Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 3-serie Compact

Minder is niet altijd minder

BMW 3-serie Compact
  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
7 mei 2001 om 08:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 18
AutoWeek 2001 week 18

Je leest het in AutoWeek 2001 week 18

BMW haalde twee dingen van de 3-serie af. In de eerste plaats 21 cm lengte en op de tweede plaats een paar duizend gulden. Maar wat bleef zijn de beroemde rijkwaliteiten. Op pad met de BMW voor beginners.

Lang verwacht, toch gekomen. Dat gaat zeker op voor de BMW 3-serie compact. Want de 'nieuwe' Drie rijdt gewoon al drie jaar rond. Sterker nog, binnen een jaar krijgt hij al een facelift om weer aan de laatste mode mee te doen. Hoogste tijd dus om nog even een nieuwe versie toe te voegen aan het programma - de goedkopere compact.

Een 316ti heb je al voor een kleine f 57.000 en dat is ongeveer vijf mille minder dan een 316i sedan. Maar je hebt in die korte BWM wel tien pk meer dankzij de zeer moderne motor met Valvetronic. Maar daarover straks meer, want dat is me d'r eentje.

Tegen de muur

De grote vraag die iedereen zich bij de compact stelt: is hij mooi? Tsja, laten we het zo zeggen. Het is niet aan ons om dat voor u te bepalen. Tenslotte kun je over smaak oeverloze discussie voeren. Maar als u het echt wilt weten: wat ons betreft blijft het een gewone 3-serie coupé met afgehakte kont. En dat komt wat vreemd over, zo'n auto wat hard achteruit tegen de muur is gereden. Daar doe je met een paar andere koplampen en achterlichten niet zo veel aan. Maar nogmaals, dit is alleen maar onze bescheiden persoonlijke mening.
Als de compact straks in juni bij de dealers staat is hij er met twee motoren. Aan de top staat de 192 pk sterke zescilinderlijnmotor en het is bijna overbodig te zeggen dat dat een zeer fijn apparaat is. Maar het is net zo min overbodig te zeggen dat je daarvoor ook moet dokken. Bijna 82.000 gulden om precies te zijn. En we kunnen u nu al vertellen dat die 25 mille niet aan rijplezier terugverdient.
Die nieuwe 1,8-liter Valvetronic-motor is namelijk helemaal niet verkeerd. We schreven over de werking ervan al uitgebreid in AutoWeek 10 van dit jaar en dit was de eerste mogelijkheid om het eens in de praktijk te proberen. Het principe van Valvetronic is in het kort dat wanneer je weinig gas geeft de inlaatkleppen maar een heel klein stukje openen om maar een klein beetje lucht in de cilinders te laten. Geef je veel gas, dan opent de klep zich wat verder. Het Valvetronic-systeem vervangt de smoorklep. En dus is zo'n motor met Valvetronic zuiniger omdat hij simpelweg efficienter verbrandt.
In boerenkooltaal: vergelijk het met je eigen ademhaling. Als je een stukje gaat hardlopen, heb je meer lucht nodig en ga je dieper inademen. En op de momenten dat je het rustig aan doet, heb je minder lucht nodig.

Geen matig instappertje

Dit is natuurlijk de motor waar we het nieuwsgierigst naar waren en dus is de 316ti compact de eerste die we uitgebreid aan de tand voelen. En het is bepaald geen matig instappertje. De viercilinder is lekker stil, zelfs als hij er flink aan moet trekken en heeft vooral tussen de twee- en vijfduizend toeren genoeg koppel beschikbaar. In het normale dagelijkse verkeer zul je niet gauw aan de beperkingen komen van deze motor, alleen wie op de Autobahn een 'm keer voluit wil laten gaan, merkt dat hij op hogere snelheden nog maar weinig overheeft.
Ook de wegligging doet allerminst vermoeden dat we met de goedkoopste BMW onderweg zijn. BMW voorziet elke compact standaard van een sportonderstel. Van de sedan is bijvoorbeeld ook nog een comfortabelere variant te krijgen. Onder- en overstuur zijn hem vreemd, 'n slechte weg deert 'm niet, sturen gaat met ongekende precisie en schakelen en remmen gaan ook al probleemloos.
De 325i compact is van het zelfde laken een nog mooier pak. Die dikke zescilinder van 192 pk maakt hem tot een lekker GTI-tje. En natuurlijk sleurt die motor deze compact helemaal met gemak over de weg. Met als extra pretbonus dat geluid.

Kleine ongemakjes

Is het dan allemaal helemaal geweldig met die compact? Ja. We zijn niet te beroerd om het te zeggen als dat niet zo zijn, maar in dit geval blijven we ook eerlijk. Onze kritiek beperkt zich na onze eerste rij-indrukken tot wat kleine ongemakjes.
Zo vinden we het een beetje knullig dat de instap naar achteren weliswaar stukken beter is dan in de vorige compact, maar nog steeds niet optimaal is. De voorstoel blijft erg in de weg staan. En die lange slag van het koppelingspedaal is ook niet alles. Zoals gezegd is die meerpijs van 25 mille voor de 325ti wat veel. Jazeker, je krijgt er een verslavende zescilinder voor terug, maar die vierpitter biedt ook heel veel rijplezier.
Kortom, je moet vallen voor het uiterlijk, maar een ding staat vast. Hij rijdt fantastisch.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 699
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 318I SEDAN / AIRCO / IN ZEER NETTE STAAT /NED AUTO! / MET COMPLETE HISTORIE!

    BMW 318I SEDAN / AIRCO / IN ZEER NETTE STAAT /NED AUTO! / MET COMPLETE HISTORIE!

    • 2007
    • 182.184 km

    € 4.999

    BMW 320i Luxury Edition | NAV | LED | Stoelverwarming |  Clima | Cruise |

    BMW 320i Luxury Edition | NAV | LED | Stoelverwarming | Clima | Cruise |

    • 2018
    • 38.412 km

    € 32.995

    BMW 3-serie Touring 335d High Executive AC-Schnitzer Full-Opties

    BMW 3-serie Touring 335d High Executive AC-Schnitzer Full-Opties

    • 2007
    • 341.854 km

    € 8.499

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    3
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Executive (2001)

    BMW 320d Executive (2001)

    6
    • 7 april 2022
meer reviews
BMW 325Ti Compact - Blits Bezit

BMW 325Ti Compact - Blits Bezit

58

De Compact-modellen van BMW worden altijd een beetje met de nek aangekeken. Maar vergis je...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    46
    • 18 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    64
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    19
    • 15 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden