenen vanwege de lange slag van het koppelingspedaal, maar met het grootste gemak van de wereld laat de 192 pk-compact zich tot ver boven de grens van 't legale opjagen. De smeuïge zescilinder lijnmotor laat met het gas op de plank geen steek vallen. Zonder horten of stoten wandelt 'ie het rode gebied in. Het is machtig te horen hoe de motor van klankkleur verandert als gevolg van de toepassing van het dubbele VANOS, de variabele nokkenas-verstelling, die de openingstijden van de in- en uitlaatkleppen traploos aanpast aan het motortoerental en zodoende zorgt voor een optimale ademhaling van de krachtbron. Moeiteloos leggen we de versnellingen in. Er is een licht hakerig gevoel in de versnellingspook waarneembaar, maar het irriteert niet. Sturen is een groot genoegen in de BMW. De bekrachtiging is niet te zwaar; de stuurhulp laat meer dan voldoende ruimte voor de eigen inbreng van de bestuurder. Je voelt goed wat je doet en plaatst de compact exact daar waar je 'm hebben wilt. 't Mag in de bocht ook best hard gaan. Zoals tegenwoordig gebruikelijk bij BMW, beschikt de 325ti compact over diverse beschermengelen, die weliswaar geen tovermiddelen vormen, maar in kritieke situaties de balans net naar de goede kant kunnen laten uitslaan: Naast een hele batterij airbags zijn dat ABS, ASC+T (Actieve Stabiliteits- en Tractiecontrole), DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) en CBC (Cornering Brake Control). De compact is een snelle jongen: 235! Dat valt alleen niet zo op, omdat de BMW zonder drama aan het werk gaat. Een volwaardige en toch snelle allrounder. Een BMW in Executive-uitvoering; het kóst wat, maar dan héb je ook wat. Voor zijn 'pakketprijs' van € 3.600 biedt de Executive-uitvoering op de 325ti boven op die van de 'gewone' een automatische airco, Xenon-lampen vóór met automatische hoogteregeling, een regensensor, Park Distance Control achter, koplampsproeiers, een middenarmsteun, metallic lak en alarm. Standaard heeft de compact al ABS, stabiliteits- en tractie-controle. En behalve twee airbags vóór en opzij heeft de 325ti ook hoofdairbags voorin. Ook sportstoelen, afgewerkt met leer, horen bij een 325ti. Ook zonder Executive-pakket. BMW biedt met de 325ti compact eigenlijk heel veel: ruimte, praktisch gemak, de status van een zespitter en rijke uitrusting. Kortom: een complete auto, waar je veel mee kunt en die desondanks absoluut sportief is te berijden.

Signalement

Merk Bmw
Model 325ti Compact Executive
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.494 cc
Maximaal vermogen 141 kW / 192 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.262 mm / 1.751 mm / 1.408 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.380 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 720 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 7,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,2 s / 10,4 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 215 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum