BMW 323ti compact (1999)

Partytime!

BMW 323ti compact
BMW is eigenlijk een beetje een feestmerk: sportief, luxe, snel en bovenal exclusief. Meer champagne dan bier, zeg maar. Maar er zijn ook BMW's voor de 'kleine' beurs: de compacts. Wij reden de snelste.

BMW is met de 323ti compact een van de weinige merken die een zescilinder in een "kleine" auto hangt. En, zoals elke BMW-zescilinder: "t is een fijne. Met 170 pk vermogen en 245 Nm koppel zit je nooit ook maar ergens om verlegen.
Maar over de motor straks meer. Qua uiterlijk weten we het nog steeds niet helemaal... Het is al een stuk beter dan in het begin; toen dachten we steeds dat iemand per ongeluk de garagedeur te vroeg had dichtgedaan toen-ie z"n 3-serie coupé naar buiten reed.
Deze hardloper is voorzien van zo ongeveer alles wat je zou verwachten, dus ook van ABS en twee airbags. Om al het brute geweld op de weg te krijgen en te houden, is de 323ti compact standaard opgetuigd met een perfect werkende tractiecontrole.
Ga zitten in de 323ti en je weet: dit is een rijdersauto. Je zit, zoals het hoort in zo"n super-GTI, vrij laag, terwijl het stuur weer vrij hoog staat: da"s goed voor een instant racegevoel. Het dashboard is geheel in lijn met de auto: strak, zakelijk, niets teveel en niets te weinig. De stoelen bieden steun waar je dat wilt hebben en zijn op alle mogelijke manieren te verstellen. Misschien juist wel dat levert een merkwaardig fenomeen op: je zit nooit slecht, maar op de een of andere manier hadden wij continu het gevoel dat het nog beter kon en zo bléven we verstellen. Beetje naar voren, beetje naar achteren, wat meer van opzij - terwijl je gewoon uitstekend zit. Heel eigenaardig. Een aparte vermelding waard is de op onze compact gemonteerde Park Distance Control: als je achteruit moet inparkeren, laat een "pieper" je weten hoe ver de achterkant nog van je achterligger verwijderd is. Superhandig, al is het alleen maar omdat de achterruit vrij klein is en je geen idee hebt waar de achterkant ophoudt. Over de ruimte voor achterpassagiers kunnen we kort zijn: die is niet riant. De vorige 3-serie heeft nooit bekend gestaan om z"n passagiersvriendelijkheid, en de compact al helemaal niet.
De BMW zespitter blijft, zoals het hem betaamt, beschaafd. Zacht, bijna geruisloos zoemend wacht hij op het startsignaal. Eerst maar even gas d"rop en: ook sprinten doet de 323ti in stijl. Soepel, geleidelijk, bijna vloeibaar "stroomt" de BMW naar de honderd. Dat soepele laat hij trouwens onder alle omstandigheden zien. In welke versnelling je ook rijdt - trap het gas in en onder begeleiding van een zacht zoevende "woooeeeesjjj" gáát-ie. Een zaligheid. Het (verlaagde M-Technic) onderstel van deze compact is hard, maar verre van oncomfortabel, vertelt je alles, behalve dat wat je niet weten wilt en iets als overhellen, dat bestaat gewoon niet.

Vanzelfsprekend

Sturen, schakelen, remmen, de hele bediening - alles aan deze BMW is vanzelfsprekend. We hebben hooguit een kleine aantekening bij de wat lange weg die het koppelingspedaal moet afleggen. En het stuur had misschien net "n tikkie kleiner en dikker gemogen.
Zelfs het verbruik van 1 op 8,5 is geen domper op onze feestvreugde. Dan doemt daar het hoogtepunt van het feest op: de eerste bocht. En élke kromming in een weg is het domein van de 323ti compact. Hier wordt dat toonbeeld van beschaving opeens "n 100% lang-leve-de-lol-auto.
Hou de tractiecontrole erop en de BMW stuift door een bocht heen alsof hij er helemaal niet was. Alleen als je je echt als een lomperik gedraagt en de weg een beetje glad is, wil de compact héél af en toe even "n uitstapje maken. Maar wie echt in de feeststemming is, haalt de tractiecontrole er natuurlijk af, stuurt in en gooit het gas erop. Zwiep, daar gaat die achterkant! Tegensturen en... doorgaan. Wat daarbij nuttige diensten bewijst, is het gevoel in de besturing.
M-cht het misgaan, dan is dat je eigen stomme schuld: de besturing en het onderstel hebben je het allemaal van tevoren laten weten. Al met al is de 323ti één groot pleidooi voor de leuke kanten van achterwielaandrijving. Het gemak waarmee je met deze auto een achtervolgingssc?ne uit een Amerikaanse actiefilm naspeelt, is onvoorstelbaar. Je zult waarschijnlijk na elke bocht een spoor van meewarig hoofdschuddende passanten achterlaten, maar probeer het maar "ns te láten - lukt je niet.

Signalement

Merk Bmw
Model 323ti Compact
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.674

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.494 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 3.950 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.210 mm / 1.698 mm / 1.378 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden225/50WR16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,8 s / 12,2 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 221 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum