Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Business Pro (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Business Pro |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Mooi, maar wees gewaarschuwd
- 12.000 km
Ik heb een XC40 T5 Recharge Plugin Hybride sinds mei 2021 en nu zo’n 12.000 km achter de rug. Ik ben zeer tevreden over de auto tot nu toe. Solide, comfortabel en (voor een SUV) acceptabel weggedrag. Tikje belerend, maar ok, dat hoort erbij waarschijnlijk. Zorgen maak ik me om het volgende. Tijdens een trip naar Frankrijk onlangs begon een lampje op het dashboard oranje op te lichten. Het duurde enige tijd voordat we het symbooltje konden herkennen als iets van een uitlaat. Uiteindelijk (een hele uitdaging om een lijst van symbolen te vinden in de digitale manual, bovendien kan deze niet tijdens het rijden geraadpleegd worden) bleek dat het inderdaad te zijn. “Storing in het uitlaatgasreinigingssysteem”, aldus de bijbehorende tekst. Oranje, dus niet onmiddellijk noodzakelijk om een garage te zoeken, maar toch wel vervelend. Bij thuiskomst met de auto naar de dealer gegaan en daar bleek dat er eigenlijk niet eens een echt probleem was, maar een software-update gedaan moest worden. Waarvoor kennelijk géén symbooltje bestaat, maar dat terzijde. De update kon direct gedaan worden en duurde iets meer dan een uur. Wat me nu echt zorgen baart, is dat de chef werkplaats zich vervolgens liet ontvallen: “u zult er rekening mee dienen te houden dat dit wel een paar keer per jaar zal moeten gebeuren”. Een paar keer per jaar!!!! Een SOFTWARE-UPDATE !!! Je hoeft tegenwoordig pas na (en per) 30.000 km voor een servicebeurt naar de garage, hetgeen ik als heel prettig ervaar, maar ontkomt dus kennelijk niet aan een paar keer per jaar onverwacht gedwongen garagebezoek in verband met een software-update, die je niet zelf kunt doen. Ter geruststelling overigens kreeg ik nog te horen dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de kosten, want die zouden “de eerste drie jaar zeker” verhaald worden op Volvo Nederland. Alsof ik daar blij mee zou moeten zijn. Want daarna dan??? Volvo is in mijn ogen een merk dat auto’s maakt die tientallen jaren meegaan. Nu moeten we er dus rekening mee houden dat we na drie jaar (tot einde levensduur?) kosten houden die onvoorzien bij aanschaf waren en die weinig te maken hebben met slijtage door gebruik. Aan degenen die aanschaf overwegen: hou hier rekening mee! Het blijft in mijn ogen een fijne auto en waarschijnlijk had ik er ook voor gekozen als ik dit van tevoren had geweten, maar ik was me toch liever bij de koop ervan bewust geweest. Wellicht geldt het niet alleen voor dit merk/model, maar is dit gewoon wat je heden ten dage op de koop toe moet nemen bij auto’s die boordevol met hightech voorzieningen zijn uitgerust? En waarom dan niet direct van internetverbinding voorzien waardoor updates rechtstreeks kunnen plaatsvinden? Wees in ieder geval gewaarschuwd!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.