Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws
  • Renault
  • Clio

Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot 205 GTI - Uit de Oude Doos

Historisch hot hatch-gevecht

37
Clio, Polo, 205
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
11 augustus 2021 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Uit de Oude Doos:

 In 'Uit de Oude Doos' blikken we terug op vervlogen tijden. We pakken de AutoWeek van precies 30 jaar geleden erbij en lichten een opvallende test, reportage, trend of nieuwsverhaal uit. Wat speelde er in de tijd dat er nog gloednieuwe Fords Escort en Opels Astra F in de showroom stonden?

Sommige auto's waren magisch toen ze uitkwamen en zijn dat decennia later nog steeds. Dat geldt in ieder geval voor een aantal van de sportieve compacte hatchbacks waar je dertig jaar geleden uit kon kiezen. Drie van die heerlijke bommetjes namen het in AutoWeek nummer 32 van 1991 tegen elkaar op.

Je kunt wel stellen dat we in de zomer van 1991 een drietal te pakken hadden dat nog altijd bij velen tot de verbeelding spreekt. Toen troffen namelijk een Renault Clio 16V, een Volkswagen Polo G40 en een Peugeot 205 GTI elkaar op Circuit Zandvoort. "GTI's zijn scheurijzertjes, daar hoeven we niet omheen te draaien. Maar race-neigingen horen niet op de openbare weg te worden uitgeleefd. Daarom mochten onze drie testauto's op het circuit van Zandvoort laten zien waartoe ze nu echt in staat zijn." De grenzen opzoeken met dit drietal kon geen kwaad, want dan kwamen eventuele verraderlijke kanten op een veilige manier aan het licht. Geen overbodige luxe in sommige gevallen, zou blijken.

Renault Clio 16V

Als eerste trad de toen nog gloednieuwe eerste generatie Renault Clio aan in de destijds krachtigste uitvoering: de 16V. Twee jaar later verscheen de nog sterkere Williams, maar met de 16V kwam je ook al weinig tekort. Wat direct opviel, was dat de 1.8 ondanks het ontbreken van druklading er toch behoorlijk aan trok. Vier kleppen per cilinder was het geheim, iets dat later gemeengoed werd, maar in 1991 nog speciaal genoeg was om 16V als typenaam te gebruiken. Het grote voordeel van de atmosferische motor was dat de krachtopbouw mooi geleidelijk verliep en dat kwam de voorspelbaarheid van de Clio ten goede. Dat laatste was overigens ook voor een belangrijk deel te danken aan het werk dat de Fransen hadden geleverd met het onderstel. "Hij heeft een probleemloze besturing en is maar heel lastig uit de koers te krijgen. De wagen voelt bijzonder betrouwbaar aan en verrast bij plotseling gas loslaten zijn bestuurder niet met uitbreekneigingen." Daarbij oogde de Clio 16V ook nog eens lekker dik, boden de sportstoelen goede ondersteuning en was hij natuurlijk de nieuwste van de drie. Een goede eerste indruk.

Volkswagen Polo G40

De Volkswagen Polo was de oudste van het trio. Ondanks de vrij ingrijpende facelift van kort daarvoor stamde de auto in de basis uit 1981. Wat dat betreft zou de Polo er hoe dan ook een zware kluif aan krijgen om zich te bewijzen ten opzichte van de Clio. Wat de Polo echter direct indrukwekkend maakte, was de techniek onder de motorkap. Volkswagen had namelijk met de bijzondere G-lader een vermogen uit de 1.3 weten te peuren waar een dikke pluim voor gegeven moest worden: 113 pk. Qua sprinttijden was de Polo daarmee niet eens zoveel trager dan de Clio en de 205: 8,6 seconden van 0-100 km/h tegenover respectievelijk 8 seconden en 8,5 seconden. Waar de Polo het echter liet liggen, was op uitstraling en toch ook wel op weggedrag. Het oude onderstel was weliswaar nog acceptabel, maar de Polo kon aardig onstuimig en listig worden als je flink los wilde gaan. "Om hem aan te kunnen, zou je minstens een race-cursus moeten volgen", was de onversneden aanbeveling dan ook. Zo was de oudste van de drie toch nog spannend, maar wellicht niet helemaal op de manier die je in deze klasse hoopte.

Peugeot 205 GTI

Tenslotte was het de beurt aan een geijkte hot hatchback: de Peugeot 205 GTI. Net als de Polo inmiddels al aardig op leeftijd en qua motorisering een stukje minder vooruitstrevend. In de 205 GTI lag immers gewoon een grote motor, sinds 1987 een 1.9, die vanwege de komst van de katalysator wat milder was geworden dan voorheen. Bewezen techniek in een bewezen auto. De veilige middenweg wat dat betreft? Nou, niet helemaal. De 205 bleek weliswaar qua uiterlijk en onderstel ook de nieuwe Clio nog aan te kunnen, alleen was het wel een beduidend meer 'old school' GTI. Dat wil zeggen: niet iedereen kon er zomaar zijn stuurkunsten mee uitproberen zonder dat een ritje naar een ziekenhuis op de loer lag. De 205 GTI had immers nog altijd de neiging om je keihard af te straffen bij gas loslaten in de bocht. Wie de 205 GTI echter wist te temmen, kon er plezier voor tien mee hebben. "Met deze kleine Peugeot kun je een stevig robbertje stoeien. Maar pas op. Wie al te onbesuisd met hem wil gooien en smijten, moet oppassen dat hij niet achterstevoren komt te staan. Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken dus."

Welke van deze drie had jij gekozen of zou je nu nog voor de deur willen hebben? Laat het weten in de reacties!

  • Houd me op de hoogte over de Renault Clio
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Renault Clio Volkswagen Polo Peugeot 205 Classic Cars & Youngtimers Tweedehands auto Uit de Oude Doos

Bekijk ook

Nieuws
Citroën AX facelift - Rijtest - Uit de Oude Doos

Citroën AX facelift - Rijtest - Uit de Oude Doos

De Citroën AX was een flinke vooruitgang ten opzichte van de meerdere modellen die de kleine...

46
Nieuws
Subaru Mini Jumbo - Rijtest - Uit de Oude Doos

Subaru Mini Jumbo - Rijtest - Uit de Oude Doos

Wie kent 'm nog: de Subaru Mini Jumbo? Toch een beetje het iets ondergesneeuwde alternatief...

22
Nieuws
Tweedehands Opel Ascona doorgelicht - Uit de Oude Doos

Tweedehands Opel Ascona doorgelicht - Uit de Oude Doos

Wie tegenwoordig een middenklasser aanschaft van tien jaar oud met twee ton op de teller, kan...

16

PRIVATE LEASE Renault Clio

INFO
Renault
Renault
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 364
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Clio TCe 90 Energy Limited (5D/5H)
€ 379
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Renault Clio TCe 90 Evolution (5D/5H)
€ 364
 
Renault Clio in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Clio V: Prijzen bekend

    197
    • 2 november 2020

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Clio specificaties
  • Renault Clio occasions
  • Renault Clio video's
Advies en informatie
  • Renault Clio tests
  • Renault Clio gebruikersreviews
  • Renault Clio index
PREMIUM
Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Personenbussen zijn in Nederland doorgaans onbetaalbaar, maar dankzij plug-in hybridetechniek...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.0 80pk Comfortline (2020)

    Volkswagen Polo 1.0 80pk Comfortline (2020)

    2
    • 8 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Optive (2006)

    Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Optive (2006)

    • 10 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Hybrid 140 R.S. Line (2022)

    Renault Clio Hybrid 140 R.S. Line (2022)

    1
    • 9 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 130 Initiale Paris (2019)

    Renault Clio TCe 130 Initiale Paris (2019)

    • 7 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    • 7 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2016)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    2
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 205 XE 1.1 (1986)

    Peugeot 205 XE 1.1 (1986)

    17
    • 8 februari 2022
meer reviews
Peugeot 205 1.8 XDT - 1992 - 1.001.825 km - Klokje Rond

Peugeot 205 1.8 XDT - 1992 - 1.001.825 km - Klokje Rond

Bij Peugeot is het kroonjaar van de 205 niet onopgemerkt voorbijgegaan. In het kader van het...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond...

    22
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Polo Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Volkswagen Polo Coupé (1993) - Liefhebber...

    31
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Totaal anders, zelfde idee: Chrysler Sebring Coupé en de Volkswagen Polo Variant

    Totaal anders, zelfde idee: Chrysler Sebring...

    51
    • 11 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    77
    • 1 juli 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022
  • PREMIUM
    Test: Volkswagen Polo GTI

    Test: Volkswagen Polo GTI

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 16 (1972) - In het Wild

    Renault 16 (1972) - In het Wild

    59
    • 8 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Frank stelt voor - Renault Mégane Cabrio

    Barrelbrigade 2022 - Frank stelt voor -...

    44
    • 7 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Up - Back to Basics

    Volkswagen Up - Back to Basics

    158
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane Sedan (2021) – In het Wild

    Renault Mégane Sedan (2021) – In het Wild

    78
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    262
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse fabriek

    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse...

    23
    • 5 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden