Audi A6 (1998) #2

autoreview

Audi A6 (1998)

Signalement

Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf254.000 km
KM-stand laatst266.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een beetje saai, maar goed

  • 266.000 km

Dit wordt geen spannend verhaal. Het is een verhaal van een auto die het altijd doet, nergens in uitblinkt en ook nergens slecht in is. Een auto die goed rijdt maar je nooit in vervoering brengt zoals een BMW dat bijvoorbeeld wel kan doen. Misschien kan ik bij voorbaat wel de conclusie trekken dat het een goede koop is geweest, deze A6. Een beetje saai, maar goed.

In februari 2020 zocht ik een vervanger van mijn Volvo 940 op gas. Ik wilde graag weer een auto op lpg, en bij voorkeur een 6 of 8 cilinder. Vroeger reed ik stad en land af voor een mooie auto, maar daar had ik nu even geen tijd voor. Bij toeval vond ik deze A6 met g3 installatie in de plaats waar ik werk. Ik maakte een proefrit en werd verrast door de relaxte rij-eigenschappen. Aandachtspuntje was een koelsysteem dat zijn druk niet vasthield, maar dat zou ik oplossen.

Inmiddels ben ik 8 maanden, 12.000 km en een apk verder. Voldoende kilometers om wat ervaringen op te schrijven.

Motor en bak
Bij de koude start hebben de klepstoters een paar seconden nodig om op druk te komen, daarna loopt de motor meteen zoals het hoort. De g3 installatie laat de motor de eerste 2 kilometer op benzine lopen, en schakelt dan zelf over op lpg. Een zorgeloos systeem. De automaatbak heeft even tijd nodig om op temperatuur te komen maar werkt meteen vlekkeloos. Ik vind het belangrijk om de machinerie wat tijd te geven om op de oliën op te warmen. Dan blijft het langer heel en heb je er meer plezier van.

De 2,4 liter v6 motor loopt mooi stil en maakt in combinatie met de automaatbak weinig toeren. Met 163 pk / 220 nm is het geen strepentrekker maar hij rijdt net even gemakkelijker dan een 2 liter 4 cilinder van die periode. Voor het echte beulwerk zou je de 4,2 liter v8 moeten nemen. Iets waar ik wel eens over dagdroom.

De Tiptronic automaatbak heeft de mogelijkheid om de bak in een versnelling vast te zetten en zelf op en terug te schakelen. In de praktijk maak ik er nauwelijks gebruik van. Heel af en toe vind ik het nog wel eens fijn om op de afrit van een snelweg wat op de motor te remmen. Met een handbak is dat echt van toegevoegde waarde en is er een duidelijke remmende werking. Bij een automaatbak is het wat zoeken naar het juiste schakelmoment. Omdat de bak een vloeistofkoppeling heeft voelt het niet logisch om vroeg terug te schakelen. Vroeg of laat sloop je daar de bak waarschijnlijk mee. Uiteindelijk krijg je met een klassieke automaatbak nooit de directe verbinding die je hebt met een handbak. Helaas, maar het beste is om de tiptronic functionaliteit te laten voor wat het is en hem gewoon in ‘D’ te zetten.

Onderstel, remmen en besturing
Het schuren van een voorspoiler over een verkeersdrempel; een bekend geluid. In 9 van de 10 gevallen is het een Audi of VW, en soms een eerste type Octavia. Slappe veren, slappe dempers, dan wil het wel schuren. Een andere fenomeen is de ingezakte kont, alsof de kofferbak continu vol ligt met een bult suikerbieten. De A6 schuurt niet met zijn voorspoiler over drempels maar had tot voor kort wel een ingezakte kont. Dat had nogal een negatief effect op de algehele uitstraling van de auto. Hij zag er nogal vermoeid uit. Het front van de auto verdraagt die ingezakte kont maar slecht, ik vond het geen gezicht. Ik heb het opgelost met een setje MAD hulpveren. De montage is eenvoudig en kost ongeveer een uur per kant. Een stevige garagekrik is hierbij geen luxe. De veren kosten ongeveer €150,-

De auto heeft fijne remmen. Krachtig en met gevoel. Gewoon dik in orde.

De besturing is ok. De auto stuurt licht en gemakkelijk. Er zit weinig gevoel in de besturing maar ik ervaar het niet als storend, eerder als zorgeloos. Het past wel bij het comfortabele onderstel en de relaxte v6 motor.

Qua bochtgedrag doet de A6 het beter dan ik had verwacht. Het is geen Quattro, dus een voorwielaandrijver. Maar om de auto te laten ondersturen moet je het heel bont maken. De automaat nodigt nauwelijks uit tot sportief rijden dus ik heb het afgelopen half jaar niks van onderstuur gemerkt.

Bij aankoop waren er 16 inch wielen gemonteerd met Michelin Cross Climate banden in de maat 205/55/16. Die zorgden voor veel trillingen. Ik heb inmiddels een andere wielset gemonteerd met winterbanden. De trillingen zijn weg en het rolt heel mooi. De huidige wielen heb ik bewust gekozen; ik vind ze mooi aansluiten bij het ontwerp van deze generatie A6.

Interieur en comfort
Ik heb veel BMW’s gehad en ik heb het altijd jammer gevonden dat BMW geen olietemperatuurmeter opnam in de tellerbak. De M modellen hadden er wel een, maar wat mij betreft is zo’n instrument voor elke auto van toegevoegde waarde, en zeker de BMW 6-cilinders.

De A6 heeft naast de gebruikelijke meters standaard een olietemperatuurmeter en een voltmeter. Heel fijn. Met de gecombineerde info van koelwater en olie ben je goed op de hoogte van de bedrijfstemperaturen. Los van de functionaliteit ziet de tellerbak van de A6 er ook gewoon heel goed uit, met prachtige grote klokken en de dieprode verlichting. Ik heb de verlichting van de Alpine cd speler er op aangepast. Staat behoorlijk chique, en klinkt in combinatie met de Audi versterker heel erg goed.

De stoelen zitten goed, maar niet lang. Ze zijn vrij zacht. Dat is in eerste instantie comfortabel. Door de zachte en korte zitting ontstaat er bij een lange rit echter te veel druk op het achterwerk. En dat is best jammer, want los van de stoelen verleidt de auto je continu tot het maken van veel kilometers.

Het leren stuur ligt fijn in de hand. De rand is niet te dik en de diameter is goed gekozen.

De ergonomie van het dashboard vind ik goed. Knoppen zijn gemakkelijk te vinden en goed bedienbaar.

Nog op te lossen
De sigarettenaansteker en de 12 volt aansluiting in de kofferbak leveren geen stroom. Dat wil ik gaan fiksen want het is wel zo handig om onderweg de telefoon te kunnen laden.

Belangrijker is het koelwater. De druk in het koelsysteem valt te snel weg. Normaal moet er na een rit veel druk op het koelsysteem staan, maar dat is bij deze A6 niet zo, en dat klopt niet. Blijkbaar is het systeem lek. Mijn eerste gedachte was LPG, lees :hoge verbrandingstemperatuur, lees :lekke kop. Maar er komt geen witte rook uit de uitlaat en de koelwatertemperatuur en olietemperatuur zijn normaal. Ik vermoed daarom een onschuldige lekkage bij een slangenklem of in de radiator.

De schroefdraad van de antennehouder op het dak is gaar, waardoor de antenne niet meer vastgezet kan worden. Daar moet dus een nieuwe houder op. Een mooi zaterdagochtendklusje.

Verwachtingen
Ik gebruik elke verandering in mijn leven als handvat om een andere auto te kopen. Op die manier is deze A6 denk ik mijn 30e auto. Ik kijk momenteel naar de A6 met 4,2 liter v8 motor. Die klinkt zo lekker. Maar met een massa leeg van bijna 2000 kg is het een zwaargewicht. En ik wil eigenlijk een handbak. De 4,2 liter werd standaard met automaatbak geleverd. Ik kijk zodoende naar een handgeschakelde BMW met v8 motor; een E34 of E39 5-serie. Met handbak niet dik gezaaid maar wel te vinden. Oh ja, en dan nog voorzien van een lpg g3 installatie…....een speld in een hooiberg, maar dat maakt de jacht alleen maar leuker.

Wordt vervolgd.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens