Audi A6 Avant 2.5 TDI (1999)

Op hoog niveau

Audi A6 Avant 2.5 TDI
In een dikke Audi - al is de A6 'maar' de middelmaat in het gamma - mag je gezien worden. Sommigen willen echter extra opvallen en kiezen de nog fraaiere Avant. Stijlvolle (extra) ruimte waarin meestal slechts lucht wordt vervoerd.

U kent dat vast wel: actieve 'life-style', avontuurlijke vrijetijdsbesteding, individualisme - dat hoort erbij als je geslaagd bent in het leven en een auto van een ton kunt rijden. Een doorsnee vierdeurs sedan is dan puur zakelijk. Wie zich wil profileren zoekt iets meer. Een elegante stationcar dus. Al lang geleden speelde Audi hier als een der eersten - met succes - op in met de 100 Avant.
De verbouwde achtersteven van de Audi A6 kreeg een sportief geronde lijn, mooi passend bij de vloeiend gebolde vormen van de A6 sedan. Daarbij telde uiterlijke schoonheid zwaarder dan maximale laadruimte. Dat zien we terug in de opgegeven bagageruimte, onder het rolzeil van deze luxe-station: 100 liter minder dan in een A6 sedan.
Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid tot uitbreiding erbij gekregen. Na neerklappen van de achterbank kan er maximaal zo'n 1600 liter lading mee.
Theoretisch kun je verder het dak benutten, bij de testwagen voorzien van een fraaie reling waar (extra) dragers voor fietsen, skiboxen en zo meer op kunnen. Je mag bij Audi zonder meerprijs kiezen of je die rails wilt, en of ze dan blank of zwart moeten zijn.
Dat deze A6 Avant geenszins als pakezel bedoeld is, wil niet zeggen dat hij niet intensief gebruikt zal worden. We laten daarom een dieselversie opdraven, een veelgevraagde uitvoering. Geheel in stijl hebben we het niet over z-maar een diesel: we kiezen een direct ingespoten zescilinder V-motor van 2,5-liter inhoud, met turbo, tussenkoeler en vierkleppentechniek goed voor een pk'tje of 150. Deze motor is niet alleen sterk, maar ook zuinig. In koude toestand ratelt de Audi TDI vrij scherp, verder is hij vrij stil. Al blijft overeind dat je in deze A6 altijd gewaar blijft een diesel te berijden. Mogelijk zijn we te eenvoudig opgevoed, maar het lijkt ons dat niemand mag klagen over een geluidsniveau beneden 66,5 dB bij
100 en 120 km/h in deze diesel. Eerder willen we een kritisch woordje wijden aan het windgeruis dat ons opviel.
Dit roept des te meer de vraag op wat je met een standaard zesbak moet bij de A6 2.5 TDI. Zeker niet nodig om de motor op toeren te houden, want dat ding trekt altijd. En ook niet om het geluid op kruissnelheid uit te zetten, als de rijwind het motorgedruis overstemt.
Misschien om kort aansluitende versnellingen te krijgen voor goede acceleratie? Ach, de Audi is toch al snel genoeg. Overigens trekt de A6 in zes ook nog best redelijk.
Die lange zes helpt natuurlijk aan een lager verbruik, maar ook daarin is de direct-inspuiter van Audi toch al sterk. Bijna 1:12 is mooi, voor zo'n schuit.

Geen stug race-ijzer

De sportieve tint van deze stationcar wil niet zeggen dat het een stug race-ijzer wordt. De Audi is zelfs uitgesproken soepel geveerd. Sportief rijden leidt tot onaangenaam deinen van het koetswerk. Hoewel de Audi een anti-doorslipsysteem heeft, nodigt hij niet uit te proberen waar de grenzen liggen. Ondanks het feit dat hij eigenlijk voortreffelijk vast op de weg ligt, en alleen door het forse gewicht van de diesel voorin wat aan de buitenrand van de bocht wil snuffelen als het hard gaat.
Gezien de sterke gelijkenis tussen sedan en stationcar zijn we kort over het grootste deel van het binnenwerk. Allemaal dik voor mekaar. Smaakvol en gedistingeerd aangekleed, van alle gemakken voorzien, en een toonbeeld van doordachte inrichting. De ruimte is niet wezenlijk groter dan in de sedan, waaraan je weinig tekort komt.
Zoals eerder vermeld scheelt het wel wat in bagageruimte, ten nadele van de Avant. Waar je evengoed met ruim 400 liter standaardruimte niet direct zuinig aan hoeft te doen met koffers pakken voor de vakantie.
Zoals het een dergelijke auto betaamt, torst hij een forse lading aan uitrusting mee. We noemen niet de gebruikelijke elektrisch bediende geneugten die in een auto van een ton niet mogen ontbreken. Waarin je nu ook airbags vóór en opzij mag verwachten. Tegen meerprijs bouwt Audi zelfs zij-bags achterin. Lichtmetalen velgen, mistlampen, cruise control en automatische klimaatregeling met airco zijn inbegrepen bij de basisprijs van zo'n f 97.500. Een prijs die overigens in verhouding tot de directe concurrentie beslist interessant is.

Signalement

Merk Audi
Model A6 Avant 2.5 TDI 150pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 47.465

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.496 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.796 mm / 1.810 mm / 1.479 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.560 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,8 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum