Audi A6 Avant 2.5 TDI 150pk (2000)

autoreview

Audi A6 Avant 2.5 TDI 150pk (2000)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.5 TDI 150pk
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst335.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Motor aan gruzelementen...

  • 335.000 km

De auto was door de vorige eigenaar, een medewerker van een Audi-dealer, uit Duitsland ingevoerd en dus 3e hands toen ik hem kocht. Een hele nette uitvoering met sportonderstel, sportstoelen, navigatie klein (aanwijzingen tussen de km-teller en de toerenteller), trekhaak, 18inch wielen, exterieur zwart en interieur zwart stof. Auto was keurig bijgehouden en niet (merkbaar) in gerookt.

Toen ik de auto voor een reguliere beurt bij Tilburg-Bastiaanen bracht (VW/Audi dealer in Breda) kreeg ik te horen dat de nokkenassen waren versleten doordat er te weinig olie in de motor zat. Kosten werden op ongeveer 2200 euro geraamd. Lang verhaal kort: ik had op internet al gelezen dat dit een veel voorkomend euvel was in deze motoruitvoering en dat hiervoor een coulanceregeling bestond. Via bemiddeling van PON kon ik uiteindelijk gebruik maken van deze regeling en zijn de nokkenassen vervangen. Het oliepeil stond overigens helemaal niet laag want ik controleerde dat zelf regelmatig. Sterker nog, de motor verbruikte nauwelijks olie.

De nokkenassen werden bij 175.000km vervangen, maar doordat ik was voorgelogen bij de dealer en deze niet wilde reageren op mijn brief hierover besloot ik de dealer vaarwel te zeggen. Ik kwam er alleen nog terug als er echt specialistische dingen moesten gebeuren. Over de dealer heb ik destijds een review geplaatst.

Uiteindelijk kwam ik in contact met de dealer in Oosterhout, Wahl. Zij hebben me iedere keer keurig geholpen als dat nodig was: een defecte turbo werd vervangen, een olielekkage werd opgespoort en verholpen (kostbaar, maar wel goed gedaan). Ik reed veel snelweg kilometers en was erg tevreden over de auto. Totdat ik op een dag langs de kant van de weg kwam te staan met een motor die enorm bokte en ratelde. Heb de auto naar Wahl laten slepen en wat bleek: nokkenassen totaal versleten, klepstoters vastgelopen, tuimelaars lagen afgebroken in de cilinders.

Afijn, zou een dure reparatie zijn voor deze oude auto. Ik vertelde Wahl dat ik me niet kon voorstellen dat de nokkenassen voor de tweede maal in 6 jaar tijd verrot waren. Naderhand achtte ik het zelfs niet uitgesloten dat TB destijds de nokkenassen helemaal niet had vervangen of slechts 2 van de 4 gezien de behandeling die mij destijds ten deel was gevallen.

Wederom contact gezocht met PON; zij wilden niets voor me doen als dealer dat ook niet deed. Bovendien was mijn auto niet altijd dealeronderhouden. "Nee, maar wat had u gedaan als u zo door een dealer was voorgelogen? Gaat u terug naar zo'n dealer? Ik hoorde een jaar na dato dat de medewerker op staande voet is ontslagen omdat er meerdere klachten waren." Maar PON was onvermurwbaar. Bovendien was de auto uit Duitsland ingevoerd. "Ja, maar door een Audi dealer nota bene!" Maar ook dat deed er niets aan af. Ik probeerde nog een keer: "Maar alle grote dingen zijn nog steeds wel bij de dealer uitgevoerd, dat kunt u toch nakijken?" Ja, dat heb ik ook wel gezien, maar niet alles. Bovendien zo vreemd is het niet van die nokkenassen en auto rijden kost gewoon geld.

Heb de auto daarop door Wahl aan de handel laten verkopen voor 1750 euro. Voor mij geen Audi meer, ik ben (voorlopig) klaar met dit merk. Wat ik verder nog over de Audi kan melden is het volgende: ik had een 150PK versie maar die reed zeker zo soepel als de 180PK versie. Automaat reed heerlijk. Had alleen wel vaak last van een slapende rechterbil van de sportstoelen...

En nu? Nu rijd ik in een BMW X5 uit 2005, een zwarte met zwart leer interieur, 3 ltr diesel, automaat, high executive uitvoering, gekocht via marktplaats voor 24.500 euro. Km-stand bij aanschaf 122d en inmiddels 147d. Auto rijdt bijzonder lekker. Ik heb ook gereden in een BMW 5 touring uit 2000 (proefrit in de auto van een vriend) en toen viel me gelijk op dat de BMW tov mijn A6 veel soepeler liep en beter op de weg lag en zich veel soepeler de bocht door liet sturen. BMW had eerder dan Audi de commonrail diesel op de markt gebracht en verder is de BMW beter uitgebalanceerd en rijd de achterwielaandrijving erg prettig.

Maar zoals gezegd, uiteindelijk gekozen voor de X5 met permanente vierwielaandrijving. Tesamen met de winterbanden geeft dit een heel veilig en vertrouwd gevoel op de weg. Heb inmiddels wel twee klachten over de X5: als de automaat terugschakelt naar zijn 1 krijg je af en toe een tik na; en na de vorstperiode is er een defect aan de parkeersensoren. Moet ik nog naar laten kijken.

Voor de duidelijkheid, de waarderingen hiernaast gaan over de Audi A6.

Veel rijplezier aan een ieder.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.