Volkswagen ID4 GTX onthuld: de elektrische GTI
Ook ID5 GTX te zien!
Volkswagen introduceert een nieuw performancelabel: GTX. Daarmee heeft Wolfsburg een zoveelste aanduiding om aan zijn sportievere modellen te hangen. De elektrische Volkswagen ID4 is de auto waarop de GTX-aanduiding debuteert.
Volkswagen heeft diverse badges op de planken liggen die het op zijn vlottere modellen kan plakken. De aanduiding GTI wordt net als het R-label gebruikt voor sportieve benzinemodellen. GTD en GTE zijn de GTI-equivalenten voor respectievelijk plug-in hybrides en diesels. Volkswagen heeft nu ook een drielettercombinatie bedacht voor zijn volledig elektrische ID-modellen: GTX. Wolfsburg introduceert het sportlabel door de elektrische ID4 GTX op het podium te tillen.
De Volkswagen ID4 GTX is de topversie van het ID4-gamma dat momenteel al uit 148 pk, 170 pk en 204 pk sterke uitvoeringen bestaat. Die eerste twee hebben altijd een 52 kWh accu, de 204 pk sterke variant is gekoppeld aan de grotere 77 kWh accu waarmee de Volkswagen op papier tot 521 kilometer ver komt. Wat alle reeds bekende varianten met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal achterwielaangedreven zijn. Deze ID4 GTX gooit het over een andere boeg. Net als de 204 pk sterke uitvoering heeft de ID4 GTX de 77 kWh accu in zijn bodem, maar dankzij twee elektromotoren vindt de aandrijving op zowel de voor- als achterwielen plaats. Het systeemvermogen bedraagt 299 pk, voldoende om hem in 6,2 seconden aan de 100 km/h te helpen. Zijn topsnelheid ligt op 180 km/h en daarmee geeft -ie de op 160 km/h begrensde 'gewone' ID4's ruimschoots het nakijken. Die aandrijflijn van 299 pk hangt Audi overigens in de S-lijn van de Q4's e-tron.

Volkswagen ID4 GTX
Het ligt voor de hand dat de ID4 GTX door zijn krachtigere aandrijflijn minder kilometers uit zijn 77 kWh accu trekt. Hij komt volgens de fabrikant 'meer dan 480 kilometer' ver op een lading. De gewone 204 pk ID4 schopt het zoals gezegd tot dik 520 kilometer. De tweemotorige ID4 GTX mag overigens maximaal 1.400 kilo trekken, de overige types mogen niet meer dan 1.000 kilo trekken (geremd). In theorie springt de voorste elektromotor bij als de omstandigheden er om vragen, al kun je de ID4 GTX via een Traction geheten rijmodus ook dwingen in vierwielaangedreven toestand zijn kilometers te maken. We mikken er overigens op dat ook de aangekondigde Skoda Enyaq 80 RS iV deze 299 pk aandrijflijn krijgt.

Volkswagen ID4
Geen sportief model zonder een stel designtechnische aanpassingen. Zo heeft de Volkswagen ID4 GTX afwijkend ogend bumperwerk aan zowel voor en achterzijde. Er zitten naast de kentekenplaat zwarte ornamenten met drie ledpitjes en een groter deel van de bumper is in carrosseriekleur uitgevoerd. Daarbij heeft de ID4 GTX een eigen lichtsignatuur in de achterlichten. Zo hebben de remlichten een X-vorm gekregen. Natuurlijk kan een reeks GTX-badges niet ontbreken. Het dak is altijd in het zwart uitgevoerd, hetzelfde geldt voor de achterspoiler. Ook het interieur verschilt wezenlijk van de overige ID4-modellen. Zo is het bovenste deel van het dashboard net als de kunstlederen bekleding op de deurpanelen in de kleur X-Blue uitgevoerd. Ook hier vinden we, samen met een bonte verzameling rode accenten, GTX-logo's.
De Volkswagen ID4 GTX staat vanaf de zomer bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie. Uiteraard zal de ID4 niet de enige GTX blijven. Ook de elektrische ID3 maakt op termijn kennis met het sportlabel, maar de coupé-achtige broer van de ID4, de nog te onthullen ID5, is het eerstvolgende model dat de GTX-behandeling krijgt. Volkswagen laat die met een stickervelletje bedekte ID5 GTX alvast zien. Leuk weetje: de GTX-aanduiding is minder nieuw dan je denkt. Volkswagen plakte 'm al eerder op de Jetta II en op de tweede generatie Scirocco (foto 23 en 24).

Volkswagen ID5 GTX
PRIVATE LEASE Volkswagen ID5
Uitgelicht aanbod

Volkswagen ID5 Pro 77 kWh | Incl. BTW | 520KM WLTP | Navi | Camera | Elek. Trekhaak | Keyless | 21" LM 'Narvik' | Stuur- en stoelverwarming | Apple CarPlay |
- 2022
- 7.138 km

Volkswagen ID5 77 kWh 204 pk Elektrisch Automaat Pro | 20" Lichtmetalen velgen | Assistance pakket + | Design pakket + | Style interieur pakket
- 2022
- 15 km

Volkswagen ID5 Pro 174pk 77 kWh + Multimedia Pakket + 20'' LMV
- 2022
- 1 km
Lees ook

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (86) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.