BMW 316ti Compact Executive (2001) #2

BMW 3-serie Compact
BMW 3-serie CompactBMW 3-serie CompactBMW 3-serie CompactBMW 3-serie CompactBMW 3-serie CompactBMW 3-serie CompactBMW 3-serie CompactBMW 3-serie Compact - interieurBMW 3-serie Compact - interieur

Uitvoering316ti Compact Executive
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2015

Auto met karakter

Aankoop:
In de zoektocht naar een vervanger voor mijn comfortabele Mazda 3 Diesel heb ik een groot scala aan auto's overwogen. Met name veel auto's in het B segment met een laag verbruik. Deze vielen uiteindelijk allemaal zo tegen qua comfort en uitstraling dat ik als autoliefhebber toch opzoek moest naar iets groters. Via Marktplaats viel mijn oog op een mooie originele 3 serie E46 kompact. De auto was in goede staat en voor een schappelijke prijs kon ik hem overnemen.

Uitrusting:
Sportstoelen, Lichtmetalen velgen, climate control, cruise control,boordcomputer, regensensor.

Comfort/prestaties:
+ De sportstoelen zitten goed (schijnbaar een stuk beter dan de standaard stoelen) maar het is soms even zoeken naar de juiste positie.
+ De motor is echt soepel wat tot weinig geluid en trillingen in de carrosserie leidt.
+ Goed afgeveerd, strak in de bochten, niet te stijf over drempels etc. Rijdt heerlijk!
+ Cruis control, regensensor etc.
+ De e46 het in mijn ogen een tijdloze uitstraling/ontwerp.
- Het bedienen van de climate control is soms wat verwarrend met extra warm koud setting bovenop het dashboard.
- Het vermogen is t.o.v. het gewicht niet echt spectaculair. Accelaratie van 100 tot 140 is trouwens prima. Daaronder laat het toch wat de wensen over.

Betrouwbaarheid / Onderhoud 146000 km:
Kopen van een particulier betekent na de koop de auto nog even goed doorlopen, ookal had de auto volgens de vorige eigenaar zojuist een grote beurt gehad. Uit de boekjes bleek dat reeds 3 draagarmen zijn vervangen. Dat een 4de uit de inspectie naar voren kwam was dan ook niet heel verrassend. Eerste onderhoudszaken:
- Draagarm
- Remmen rond om