Abarth 595 70th Anniversary - Eerste Rijtest
Gifgroen driftkikkertje
Abarth viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag en dat wordt gevierd met een speciale, steenrijk uitgeruste uitvoering van de 595. En alsof zo’n bol bommetje op zichzelf al niet genoeg opvalt, is het onze ook nog eens knalgeel. Of gifgroen? Afijn, zeg het maar.
Het is dit jaar precies zeventig jaar geleden dat de Italiaan Carlo Abarth, sterrenbeeld schorpioen, de boedel overnam van zijn failliete voormalig werkgever, Cisitalia, en met de restanten van die sportwagenfabriek en renstal zijn eigen bedrijf begon. Behalve met racen hield hij zich bezig met het produceren van tuning-accessoires en na een periode van samenwerken, verkocht hij zijn bedrijf in 1971 aan Fiat, waar het zich ontpopte tot de autosportafdeling van het merk. Later werd Abarth het label binnen de groep voor sportieve varianten van bestaande modellen. Veel eerder al had Abarth zijn tanden gezet in de Fiat 500.
Al in het eerste jaar van het model, 1957, lanceerde Fiat de Fiat Abarth 595. Met zijn aangepaste nokkenas, carburateur en carter wist het vederlichte autootje (470 kg) algauw record na record te vestigen en dat succes leidde een hele reeks van 595’s en 695’s in.
FEESTGEDRUIS
De Abarth 595-aanduiding staat dus alweer enige tijd op de snelle versies van de huidige Fiat 500 en het is dan ook deze auto die als basis is gebruikt voor de jubileumuitvoering, de 70th Anniversary. Binnen de 595 zijn er drie smaken: 145, 165 (Turismo) en 180 pk (Competizione of Esseesse), die alle drie zijn uit te voeren als 70th Anniversary. Omdat je een dergelijk jubileum met zo veel mogelijk feestgedruis dient te vieren, kiezen wij de 595C Competizione, met gerobotiseerde handbak.
Een Fiat 500 mag dan door menigeen schattig en aaibaar worden genoemd, nadat Abarth hem heeft aangepakt, is dat lieve er wel vanaf. De enorme zwarte spaakwielen puilen bijna uit de wielkasten, de matzwarte diffusor en spoiler tekenen de achtersteven en neus, de dikke sideskirts wekken de indruk dat de koets door oververhitting is versmolten met het wegdek.
Dat alles wordt nog eens extra geaccentueerd door de tennisbalkleurige lak, die zo felgroen is dat deze auto bij nacht eigenlijk geen verlichting nodig heeft. Verde Adrenalina (groene adrenaline) luidt de veelzeggende naam van deze tint, die naar verluidt door de KGB op de wanden van verhoorkamers werd gesmeerd om verdachten tot een bekentenis te dwingen.
De sportstoelen verankeren je, maar mensen met een wat stevigere bouw kunnen dat als beklemmend gaan ervaren. Het stuurtje is klein en stevig, waarbij het alcantara en de carbondetails het feest compleet maken. Tegen bijbetaling wordt, zoals op ons exemplaar, ook op het dashboard een aardig setje carbondelen geleverd.
LOMPE KOPPELING
Nou kun je een leeggewicht van 470 kg, zoals de oude Abarth 595 had, tegenwoordig wel vergeten, maar met 1.065 kg is de huidige Abarth een lachertje voor de 180 pk en 250 Nm die de motor levert; dat belooft spektakel. Een pook zoek je tevergeefs, de transmissie bedien je met een viertal knoppen op een paneeltje onder aan de middenconsole, ongeveer op de plek waar normaal de pook uit de middentunnel steekt. Helemaal logisch zijn die knoppen niet. Een D ontbreekt. In plaats daarvan zet je hem in 1, waarna de rest automatisch gaat.
Al snel kom je tot de conclusie dat je voor de handgeschakelde versie had moeten kiezen. Gerobotiseerde versnellingsbakken blinken zelden uit door verfijning, maar deze is wel heel lomp. Net voordat hij opschakelt, lijkt het wel of de robot in plaats van het koppelingspedaal de rem intrapt. Dat is bij hard rechtdoor hinderlijk, in snelle bochten kan het zelfs gevaarlijk uitpakken. Dat los je het beste op door de bak in handbediening te zetten. Dan weet je wanneer het gebeurt en bovendien kun je net voor het schakelen het gas een stukje lossen. Zodra je dat samenspel in de vingers hebt, is het weer genieten met dit driftkikkertje. Dat begint al met het geluid.
Standaard heeft de 70th Anniversary een Record Monza-buizensetje met actieve klep, dat normaal gesproken al lekker diep en bronstig klinkt, maar in standje Sport, wanneer de klep openstaat, woest brult. De scène in The Lion King waarin welpje Simba dankzij de brul van zijn vader een roedel hyena’s verjaagt, komt spontaan in je op. Het verschil met Simba is dat het hier niet bij verbaal geweld blijft. Houd hem een beetje op toeren en de Abarth is ontzettend snel. Bovendien bijt hij zich in bochten, zo fel dat je hem de hardheid van het onderstel onmiddellijk vergeeft. Doseer in die bochten wel goed het gas, want onderstuur ligt op de loer. Gelukkig is er voldoende reserve, zelfs half gas is het dikke pret. Niet alleen uiterlijk is deze auto net een tennisbal.
Deze feest-Abarth staat garant voor een boel plezier, maar daar betaal je wel een forse prijs voor. Kaal kost de Abarth 595C Competizione 70th Anniversary € 39.394 en zoals hij hier is uitgerust, wordt dat € 42.739. Een fors bedrag voor een auto die ook nog eens tamelijk onpraktisch is. Maar wat een statement, en wat een lol kun je ermee hebben! Carlo Abarth is al bijna veertig jaar niet meer onder ons, maar we durven er een extra stuk verjaardagstaart onder te verwedden dat hij trots zou zijn geweest op dit jubileum.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Felle motor
- +Blikkentrekker
- -Zwakke semi-automaat
- -Krap en onpraktisch
Signalement
Merk | Abarth |
---|---|
Model | 595 Cabrio 1.4 T-Jet 180 Esseesse 70th Anniversary |
Carrosserie | 3-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.020 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.660 mm / 1.627 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.300 mm |
Massa leeg | 1.065 kg |
Laadvermogen | 365 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 400 kg |
Banden | 205/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 155 g/km |