BMW 316ti compact Executive (2001)
Frisse blik op de wereld
De nieuwste generatie compact is meteen meegepland in de ontwikkeling van de huidige 3-serie. Kun je goed zien, want hij is lekker in balans. Het lijkt ook alsof "ie wat "dikker" is gestileerd en dat maakt hem best wel stoer. De achterlichten en het lichtwerk aan de voorkant zijn duidelijk anders dan we gewend zijn, maar dat deert hem niet: een onmiskenbare BMW-snuit. De compact is er alleen als driedeurs.
Zoals veel Duitse topmerken houdt BMW vast aan aandrijving op de achterwielen, ook voor de kleinste 3-serie. De krachtbron staat in lengterichting en is bijna een middenmotor: de voorkant van het motorblok zit precies op het hart van de vooras. Zorgt voor een in deze klasse unieke 50/50-gewichtsverdeling over de assen.
De viercilinder is de eerste in serie gebouwde benzinemotor die werkt zonder gasklep. In plaats daarvan regelt Valvetronic dat de inlaatkleppen verder worden opengedrukt als er meer lucht nodig is. Het wordt gecommandeerd door de motorelektronica en laat de motor - net zoals een mens dat doet - "dieper" ademen als er hogere prestaties worden vereist. Daarnaast is de timing van beide nokkenassen eveneens variabel, zodat je de verbranding optimaal kunt regelen.
In de 316ti verwacht je een 1,6-liter vierpitter, maar het blok is met 1796 cc toch iets ruimer bemeten. Hij levert 115 pk en 175 Nm. Het perfect geregelde verbrandingsproces komt niet helemaal terug in de verbruiks-cijfers: 1:11,5. Best netjes voor zo"n dynamische auto, maar de heel mooie 1:14,5 die BMW zelf belooft, hebben we niet kunnen benaderen.
Serieuze trekker
De BMW trekt serieus vanaf zo"n 2000 toeren.a 11,0 tellen staat de 100 km/h op de klok; niet overdreven rap dus. Daarentegen is hij met name op hogere snel-heden lekker stil.
Je mag wat verwachten als het op rijden aankomt bij de compact. Per slot van rekening heeft BMW een imago dat is doordrenkt met sportiviteit. Doordat de voorwielen geen aandrijfkrachten krijgen te verwerken, heb je nooit last van reacties daarop in de besturing; die voelt daardoor haast perfect aan. Met een bovengemiddeld directe besturing geef je precieze commando"s en krijg je prima feedback. Door de aandrijving op de achterwielen valt er als je de stabiliteitscontrole uitschakelt ook nog erg leuk met de compact te spelen. Het is dan door zijn ideale gewichtsverdeling geen wilde overstuurder; je kunt de achterkant mooi gecontroleerd laten uitwaaieren. Met de elektronische waakhond ingeschakeld wordt overstuur al in een vroeg stadium gecorrigeerd: minder leuk, maar wel zo veilig voor normaal gebruik. En waarom de 316ti dan toch wat teleurstelt? Ondanks het standaard sportonderstel geeft de vrij soepele vering je een wat gezapig gevoel. Mooi comfortabel, maar de sportiviteit is ver te zoeken. Totdat je over wat kleinere oneffenheden gaat, waarbij de 316ti met name achter over een vrij straffe demping blijkt te beschikken en je die hobbels dus best voelt. De gevoelloze koppeling met lange slag verwacht je niet in een BMW. Schakelen doet "ie weer prima, maar dat kan haast niet anders omdat de pook vrijwel direct in de bak steekt
Onze test-316ti was voorzien van fantastische kuipstoelen met verlengbare zitting; kosten wel zo"n vier mille (e 1.815) extra, inclusief de speciale, halfleren bekleding. Standaard heeft de 316ti meubilair waarvan de zitting nogal vlak is, maar de rugleuning genoeg zijdelingse steun biedt. In de compact zien we de typische BMW-layout van het dashboard met een strak design in combinatie met een perfecte ergonomie. De 316ti compact heeft standaard het afgebeelde stuur met bedieningsknopjes voor radio en cruise-control. Voor een driedeurs auto is de instap naar de achterbank heel fatsoenlijk. De koper van een 316ti wacht daar echter een verrassing: de BMW is slechts een vierzitter, omdat de auto standaard wordt geleverd met twee driepuntsgordels achterin. Wil je met zijn vijven op stap, dan moet je een derde driepuntsgordel en hoofdsteun meebestellen. Een giga-kofferbak moet je in dit formaat hatchback niet verwachten. Maar de kofferbak is door de ver openzwaaiende klep goed bereikbaar. BMW heeft een imago dat klinkt als een klok. Je merkt aan het solide gevoel van de BMW ook dat "ie eigenlijk een klasse hoger zit dan de meeste kleine middenklassers. Dat zie je ook terug in een goede restwaarde. En als het niet snel genoeg gaat: er is ook een rappe 325ti compact.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 316ti Compact Executive |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 29.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.262 mm / 1.751 mm / 1.408 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 670 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,2 s / 14,3 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 167 g/km |
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.