Verkoop-top 10: Succes Volvo XC40 duurt voort

Elektrische variant goed voor 72% van de verkopen

Volvo XC40 P8 Recharge

Dat Nederland een Volvo-land is, blijkt ook in 2024. Met maar liefst 31.012 verkochte auto’s stond het merk op de tweede plek in de ranglijst, net onder Kia. Een belangrijke bijdrager aan deze verkoopcijfers is de compacte SUV XC40, die met 6.766 stuks een achtste plaats inneemt. Dat is nog niet eens het hele verhaal, want de werkelijke cijfers liggen nog een stukje hoger. 

Hoe dat zit, is logisch te verklaren, want in het tweede kwartaal van vorig jaar veranderde de elektrische XC40 van naam. Deze EX40 is goed voor nog eens 2.801 verkopen, wat het totaal voor dit model op 9.567 exemplaren brengt. Daarmee staat de XC40 eigenlijk op de vijfde plek, onder de Tesla Model 3. Opvallend: het aandeel elektrische XC40’s is bijzonder groot. De importeur becijfert desgevraagd dat van de 6.766 verkochte XC40’s er 4.873 volledig elektrisch zijn, en daar komt de EX40 dus nog bij. 

Het succes van de XC40 komt vast niet door zijn nieuwigheid, want al in 2018 verscheen het model voor het eerst op de weg. Hij beleefde geen slechte start, maar pas bij introductie van de geëlektrificeerde varianten in 2020 kwamen de verkopen echt op stoom. Dat jaar werden er maar liefst 8.473 stuks verkocht. Het jaar erna waren dat er maar 26 minder, en na een kleine dip in 2022 verlieten er in 2023 opnieuw 8.323 XC40’s een dealerpand. 

Wat onderscheidt XC40 van de rest? 

De Volvo XC40 is dus een schot in de roos. Of dat alleen komt doordat er Volvo op staat, valt te betwijfelen, want het merk heeft daadwerkelijk zijn best gedaan om een grote doelgroep aan te spreken. In eerste instantie leverde Volvo de XC40 alleen met benzine- en dieselmotoren, maar al snel volgden plug-in hybride varianten en EV’s. Voor elk wat wils, dus. Interessant gegeven: eind 2022 gooide Volvo de elektrische aandrijflijn letterlijk overhoop. Dat leverde onder meer achterwiel- in plaats van voorwielaandrijving op, een grotere actieradius en nog meer verbeteringen

Ook de prijs is een factor die in zijn voordeel werkt. Niet dat de XC40 (bij introductie vanaf € 38.485,- en inmiddels € 47.995,-) een koopje is, concurrenten van premiummerken zijn nog een flink stuk duurder, terwijl een Volvo in de ogen van velen een vergelijkbare status geniet. En dan is de XC40 vaak nog ruimer ook, dus tel uit je winst. 

XC40 presteert goed in autotests 

Prijs en ruimte zijn in elk geval de belangrijkste punten waarmee de Volvo XC40 schittert tijdens zijn eerste triotest. Tegenover de BMW X2 en Jaguar E-Pace laat hij zien wat hij waard is. De Jaguar blijkt zwaar en prijzig, de BMW rijdt het beste, maar de Volvo wint.  “Voor € 14.000 minder heeft de XC40 wél adaptieve cruisecontrol, actieve rijbaanhulp én keyless entry, om maar wat te noemen. En omdat hij bovendien de ruimste is, gaat de Volvo er hier met de hoogste eer vandoor.” In een latere test gaat ook de Audi Q3 voor gaas. 

Nadat de eerste overwinning deels door prijs is bepaald, moet Volvo’s XC40 zich bewijzen tegenover een concurrent die juist dát als speerpunt heeft: de Skoda Karoq. Je voelt hem misschien al aankomen, de Tsjech is zo’n goede aanbieding dat hij met de winst aan de haal gaat. Het verschil in punten is met 30 versus 31 klein, maar niet genoeg om een prijsgat van zo’n zeven mille tussen beide testauto’s te dichten. 

Een verrassende dubbeltest tegen de plug-in hybride Opel Grandland X laat zien dat Volvo niet alleen op prijs concurreert. De Opel is zelfs iets duurder dan de Volvo-testauto, maar met 300 tegen 262 pk ook net iets sterker en vooral opvallend veel sneller. Daarnaast springt hij zuiniger om met zowel benzine als elektriciteit, terwijl ze qua ruimte aardig aan elkaar gewaagd zijn. Waarom de Volvo toch wint? “Dat zit hem met name in zijn relatief hoge prijs van de Opel en het wat afstandelijke rijkarakter,” schrijft redacteur Frank Jacobs, “maar, dat geven we toe, ook in de enorme sexappeal van de XC40. Wie daar ongevoelig voor is, zou wellicht beter af zijn in de Opel, al is het maar bij het verkeerslicht.” 

De elektrische XC40 krijgt tot slot het vuur na aan de schenen gelegd door de Tesla Model Y, zeker op dat moment nog een enorm belangrijke tegenstrever. Voor de Volvo loopt de vergelijking niet erg goed af. Hoewel de XC40 Recharge goed scoort op afwerking, zitcomfort en trekgewicht (1.800 versus 1.600 kg) wint de Tesla omdat hij veel ruimer, praktischer inzetbaar en efficiënter is. 

XC40 door ogen van gebruikers 

Begin 2023 analyseren we veertig gebruikersreviews van de Volvo XC40. Daarbij viel op dat meerdere rijders al aan hun tweede XC40 bezig zijn. Niet omdat de vorige stuk ging, maar omdat de ervaring zo goed was dat ze vrijwel zonder twijfel een nieuwe bestelden. Ook andere rijders steken de loftrompet. Zo worden het rijcomfort, het ruimteaanbod, het bedieningsgemak en de stoelen door een groot aantal gebruikers geprezen. Dat geldt overwegend ook voor de motoren en plug-in hybride aandrijflijnen, al vindt de eigenaar van een mild-hybride XC40 B4 zijn nieuwe auto minder verfijnd rijden dan zijn vorige T4. Elektrische rijders hebben deze ergernissen niet; overwegend lijken ze nog tevredener met hun keuze dan eigenaren van meer traditionele XC40’s.  

De overwegend positieve recensies betekenen niet dat elke Volvo XC40 probleemloos is. Eigenaren leveren vooral kritiek op Pilot Assist, dat meerdere rijhulpen combineert tot rij-assistent. “Tikje belerend, maar oké, dat hoort erbij, waarschijnlijk”, schrijft de eigenaar van een XC40 T5 Plug-in. Ook melden sommige gebruikers onduidelijke storingen die doorgaans na een software-update verdwijnen. Het later standaard gemonteerde Android Automotive-systeem was niet meteen beter: eigenaren klagen over wegvallende dataverbinding en vinden de mogelijkheden van het systeem nog te beperkt. 

Conclusie Volvo XC40  

De Volvo XC40 is bepaald niet meer piepjong, maar dat staat zijn succes nog niet in de weg. Tenminste, niet in 2024, want de verkoopstaat van 2025 ziet er tot nu toe veel minder gunstig uit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De XC40 staat nu op plek 77. Dat is natuurlijk deels te verklaren doordat de populairste variant, de EV, inmiddels met een andere naam door het leven gaat. Of deze EX40 zich vanaf plek 33 weer naar de top kan worstelen, dat moet hij echter nog bewijzen. 

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.