Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A4

Audi A4 1.8 5V (2000)

Gegoede klasse?

Audi A4 1.8 5V (2000)
  • Autotest
19 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Tsja, het blijft vaag wat nu precies het verschil is tussen een goede auto en een klasseauto. Een ding is duidelijk, Audi mag zich als merk inmiddels tot de gegoede klasse rekenen. Maakt de A4 dat waar?

Er zijn slechts enkele klassemerken. Wat zijn de toelatingseisen voor dit selecte gezelschap? Je moet om te beginnen van goede komaf zijn, een zekere reputatie hebben opgebouwd. Die moet je vervolgens waarmaken in goede afwerking en kwaliteit die staat als een huis. En je moet een bijzondere uitstraling hebben, want erg degelijke auto"s zijn er in kleinere klassen ook wel.
Een Audi A4 heeft in principe klassieke sedanlijnen, maar modern uitgewerkt in gladde stroomlijnrondingen. De brede schouder- en heuppartij zorgen voor een zelfbewust voorkomen. Binnenin is het goed vertoeven, maar de hoofdruimte op de achterbank is maar zo-zo. Maar voorin biedt de A4 ruimte voor lange mensen.
Kijkend naar het interieur van de Audi moeten we denken aan de fraaie Duitse kreet: "In der Beschränkung zeigt sich der Meister". Vrij vertaald: niet overdrijven is de kunst. Overdrijving is de A4 totaal vreemd, zakelijke eenvoud is het motto. Maar wel met akelig perfect passende onderdelen van hoge materiaalkwaliteit. De bekende rode dashboardverlichting geeft toch sfeer. Redelijk wat handige bergbakjes op de middentunnel duiden op oog voor detail, net als bekleding in de (ruime) portierbakken.
Er is niets mis met de zit vóór of achter - buiten de geplaatste opmerkingen over het ruimte-aanbod. De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar.
De A4 wordt aangedreven door een doodgewone vierpitter. Had Audi gelijk met de afschaffing van vijfcilinders die ooit zo "typisch Audi" waren? Meer dan een viercilinder geeft extra status, zeker. Maar Audi geeft zijn 1.8 wel vijf kleppen per cilinder mee en laat hem lekker rustig draaien.
Bij het gasgeven moet je even wachten op de 1.8, maar dan gaat "ie ook energiek aan de bak. Niet dat je het gevoel hebt onderbedeeld te zijn met deze motor, dus, al moet je hem een beetje op toeren jagen voor hij zijn kracht toont. Dat wordt nog aangevuld met een acceptabel verbruik. Nog een sterk punt van de Audi: weinig windgeruis.

Goed gedrag

In deze klasse verwacht je beschaving in bediening en weggedrag. Daarin stelt de Audi niet teleur. Grofweg is het een auto die zich meer richt op comfort dan op sportiviteit, al mag je toch zeker een behoorlijke wegligging vragen. Audi geeft de A4 een stevige afstelling mee, toch spreekt de vering uitstekend aan op kleine hobbels. Met zo"n vertrouwenwekkende kluisdeur-bons stappen de wielen daar overheen.
Ook het stuurgedrag van de A4 geeft vertrouwen. Hij gaat mooi rustig rechtuit, reageert gevoelig op stuurbewegingen en is net niet te zwaar bekrachtigd. Jaag hem op in de bocht, dan doet "ie geheel naar verwachting: voorzichtig wat over de voorwielen wegglijden. Helemaal volgens het boekje te corrigeren door simpelweg iets gas terugnemen, waarna de neus weer gehoorzaam de gewenste koers kiest. Terwijl de achtersteven zich verder nergens mee bemoeit en braaf het spoor van de neus volgt, met heel weinig neiging zijn gewicht in de strijd te gooien.
De remmen werken zoals het moet: goed vertragend met een passend pedaalgevoel. Daar zetten we als minpunt bij dat de koppeling niet prettig werkt, met een te lange slag. Het schakelen zelf gaat goed en precies.
En dan de prijs. U vermoedt vast al dat de Audi geen koopje is. Klopt. De 1.8 staat voor zo"n f 61.250 in de prijslijst. En een hele rijke uitrusting is ook al geen kenmerk van Duitse auto"s, toch? Nou, dat laatste valt eigenlijk best mee. We noemen cruise control, lichtmetalen velgen, mistlampen voorop. Alleen airco is er niet bij, dat lijkt toch niet veel gevraagd (de testauto had "m wel als extra). Daar ga je: kost f 3.900. Ook voor de boordcomputer moet worden betaald (f 1.950), evenals voor afstandsbediende deurvergrendeling (f 945) en elektrische ramen achterin (f 1.461).
Een prijsaspect dat trouwe Audi-klanten overigens niet lijkt af te schrikken. En geef ze eens ongelijk, want een A4 is met recht een klasseauto; en daar betaal je dan ook naar.

Signalement

Merk Audi
Model A4 1.8 5V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.794

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 173 Nm bij 3.950 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.478 mm / 1.733 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.617 mm
Massa leeg 1.210 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 13,9 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 204 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A4
Audi Audi A4

PRIVATE LEASE Audi A4

INFO
Audi
Audi
Audi A4 35 TFSI Pro Line (4D/7A)
€ 699
Bekijk nu ⟩
Audi A4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A4 1.6 Advance Airco Bj.:2000 NAP!

    Audi A4 1.6 Advance Airco Bj.:2000 NAP!

    • 2000
    • 194.877 km

    € 1.950

    Audi A4 2.0

    Audi A4 2.0

    • 2001
    • 285.019 km

    € 2.000

    Audi A4 3.0 Xenon Clima Cruise LM16" 100% Dealer Onderhouden

    Audi A4 3.0 Xenon Clima Cruise LM16" 100% Dealer Onderhouden

    • 2001
    • 130.360 km

    € 4.495

Meer Audi A4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A4 / S4 / RS4 B9 | Nieuw: 2e facelift 2020

    246
    • 3 februari 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A4 specificaties
  • Audi A4 occasions
  • Audi A4 video's
Advies en informatie
  • Audi A4 tests
  • Audi A4 gebruikersreviews
  • Audi A4 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    3
    • 19 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

    Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

    10
    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition (2019)

    Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition...

    6
    • 10 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro (2012)

    Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel...

    15
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 2.5 TDI Pro Line (2005)

    Audi A4 2.5 TDI Pro Line (2005)

    1
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

    Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

    153
    • 6 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi A4 als Avant op pad

    Nieuwe Audi A4 als Avant op pad

    34
    • 7 december 2021
  • Achtergrond
    RS-keuzestress: drie varianten van de Audi RS4 B7

    RS-keuzestress: drie varianten van de Audi...

    16
    • 23 oktober 2021
  • PREMIUM
    Audi RS4 - Youngtimer

    Audi RS4 - Youngtimer

    • 8 oktober 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden