BMW 325ti Compact Executive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325ti Compact Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 28.564 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
Een auto voor mezelf
- 28.564 km
Na jaren met onder ander diverse 5 deurs BX' en te hebben gereden (1.4, 1.6 en een 1.9GT) en twee nieuwe Ford Focus (1.6) stations was ik op zoek naar iets anders. Iets wat je niet zo vaak ziet rijden.
Veel op internet gezocht en youtube filmpjes bekeken.
Het moest minstens zo lekker sturen als een focus en het moest nu eens niet een auto worden voor het gezin, maar iets aparts voor mezelf.
BMW sprak me aan door de kwaliteit, de rijeigenschappen en de betrouwbaarheid. Ik vond de 1 serie niet mooi en te populair. Van de drie serie reden er wel heel veel rond. Stations, sedans en coupe`s.
De kleinste 3 serie was de compact, de voorloper van de 1 serie. Die zag je niet veel, dat vond ik wel wat.
Op de BMW-occasionsite stond er bij Smudde een betaalbare met weinig kilometers van 8 jaar oud. Saphirschwarz met half lederen interieur en geborsteld staal. Dat ging hem worden. Zescilinder in lijn met 192 PK. Toen wist ik nog niet dat de SMG automaat die erin zat behoorlijk zelden voorkwam.
De eerste eigenaar bleek hem in mijn woonplaats gekocht te hebben en had er een roestvrijstalen Breyton sportuitlaat onder gezet, 18 inch lichtmetalen M-velgen en volledig witte achterlichten. 3000 kilometer per jaar had hij ermee gereden. Dat was een liefhebber!
Dat de tweede eigenaar er na een half jaar en 7000 kilometer al afstand van had gedaan vond ik onbegrijpelijk. Deze moest met mij mee naar Dordrecht!
De eerste kilometers waren een feest. Wat stuurde dat strak zeg. De stoplichtsprintjes met diverse hot hatches hadden een onverwachte winnaar. De flippers aan het stuur zijn handig om na een kickdown de toeren weer terug te brengen naar normaal. Het gevoel wat ik had toen ik met 190 km/uur het gas intrapte en hij van zijn 6 naar de vierde versnelling terugschakelde en er nog een duwtje in de rug voelbaar was, niet normaal.
Het feit dat deze auto het kan is genoeg. Over het algemeen rij ik heel normaal en haal daarbij een gemiddelde van 8,5 liter per 100 kilometer. De cruise-control is een hele goede optie en heeft me waarschijnlijk al veel boetes en brandstof bespaard.
Ik ben heel blij met mijn keuze en schrijf deze review naar aanleiding van het feit dat ik hem nu precies 10 jaar heb. Nog steeds ben ik een beetje verliefd op deze auto.
Vorige maand heb ik hem bijna ingeruild voor een Z4 2.3 uit 2011, ook een zescilinder, maar gelukkig kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Hij is daarna gelijk naar mijn vaste garage geweest voor onderhoud en de APK.
De redelijk forse rekening heb ik met een glimlach voldaan in de wetenschap dat hij me nooit in de steek zal laten. De teller staat nu op 193000 en met zijn twee nieuwe draagarmen ligt hij weer als nieuw op de weg.
Over de betrouwbaarheid schrijf ik een volgende review.
Toch maar een Z3/Z4
- 206.000 km
Begin mei hoorde ik tot mijn grote schrik een tik in de motor en ging met het angstzweet op de rug naar mijn vaste garage......
Vorig jaar heb ik een behoorlijk bedrag uitgegeven aan mijn youngtimer met de APK/onderhoudsbeurt, onder andere de voorste draagarmen laten vernieuwen en rondom nieuwe schijfremmen met blokken. (totaal rond de 2000 euro) Ik was zeer tevreden met het resultaat. Hij reed weer als een nieuwe auto en dat met 18 jaar oud. (zie vorige review)
Verder kijk ik al lang naar een BMW cabrio. Dat moest een Z3 widebody of een Z4 met metalen klapdak worden. Na een proefrit met een Z4 2,3 zescilinder van Story uit Den Bosch kwam ik tot de conclusie dat deze niet beter reed dan mijn trouwe 325ti en ook niet comfortabeler. 26000 euro uitgeven aan een auto van 11 jaar oud alleen maar om nieuwer te rijden met de zon op mijn kale bolletje vond ik daarom eigenlijk gekkenwerk. Daarbij komt dat ik dan ook nog mijn zakelijke youngtimer-regeling moest inruilen voor een pittige bijtelling, als zzp-er. Een cabrio als tweede auto zou ook een optie kunnen zijn, maar dan zat ik weer met dubbele lasten en bovendien heb ik ook al een motor voor woon-werk verkeer en plezier. Deze K1600GT is echt een geweldige machine met maar een groot nadeel: met mooi weer een helm op en uiteraard een motorpak aan. Erg warm en snel benauwd.
Opeens had ik het. Een schuif-kanteldak in mijn 325ti! Via google kwam ik uit bij Webasto Roosendaal. Als een van de weinige bouwt Andre in zijn eigen garage originele daken in die de autofabrikanten zelf ook in hun nieuwe auto's zetten. Niks geen aftermarket inbouwrommel, maar kwaliteit met een hoofdletter dus. Op een zeer professionele manier heeft Andre mijn Webasto schuif-kanteldak ingebouwd. De afwerking met de originele BMW hemelbekleding in dezelfde kleur als wat erin zat maakt het echt af. Niet te zien dat dit dak er niet af-fabriek in zat. Vakwerk! Hij neemt er een week de tijd voor, zodat al het lijmwerk en dergelijke ook de tijd heeft om aan zijn hoge standaard te voldoen. Ik rekende 2500 euro af met een glimlach, omdat het resultaat het zeker waard was. Het spaarde mij een cabrio uit. (en ik kreeg nog een beetje BTW terug)
En toen was er die tik. Onmiskenbaar kwam die uit het motorblok. Wat had ik er de pest in. Net een vermogen uitgegeven en nu die tik. Ik dacht aan een kapot lager of problemen met de distributie ketting. In gedachten zag ik mijn monteur al hoofdschuddend de diagnose stellen en voorzag een enkele reis naar de plek waar uiteindelijk alle auto's eindigen: het autokerkhof. Met lood in de schoenen toch maar direct de garage opgezocht van Bert Lanser, waar ik al meer dan 25 jaar kom.
Met een stethoscoop luisterend aan het motorblok stelt Bert vast dat er alleen wat vuile olie in de automatische kleppensteller moest zitten.
Gelijk een afspraak gemaakt voor de jaarlijkse APK en onderhoudsbeurt, waar hij alweer aan toe was. Hierbij is het motorblok geflusht. Dan spoelen ze hem door en verdwijnt de rommel met de oude olie. Tik weg en met de schrik vrijgekomen!
Het blijkt weer dat goed onderhoud bij een vakkundige garage van levensbelang is voor je auto. Zo blijft hij vitaal en ik hoop hem nog dagelijks te kunnen rijden tot hij 25 wordt. Dan gaat hij met pensioen en zet ik hem op een oldtimer-verzekering voor de mooie ritjes.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
