Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A4

Audi A4 1.9 TDI (1999)

Inhaalpoging

Audi A4 1.9 TDI (1999)
  • Autotest
5 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het is eenzaam aan de top, zeggen ze. Volgens VAG-concernchef Ferdinand Piëch vinden we daar BMW en Mercedes, en is zijn doel om Volkswagen en Audi op gelijke hoogte te brengen. Past de net vernieuwde Audi A4 daar al bij?

We zijn even niet meer zeker of VAG-strateeg Piëch nu VW's met een ster en Audi's met blauwwitte propellers op de neus ziet, of dat het net andersom moest wezen. Maar de Audi in deze test bewijst zonder meer dat het VAG-concern op de goede weg is. We hebben een A4 die op het zicht niet veranderd is bij de recente facelift; de wijzigingen dienen vooral om het kwaliteitsgevoel verder te verhogen.
Tenminste in prijs zit deze Audi de beoogde competitie al dicht op de hielen. Zonder extra aardigheden praten we van zo'n f 66.000 voor een A4 1.9 TDI met 110 pk. Onze aangeklede testauto was wat duurder, met ruim 72 mille inclusief Pro Line Exclusive-pakket. Schrikt u van dat bedrag? We zitten hier toch aan de basis van het modelgamma, waar een manager van enige betekenis ongeveer zijn minimumeis qua zakenauto legt. Audi kan overigens nog een 90 pk TDI bieden voor een paar duizendjes minder.
Het is lang niet meer zo dat basismodellen van Audi kaal als de spreekwoordelijke geplukte kip zijn. Airbags vóór en opzij, ABS, centrale vergrendeling en elektrische bediening voor de voorste ramen en de spiegels krijgt hij standaard mee.
Aan de uiterlijke elementen van de facelift bij de Audi hoeven we weinig woorden vuil te maken: tenminste 90% van de toeschouwers zal het verschil met de vorige A4 toch niet zien.

Klassieke knorrepot
Vooralsnog blijft het in deze Audi bij de onvolprezen 1,9-liter turbodiesel met verdelerinspuitpomp en twee kleppen per cilinder. Veel geroemd en weinig gewijzigd in de loop der jaren, alleen de turbo met variabele doorlaat van de 110 pk-versie is relatief nieuw. En niet zo duur, voor nog geen 4 mille meer tegenover de 90 pk versie. Daarmee is de A4 zowel vlot als zuinig. De variabele turbo is snel bij de les. De TDI is inmiddels bijna een klassieke knorrepot, altijd goed hoorbaar. Ondanks dat ook de gefacelifte A4 nog verbazend veel windgeruis opwekt bij snelwegtempo.
Het zijn de kleine dingen die het doen, meende Audi kennelijk bij de facelift van de A4. Zoals een pijnlijk zorgvuldige afwerking. In het interieur vinden we twee harde stoelen met een ruim formaat en behoorlijke zijdelingse steun, een achterbank met flinke beenruimte en maar net voldoende hoofdruimte erboven. En natuurlijk een paar hoofdsteunen achterin, maar geen derde rolgordel. De bagageafdeling is ruim en tevens uitbreidbaar door middel van een in ongelijke delen neerklapbare bankleuning. Apart detail is het elektrische kofferklepslot met een soort microschakelaars in de greep van de achterklep. Met de Ambiente-meubilering, zoals wij hadden, kies je overigens voor een semi-hightech uitstraling met titaniumkleurige kunststof in het interieur. De vernieuwde A4 is extra verstevigd, zodat hij (nog) minder neiging tot kraken of rammelen zou hebben en nog strakker op de weg ligt. Anderzijds is de vering versoepeld (omdat de carrosserie zelf immers minder zal meebuigen op forse wegoneffenheden). En inderdaad, geen kraken of rammelen tijdens onze test. Met de aangepaste Audi-vering zijn we niet onverdeeld gelukkig. Soepele demping verbetert het comfort, op lange golvingen in het wegdek komt de A4 echter dicht tegen het deinen aan. Op verkeersdrempels zorgt de straffe vering en deze demperafstelling dat de A4 vrij sterk steigert en duikt. In de wegligging niets verrassends. Goedmoedig onderstuur is het parool. Je kunt hem behoorlijk achteloos een bocht in smijten, hij stuurt heel stabiel en trakteert niet op enige gemene reactie bij gas lossen. En de A4 maakt de bocht dus voorzichtig wat ruimer als het echt hard gaat. Hij helt redelijk wat in een snelle bocht. De besturing gaat heel makkelijk en is gevoelig. Als we even afstand nemen en de grote lijnen bekijken, kunnen we niets anders constateren dan dat Audi weer een stukje is opgeschoven. Maar de A4 blijft voorlopig nog een tegen de top aanleunende middenklasser. Dat wordt nog eens versterkt door de motor, die in verhouding tot diesels van de concurrentie met common rail-techniek, niet meer zo verfijnd is. Audi is echt toe aan de stap naar moderner motortechniek. En verder? Het onderstel kan nog beter en er is ook nog teveel windgeruis. U bent er bijna, meneer Piëch, maar nog niet helemaal.

Signalement

Merk Audi
Model A4 1.9 TDI 110pk
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 30.358

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.150 tpm
Maximaal koppel 225 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.478 mm / 1.733 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.617 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 670 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,0 s / 12,1 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 142 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A4
Audi Audi A4

PRIVATE LEASE Audi A4

INFO
Audi
Audi
Audi A4 35 TFSI Pro Line (4D/7A)
€ 699
Bekijk nu ⟩
Audi A4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A4 1.6 Advance

    Audi A4 1.6 Advance

    • 2001
    • 139.385 km

    € 1.950

    Audi A4 Avant 3.0 quattro Exclusive//INRUIL VERKREGEN//AUTOMAAT//RIJDT GOED

    Audi A4 Avant 3.0 quattro Exclusive//INRUIL VERKREGEN//AUTOMAAT//RIJDT GOED

    • 2001
    • 299.899 km

    € 2.249

    Audi A4 1.6 Advance Airco Bj.:2000 NAP!

    Audi A4 1.6 Advance Airco Bj.:2000 NAP!

    • 2000
    • 194.877 km

    € 1.950

Meer Audi A4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A4 / S4 / RS4 B9 | Nieuw: 2e facelift 2020

    246
    • 3 februari 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A4 specificaties
  • Audi A4 occasions
  • Audi A4 video's
Advies en informatie
  • Audi A4 tests
  • Audi A4 gebruikersreviews
  • Audi A4 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    Audi A4 Avant 3.0 5V (2002)

    1
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    Audi A4 Avant 2.0 TDI ultra 150pk (2017)

    3
    • 19 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

    Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)

    10
    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition (2019)

    Audi A4 Avant 35 TFSI Business edition...

    6
    • 10 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel quattro (2012)

    Audi A4 Avant 3.0 TDI 245pk clean diesel...

    15
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A4 2.5 TDI Pro Line (2005)

    Audi A4 2.5 TDI Pro Line (2005)

    1
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

    Nieuwe Audi A4 - Blik to the Future

    153
    • 6 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi A4 als Avant op pad

    Nieuwe Audi A4 als Avant op pad

    34
    • 7 december 2021
  • Achtergrond
    RS-keuzestress: drie varianten van de Audi RS4 B7

    RS-keuzestress: drie varianten van de Audi...

    16
    • 23 oktober 2021
  • PREMIUM
    Audi RS4 - Youngtimer

    Audi RS4 - Youngtimer

    • 8 oktober 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    494
    • 2 juli 2022
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden