Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A6 Avant

Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)

autoreview

4
Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)
Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)
las3r
  • las3r5
  • Gebruikersreview
8 juli 2017 om 10:16
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf van een youngtimer

  • 118.000 km
  • 8 juli 2017

Ik ben in juli 2016 een eigen onderneming gestart als freelance IT-er. In de afgelopen jaren heb ik vrijwel alleen maar geleased en ben gewend geraakt aan krachtige dieselbommetjes (Citroen DS3) en met name de ietwat kleinere auto's.

Met een nieuw gestarte onderneming heb ik de kosten-baten in kaart gebracht, en daaruit kwam al gauw de vergelijking tussen een nieuwe plastieken koets (VW up etc) of een youngtimer met iets meer ervaring. Zoals velen met mij weten betekent een youngtimer (dus 2001 en jonger op het moment van aanschaf) dat je max 35% van de aanschaf hoeft bij te tellen.

De grote zoektocht heeft eigenlijk maar 2 maanden geduurd - ik was op zoek naar een audi (omdat lievelingsmerk) en naar een speciale auto, liefst met weinig kilometers. Verder speelt comfort (vanwege > 60.000km per jaar) en veiligheid een rol bij het uitzoeken van deze auto. Ook een automaat stond op het verlanglijstje vanwege filerijden om de spierpijn van m'n linkerkuit ietwat te verzachten.

Bij Van Dijk & Geval in harderwijk vond ik deze beauty, met 118k kilometer op de klok, van de eerste eigenaar uit Duitsland.

Deze Audi A6 Quattro 2.5L V6 AUT dieselwagen trok gelijk mijn aandacht, en na een kleine week twijfelen heb ik de knoop doorgehakt en deze auto aangeschaft. De auto stond binnen 2 weken op kenteken. Het gaat hier om de tiptronic automaat ( en dus niet de geplaagde multitronic).

Na een eerste 3000 kilometer gereden te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat dit precies is wat ik zocht. Rustige kilometers, verbruik in de koude winter was ongeveer 1:10 - 1:12 (zoals verwacht) en onafhankelijk van de temperatuur - starten-lopen.

Na de eerste 3000 kilometer blij met deze aanschaf!

Eerste grote beurt

  • 135.000 km
  • 8 juli 2017

Na de initiele blijheid moet ik concluderen dat deze blijheid tot dusver gewoon gegrond was. De auto rijdt al een aantal maanden als een zonnetje, en ik heb van de week de eerste "Oel"-melding gehad; oftewel: de auto vindt dat hij aan verversing toe is. Dit is vooral 's ochtends in de kou goed te horen (hij klinkt wat rauw totdat de olie op temperatuur is).

Ik heb een afspraak gemaakt bij Hartog Tuning in Alkmaar om een kleine beurt uit te voeren, oliewisseltje en een algemene inspectie te doen. Verder heb ik 1 schade laten oplossen: de koplampunit voor had kortsluiting, waardoor de lamp het soms wel, soms niet deed.

Hartog gaf aan dat de auto verder in goede staat is, en dat enkel de distributieriem (qua leeftijd) op de nominatie staat voor vervanging.

Al met al prima opgelost, en nog steeds erg blij met m'n karretje. Ik merk dat met de nieuwe olie de auto een beetje soepeler rijdt en minder schreeuwt bij het starten.

Ervaring met de ietwat hogere temperaturen in ons kikkerlandje zijn goed: bij 15-20 graden buiten temperatuur zakt het verbruik van 1:10 - 1:12 naar ongeveer 1:13 - 1:14 bij 120km/h op de snelweg.

Ietwat meer onderhoud

  • 162.000 km
  • 8 juli 2017

Een aantal weken geleden heb ik mijn remschijven en blokken achter laten vervangen - ze waren echt afgelopen maar dat is gewoon slijtage natuurlijk.

Bij de bandenwissel van winter naar zomer in maart gaf de lokale autoboer al aan dat de aandrijfas-hoes lek was (hebben ze tijdelijk gekit). Na deze bandenwissel hoorde ik wat gepruttel (prrrrrrrr) bij rechtsaf-sturen en gas geven. Dit bleek na een korte inspectie de homokineet te zijn. Gek genoeg niet de homokineet aan de zijde waar de aandrijfas-hoes stuk was, maar aan de rechter kant.

Ik heb hiervoor een afspraak ingepland met Coen Donkers (Veghel) bij Audi Parts. 2 dagen voordat ik naar Veghel zou, liet de auto me 's ochtends staan. De voltmeter gaf "7V" aan op het dashboard. Na bezoek van onze grote gele ANWB-vrienden bleek inderdaad de accu overleden (10% charge). Ze hebben me doorgestuurd naar de accuspecialist in de buurt, en die konden me al vrij snel weer op weg helpen.

In Veghel hebben ze een nieuwe homokineet gemonteerd en de auto rijdt weer perfect.

Na zo'n 44 duizend kilometer ben ik nog steeds super tevreden over de auto. Hij doet nog steeds wat hij moet doen, schakelt zacht als boter (automaat), en ik ben nog steeds erg blij met de betrouwbaarheid.

Binnenkort (ik verwacht rond de 180.000) laat ik de distributieriem vervangen zodat ik weer een flink aantal kilometers vooruit kan.

Valt tot nu toe niks tegen!

Distributiewissel

  • 171.000 km
  • 29 september 2017

Zoals in het vorige verslag gemeld stond de distributiewissel gepland, deze was op leeftijd. Omdat mijn partner van plan was om een roadtrip te maken door het oostblok met wat vrienden heb ik ervoor gekozen om de distributie liever eerder dan later te laten doen.

De auto rijdt overigens nog steeds heerlijk op een klein puntje na (zie verder).

In Veghel hebben ze de wissel voor me verzorgd in een dag, zonder verdere problemen.

De laatste tijd merkte ik dat de auto vreemd reageerde bij flink gasgeven, het was net of was de rek er wat uit qua vermogen in de hogere toerenregionen (3500+). Dit aangekaart bij de mensen van Audiparts, en ze gaven aan dat dit (gelukkig) niet de turbo zelf was, maar een vacuumblokje (exacte naam weet ik niet meer).

Wat ik wel weet is dan mijn auto nog nooit zoveel vermogen heeft teruggeven bij vol-gas op 's heeren wegen. En dat voor vijf tientjes.

De volgende update zal de APK zijn die ergens eind september op de nominatie staat. Let's hope it doesn't hurt too much.

APK, Grote beurt, en choken

  • 179.000 km
  • 3 oktober 2017

Ik kreeg een mooie brief van de RDW op de mat; het was weer tijd voor de jaarlijkse pijnbank voor mijn blauwe rakker. Toevallig gaf de auto ook net deze week "remblokjes op" en "oel" aan, dus een uitstekend moment om groot onderhoud te combineren met een APK.

Afspraak gemaakt in Veghel bij Donkers Autoparts, en ze zijn daar gelijk vlot beziggegaan. Na de nodige versnaperingen werd ik even opgehaald om kennis te maken met de onderkant van mijn auto. Voor de APK bleken 3 fuseekogels versleten / op te zijn, en tevens waren de ruitenwisserrubbers zo goed als total loss. Weinig bijzonders voor een auto van deze leeftijd met het aantal kilometers dat er mee gereden wordt (60k sinds vorig jaar).

Verder gaven ze aan dat de draagarmen nu toch echt op de nominatie voor vervanging en ze hebben de draagarm rechtsboven (achterste) vervangen evenals de draagarm links en rechts onder (voorste). Aangezien ik deze auto in ieder geval over de 300.000 plan te rijden als alles een beetje meezit, heb ik deze gewoon lekker laten vervangen. Als laatste heeft de monteur de koppelstangetjes van de stabilisatorstang voor heeft vervangen - hij gaf aan dat deze ook zo goed als af waren en hij raadde aan dit nu te vervangen ipv te wachten op de volgende beurt. Prima toch!

Verder liep de auto de afgelopen 2 maanden niet heel lekker bij starten. Het was net of zat ik weer in mijn audi 80 met handmatige choke - bij starten ging de toerenteller van 800-1200 toeren (lekker als je de rem in hebt en de auto begint door de toeren toch door de rem heen te drukken), en de auto was begrensd op 60 km/h (3000 RPM). Na 2-3 minuten was dit over, maar doch zeer irritant.

Edwin van Audiparts wist 3 mogelijke oorzaken te noemen: Timeing op de brandstofpomp, Kapotte brandstofpomp of een kapotte (dubbele) temperatuur sensor. Hij heeft de temperatuursensor voor 30 tientjes vervangen door een gebruikt model wat hij nog had liggen en dit heeft mijn probleem opgelost.

Dit is precies waarom ik naar een specialist ga i.p.v. een universele garage. Idem dito vorige keer met het " vacuumblokje" van een paar tientjes. Super blij dat alles weer goed is, en met een jaar geen post van de RDW ben ik ook weer gelukkig.

Boem is ho

  • 200.000 km
  • 14 mei 2018

Ondertussen ben ik op de 2 ton aanbeland met de boxbeugel A6, en hij rijdt nog steeds probleemloos, zelf met koude start met een temperatuur rondom de -10 graden celsius. De auto wou weer graag doorgesmeerd worden door iemand van Audiparts Veghel, dus ik heb hem op z'n wenken bediend. Beetje jammer is wel dat ik onderweg naar Veghel een glijder heb gemaakt op de snelweg (Arnhem ri Nijmegen, grijsoord in de lange bocht). Aan het einde van de bocht bleef de kont maar naar rechts hangen met 80 op de cruisecontrol (geen sneeuw of regen of verkeer). Ik ben er 'genadig' mee afgekomen door met de kont tegen de vangrail te blaffen. Ik laat het repareren, ben gek op deze machine. Tevens goed voor het relativeringsvermogen - blijkbaar maakt het met troep op de weg geen reet uit of je 4 nieuwe premium wintersloffen hebt of niet.

Bij Auditparts Veghel hebben ze terplekke een tweedehands achterlicht-unit gemonteerd zodat ik in ieder geval weer veilig op weg kon. Verder heeft de monteur m'n onderstel gechecked op schade, en hij gaf aan dat er niks aan de hand is, anders dan blik en bumperschade. Dus op zich blij (ik had ook niks).

Klokje rond

  • 220.000 km
  • 14 mei 2018

Ondertussen het spreekwoordelijke klokje rond, de eerste 100.000km zitten er op in precies anderhalf jaar. Met 220,000 km op de teller zijn er (los van een beurtje, en een andere antenne) geen bijzonderheden. Het blok houdt zich goed in de warmte van de afgelopen 2 weken (30+ graden geen probleem!) en de airco werkt ook gewoon goed. Ietwat een saaie update, maar in dit geval is dat echt prima ;-).

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Audi A6? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.052
Bekijk nu ⟩
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A6 Avant 4.2 V8 quattro Advance

    Audi A6 Avant 4.2 V8 quattro Advance

    • 2000
    • 151.330 km

    € 9.950

    Audi A6 Avant 4.2 V8 quattro S6 AUTOMAAT 341PK

    Audi A6 Avant 4.2 V8 quattro S6 AUTOMAAT 341PK

    • 2000
    • 370.975 km

    € 3.950

    Audi A6 2.4 5V Advance MT

    Audi A6 2.4 5V Advance MT

    • 2001
    • 104.925 km

    € 4.450

Meer Audi A6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
 

Audi A6 reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A6 (1998)

    Audi A6 (1998)

    5
    • 28 september 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    10
    • 1 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)

    Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 150pk (1999)

    4
    • 8 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    2
    • 7 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 180pk (2001)

    Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro 180pk (2001)

    9
    • 11 januari 2013
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    Audi A6 Avant 2.4 5V (1999)

    2
    • 3 november 2011
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 2.4 5V (1998)

    Audi A6 Avant 2.4 5V (1998)

    3
    • 24 juni 2011
meer reviews
Klokje rond Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro (1999)

Klokje rond Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro (1999)

Drie jaar geleden kocht Henry Commandeur deze Audi A6 Avant met een kilometerstand van 268.000...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant quattro (2000)

    Audi S6 Avant quattro (2000)

    4
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
  • Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    • 7 februari 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    2
    • 26 juni 2022
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2022)

    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition...

    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden