Audi Q3 - BMW X2 - Volvo XC40 - Triotest
De onaantastbaren

Ze komen geen centimeter verder in het terrein dan een vergelijkbare hatchback, maar ze ogen alsof ze nergens bang voor zijn. Precies die uitstraling raakt de gevoelige snaar van de consument. Audi weet dat en maakt de nieuwe Q3 nog stoerder om de strijd met de BMW X2 en de Volvo X40 te kunnen winnen.
De ene cross-over annex SUV is nog niet op de markt of de volgende legt alweer beslag op de spotlights. Met reden, want de consument lijkt er geen genoeg van te kunnen krijgen, zeker niet als de desbetreffende auto wordt overgoten met een premiumsausje. BMW deed het met de X1, die sinds kort gezelschap heeft van de strakker gelijnde X2 op deze pagina’s. Volvo liet met de XC40 ondertussen zijn eerste compacte cross-over los op de wereld. En dan is er ook nog Audi, dat er vroeg bij was en nu al aan de tweede generatie Q3 bezig is. Het recept blijft hetzelfde. De auto is in de lengte en breedte gegroeid, maar niet in de hoogte. Meer nog dan voorheen is het daarmee een cross-over. Een auto die wel de onverschrokken uitstraling en hoge instap van een SUV heeft, maar zo min mogelijk concessies doet op het gebied van rijeigenschappen en controverse het liefst minimaliseert.
De wijzigingen voel je bij het rijden met de Q3, want de nieuwe generatie voelt veel beter uitgewerkt aan dan zijn eendimensionale voorganger. Die kon hard de hoek om, maar daar leed het comfort onder. De kennismaking met de nieuwe bewijst dat dat niet langer het geval is. De Q3 staat op enorme 20-inchwielen en heeft een S-Line-sportonderstel, dus oncomfortabeler dan dit valt hij niet samen te stellen. Toch doet de Audi het op het Nederlandse wegennet prima. Alleen diepere putten gaan gepaard met een weinig verfijnd gebonk, alsof de demper opeens besluit dat de veer niet verder mag. Daar voel je als inzittende ook het nodige van. Dat vormt nu echter de uitzondering en niet meer de regel. Bovendien: het levert wel wat op, want de 255 millimeter brede, sportieve banden onder de Q3 leveren meer grip dan een bestuurder met gezond verstand zal uitproberen. Alleen in extreme omstandigheden begint de Q3 over de voorwielen weg te schuiven. Toch zal het normale onder- stel, eventueel in combinatie met iets minder platte banden, voor velen een betere keuze zijn. De gevoelloze besturing drijft namelijk een wig tussen bestuurder en onderstel, waardoor de Audi niet uitnodigt om regelmatig op het scherp van de snede te rijden. En met het normale onderstel neemt de verfijning waarschijnlijk wél verder toe.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

BMW X2 sDrive18i M | High Executive | Panorama | LED | 19'' | Harman/Kardon | HUD | M aerodynamica-pakket |
- 2019
- 61.661 km

Volvo XC40 1.5 T3 Momentum Pro
- 2020
- 30.741 km

Audi Q3 40 TFSI quattro S Line 190 PK | Automaat | S-line exterieur | S-line interieur | LED | Lichtmetalen velgen | Leder | Elektrisch bedienbare achterklep | Climate control | Parkeersensoren | Stoelverwarming | Fabrieksgarantie t/m 05-2024 |
- 2020
- 31.941 km
Lees ook

Alfa Romeo Tonale vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

Praktijkervaring Volvo XC40: dit vinden eigenaren van hun auto

DS 4 vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

Test: Volvo XC40 Recharge T4 - Volvo XC40 Recharge T5
