Toyota introduceert nieuw hybridesysteem
e-Smart Hybrid
Toyota komt met een interessant nieuw hybridesysteem dat het e-Smart Hybrid heeft gedoopt. Auto's met deze e-Smart Hybrid zijn altijd elektrisch aangedreven, maar zijn géén EV.
Toyota introduceert een nieuw hybridesysteem dat luistert naar de naam e-Smart Hybrid. Modellen van het merk met deze e-Smart Hybrid aandrijflijn worden altijd elektrisch aangedreven, maar kunnen niet getypeerd worden als een elektrische auto. Aan boord van modellen met de e-Smart Hybrid aandrijflijn is namelijk gewoon een verbrandingsmotor, maar die drijft in geen enkel geval direct de wielen aan.
De verbrandingsmotor dient namelijk als generator voor een relatief klein accupakket. Dat accupakket levert op zijn beurt direct stroom vaan de voor een auto met een hybride aandrijflijn opvallend krachtige elektromotor die de voorwielen aandrijft. De aan een 4,3 Ah lithium-ion accu geknoopte elektromotor levert namelijk 106 pk en 170 Nm. De verbrandingsmotor die puur dient ter opwekking van de energie, is een 82 pk en 105 Nm sterke 1.2. Het voordeel van deze aandrijflijn is volgens Toyota onder de directe en EV-kenmerkende acceleratie en een laag verbruik omdat de benzinemotor altijd meer dan normaal op een optimaal toerental loopt.
Toyota introduceert zijn e-Smart Hybrid-aandrijflijn in de Raize, een in thuisland Japan geleverde compacte cross-over die in de vorm van de Daihatsu Rocky een technisch identiek broertje heeft. Ook die Daihatsu Rocky krijgt de nieuwe hybride aandrijflijn. Toyota geeft een gemiddeld verbruik op van 3,6 l/100 km. Ter vergelijking: de Toyota Raize met 87 pk sterke 1.2 noteert een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km achter zijn naam. Die 1.2 is voor de voorwielaangedreven Raize en Rocky overigens nieuw.
Nissan
De opzet van deze aandrijflijn is overigens niet nieuw. Nissan levert een vergelijkbare aandrijflijn onder de noemer e-Power al jaren in Japan. De nieuwe Qashqai is op termijn in Nederland ook met een e-Power-aandrijflijn leverbaar.