Audi A4 Avant 1.8 5V (1997)
Avanti Avant
Binnen de Audi-lijn kennen we de Avant-uitvoering al weer heel wat jaren. Sinds 1977 maakt deze aanduiding deel uit van het Audi-gamma. Destijds was het een vijfdeurs uitvoering van de tweede generatie 100 met een heel schuin aflopende achterkant. Met de komst van de derde generatie 100 in 1982 werd het dak verder naar achteren doorgetrokken en kreeg de Avant zijn inmiddels vertrouwde stationcar-profiel. De Avant op basis van de kleinere 80 werd pas in '92 uitgebracht. Het bleek een nuttige aanvulling op de Audi-lijn te zijn, zodat voor de A4 al meteen zo'n variant werd ontwikkeld. Inmiddels is die al weer enige tijd in ons land. We kozen voor de eenvoudigste uitvoering met de 1,8-liter vijfklepper, een auto die voor ruim 60.000 in de prijslijst staat.
Audi heeft bij de 1.8-motor de beademing prima voor elkaar, met maar liefst drie inlaat- en twee uitlaatkleppen per verbrandingskamer - totaal twintig dus. De motor komt daarmee tot 125 pk en 173 Nm. Dat staat garant voor goede prestaties. De top ligt op 201 km/h en de 100 km/h wordt vanuit stilstand in 11,4 tellen bereikt. Bij de tussensprint (80-120) scoort de Avant 9,9 en 13,9 tellen in respectievelijk '4' en '5'.
Jammer genoeg draait de Audi-motor niet bij alle toerentallen even trillingsvrij. Gelukkig hebben de Audi-techneuten een flinke dot isolatiemateriaal in de Avant geduwd, waardoor het aan boord best is uit te houden. De geluidsmeter bevestigt dit met waarden van 67 dB bij 100 km/h en 68,5 dB bij 120.
Audi stuurt de pk's richting voorwielen. Uiteraard is er ook een quattro-versie met aandrijving op alle wielen.
Met de Audi is het goed sturen. De A4 gaat heel licht onderstuurd de hoek om en raakt niet onder de indruk van plotseling gas loslaten in een snel gereden bocht. Minder geslaagd vonden we de gemonteerde Continental-banden die het bij het minste of geringste spoor van sportief rijgedrag uitgillen. Ook wil het binnenste voorwiel bij het uitaccelereren van een bocht wel eens doorslaan. De A4 raakt evenwel niet onder de indruk van flinke windflarden.
Een minpuntje van de Audi is de behoorlijk ongevoelige koppeling die ervoor zorgt dat je bijna altijd met een lichte schok wegrijdt. Remmen doet hij als de beste, mede dankzij het standaard ABS.
Wie comfort zoekt, voelt zich onmiddellijk thuis in de Audi. Helemaal perfect is-ie naar onze smaak niet, want een beetje meer demping op de vooras - om de lichte deinneiging te onderdrukken - zou geen kwaad kunnen.
De Audi A4 Avant heeft een vlakke vloer die met neergeklapte achterbank slechts heel licht oploopt. Het zeiltje boven het bagageruim is gemakkelijk te hanteren en eenvoudig te verwijderen.
Wie op zoek is naar een maximale hoeveelheid laadruimte kan echter beter naar andere stationcars in deze klasse gaan kijken. De Avant is meer bedoeld om je hond gemakkelijk mee te kunnen nemen of een setje golfspullen.
De stationcar-achtigen hebben de laatste jaren duidelijk gewonnen aan populariteit. Je hoeft je absoluut niet meer te schamen voor zo'n extra ruime auto.
Ruimtelijk gevoel
Het dashboard van de Audi geeft hem voorin een ruimtelijk gevoel. Hij biedt genoeg bewegingsvrijheid en aan bergruimte voor klein grut is geen gebrek. Bovendien zijn er twee handige bekerhouders op de middentunnel. Op het instrumentenpaneel van de Audi valt weinig af te dingen: simpel en doeltreffend. Slechts de knalrode verlichting vinden we onrustig voor het oog.
Zoals we van Duitse auto's gewend zijn heeft de A4 stevig meubilair aan boord. De stoelen zijn wat vlak uitgevallen en het stofje ziet er een beetje goedkoop uit. Het afleggen van lange afstanden gaat probleemloos, al zou het best lekker zijn als er een lendesteuntje af zou kunnen.
Op de achterbank vind je geen zee van ruimte, maar volwassenen kun je er heel fatsoenlijk onderbrengen. Wanneer je als 1,80 meter lang persoon 'achter jezelf' zit, is er zeven centimeter speling tussen je knieën en de stoel voor je. Omdat de carrosserie van deze stationcar-achtige boven de achterbank nog niet afloopt, zit het dak dan nog vier centimeter boven je hoofd. Twee hoofdsteunen achterin zijn standaard.
Al met al is de A4 Avant een dijk van een auto met een stevige aanschafprijs.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Avant 1.8 5V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.407 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 173 Nm bij 3.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.479 mm / 1.733 mm / 1.417 mm |
Wielbasis | 2.622 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 670 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 13,9 s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |