AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A6 Avant
4

autoreview

Audi A6 Avant 2.5 TDI 150pk (2000)

Anoniem
  • Review
28 januari 2011 om 11:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.5 TDI 150pk
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst335.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Motor aan gruzelementen...

  • 335.000 km
  • 28 januari 2011

De auto was door de vorige eigenaar, een medewerker van een Audi-dealer, uit Duitsland ingevoerd en dus 3e hands toen ik hem kocht. Een hele nette uitvoering met sportonderstel, sportstoelen, navigatie klein (aanwijzingen tussen de km-teller en de toerenteller), trekhaak, 18inch wielen, exterieur zwart en interieur zwart stof. Auto was keurig bijgehouden en niet (merkbaar) in gerookt.

Toen ik de auto voor een reguliere beurt bij Tilburg-Bastiaanen bracht (VW/Audi dealer in Breda) kreeg ik te horen dat de nokkenassen waren versleten doordat er te weinig olie in de motor zat. Kosten werden op ongeveer 2200 euro geraamd. Lang verhaal kort: ik had op internet al gelezen dat dit een veel voorkomend euvel was in deze motoruitvoering en dat hiervoor een coulanceregeling bestond. Via bemiddeling van PON kon ik uiteindelijk gebruik maken van deze regeling en zijn de nokkenassen vervangen. Het oliepeil stond overigens helemaal niet laag want ik controleerde dat zelf regelmatig. Sterker nog, de motor verbruikte nauwelijks olie.

De nokkenassen werden bij 175.000km vervangen, maar doordat ik was voorgelogen bij de dealer en deze niet wilde reageren op mijn brief hierover besloot ik de dealer vaarwel te zeggen. Ik kwam er alleen nog terug als er echt specialistische dingen moesten gebeuren. Over de dealer heb ik destijds een review geplaatst.

Uiteindelijk kwam ik in contact met de dealer in Oosterhout, Wahl. Zij hebben me iedere keer keurig geholpen als dat nodig was: een defecte turbo werd vervangen, een olielekkage werd opgespoort en verholpen (kostbaar, maar wel goed gedaan). Ik reed veel snelweg kilometers en was erg tevreden over de auto. Totdat ik op een dag langs de kant van de weg kwam te staan met een motor die enorm bokte en ratelde. Heb de auto naar Wahl laten slepen en wat bleek: nokkenassen totaal versleten, klepstoters vastgelopen, tuimelaars lagen afgebroken in de cilinders.

Afijn, zou een dure reparatie zijn voor deze oude auto. Ik vertelde Wahl dat ik me niet kon voorstellen dat de nokkenassen voor de tweede maal in 6 jaar tijd verrot waren. Naderhand achtte ik het zelfs niet uitgesloten dat TB destijds de nokkenassen helemaal niet had vervangen of slechts 2 van de 4 gezien de behandeling die mij destijds ten deel was gevallen.

Wederom contact gezocht met PON; zij wilden niets voor me doen als dealer dat ook niet deed. Bovendien was mijn auto niet altijd dealeronderhouden. "Nee, maar wat had u gedaan als u zo door een dealer was voorgelogen? Gaat u terug naar zo'n dealer? Ik hoorde een jaar na dato dat de medewerker op staande voet is ontslagen omdat er meerdere klachten waren." Maar PON was onvermurwbaar. Bovendien was de auto uit Duitsland ingevoerd. "Ja, maar door een Audi dealer nota bene!" Maar ook dat deed er niets aan af. Ik probeerde nog een keer: "Maar alle grote dingen zijn nog steeds wel bij de dealer uitgevoerd, dat kunt u toch nakijken?" Ja, dat heb ik ook wel gezien, maar niet alles. Bovendien zo vreemd is het niet van die nokkenassen en auto rijden kost gewoon geld.

Heb de auto daarop door Wahl aan de handel laten verkopen voor 1750 euro. Voor mij geen Audi meer, ik ben (voorlopig) klaar met dit merk. Wat ik verder nog over de Audi kan melden is het volgende: ik had een 150PK versie maar die reed zeker zo soepel als de 180PK versie. Automaat reed heerlijk. Had alleen wel vaak last van een slapende rechterbil van de sportstoelen...

En nu? Nu rijd ik in een BMW X5 uit 2005, een zwarte met zwart leer interieur, 3 ltr diesel, automaat, high executive uitvoering, gekocht via marktplaats voor 24.500 euro. Km-stand bij aanschaf 122d en inmiddels 147d. Auto rijdt bijzonder lekker. Ik heb ook gereden in een BMW 5 touring uit 2000 (proefrit in de auto van een vriend) en toen viel me gelijk op dat de BMW tov mijn A6 veel soepeler liep en beter op de weg lag en zich veel soepeler de bocht door liet sturen. BMW had eerder dan Audi de commonrail diesel op de markt gebracht en verder is de BMW beter uitgebalanceerd en rijd de achterwielaandrijving erg prettig.

Maar zoals gezegd, uiteindelijk gekozen voor de X5 met permanente vierwielaandrijving. Tesamen met de winterbanden geeft dit een heel veilig en vertrouwd gevoel op de weg. Heb inmiddels wel twee klachten over de X5: als de automaat terugschakelt naar zijn 1 krijg je af en toe een tik na; en na de vorstperiode is er een defect aan de parkeersensoren. Moet ik nog naar laten kijken.

Voor de duidelijkheid, de waarderingen hiernaast gaan over de Audi A6.

Veel rijplezier aan een ieder.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Avant 45 TFSI 245pk Quattro S-line Pano B&O ACC HD-Matrix Standkachel

    Audi A6 Avant 45 TFSI 245pk Quattro S-line Pano B&O ACC HD-Matrix Standkachel

    • 2019
    • 26.849 km

    € 58.400

    Avant 2.0 TDi 190pk S-Tronic 07-2014 | 2x S-Line | Full-Blackline | Bose | TH

    Audi A6 Avant 2.0 TDi 190pk S-Tronic 07-2014 | 2x S-Line | Full-Blackline | Bose | TH

    • 2014
    • 128.000 km

    € 21.500

    Avant 3.0 TDi 272pk Quattro S-Tronic 01-2017 | S-Line EXT | Leder | NaviXXL | LED | TH

    Audi A6 Avant 3.0 TDi 272pk Quattro S-Tronic 01-2017 | S-Line EXT | Leder | NaviXXL | LED | TH

    • 2017
    • 176.000 km

    € 23.950

Meer Audi A6 occasions

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Audi A6 reviews

  • Review
    Audi A6 (1998)

    Audi A6 (1998)

    5
    • 28 september 2020
  • Review
    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    10
    • 1 mei 2019
  • Review
    Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)

    Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)

    4
    • 8 juli 2017
  • Review
    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    2
    • 7 juni 2016
  • Review
    Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 180pk (2001)

    Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 180pk (2001)

    9
    • 11 januari 2013
  • Review
    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    2
    • 3 november 2011
  • Review
    Audi A6 Avant 2.4 5V (1998)

    Audi A6 Avant 2.4 5V (1998)

    3
    • 24 juni 2011
meer reviews
Klokje rond Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro (1999)

Klokje rond Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro (1999)

Drie jaar geleden kocht Henry Commandeur deze Audi A6 Avant met een kilometerstand van 268.000...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • PREMIUM
    Audi A6 Avant 55 TFSIe vs. Volvo V90 T6 Recharge - Dubbeltest

    Audi A6 Avant 55 TFSIe vs. Volvo V90 T6...

    • 17 maart 2021
  • Review
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    4
    • 8 maart 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    33
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik

    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins...

    5
    • 23 februari 2021
  • Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe

    Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe

    51
    • 21 februari 2021
  • Review
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    3
    • 26 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron Sportback klaar voor onthulling

    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron...

    43
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent gesnapt

    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent...

    40
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi niches

    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi...

    28
    • 5 april 2021
  • Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

    Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

    • 4 april 2021
  • Autonieuws
    Audi 100 Avant (1987) - In het Wild

    Audi 100 Avant (1987) - In het Wild

    44
    • 1 april 2021
  • Review
    Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line S (2012)

    Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 211pk quattro...

    • 29 maart 2021
  • Review
    Audi A3 1.8 5V Turbo 150pk Ambition (2001)

    Audi A3 1.8 5V Turbo 150pk Ambition (2001)

    • 28 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep