Peugeot 205 Génération 1.4i (1997)

Peugeot 205 Génération 1.4i (1997)

Uitvoering205 Génération 1.4i
Bouwjaar1997

205, daadwerkelijk 'n sterk nummer

Als kind had ik al een onbewuste zwak voor de 205. Die blokkerige voorkant, de zwarte plastic kapjes op 't achterpaneel trokken altijd mijn aandacht.

Tegen mijn hart in, en om mijn 205 rijdende kameraden dwars te liggen, kocht ik toch een 106. Totdat ik deze rode (en vaal oranje/roze) 205 op marktplaats zag staan. GTI velgen? 1km bij mij vandaan? Toch maar even kijken.

En och, wat ging dat snel. Voordat ik het wist was ie in mijn bezit, en kon ik meteen de rit van 50km naar school maken. Blèrend over de Veluwe. Zonder einddemper (want die hing eraf bij aankoop) reed ik met een grote grijns rond. Zelfs nog een duimpje gekregen van een politie agent die het lawaai kennelijk acceptabel vond. Na een week snelweg was de lol er weer vanaf, en heb ik een nieuwe gemonteerd.

Dom genoeg had ik voor de APK wat dingen gedaan die niet bepaald prioriteit hadden. De oude (maar zo goed als nieuwe) JVC radio van mijn vader MK2 VW gti gemonteerd, nieuwe speakers en een ander stuur (het standaard stuur van de Generation is spuuglelijk).

En toen de APK, en voor 335 euro was ik weer voorzien. Nieuwe (koperen) remleidingen, een stofhoesje en wat ander klein grut maakte het totaal redelijk voordelig.

Tot nu toe viel het me allemaal mee, maar er zijn grootste plannen en dromen die nog werkelijkheid moeten worden.

Poor man's GTI

Daar zijn we weer! Een halfjaar verder van de APK, en sindsdien wat kwaaltjes opgelost (of bijna opgelost), en wat nodige upgrades gedaan.

Kwaal 1: Soms liep het arme 1.4tje erg onregelmatig. Na wat speuren bleek het een lekke karterventalitie. Nieuw slangetje er tussen, en voila, probleem opgelost.

Kwaal 2: Tegen de 120 km/u begon het beestje aardig te trillen, en sinds ik graag een beetje vaart houd, moest dit gefikst worden. Na wat voelen, was het duidelijk dat de achterbanden flink wat cupping hadden. Dit geeft ook meteen een excuus voor het restaureren van de Pepperpots. Voor nu heb ik een setje Michelin Alpin 3's op de kop getikt, voor 50 knaken. Een goede deal, vind ik zelf.

Dan, om eindelijk in te haken op "poor man's GTI':

Upgrade 1: Koni Yellow schokdempers voor. Ik had eigenlijk helemaal geen geld, maarja. Een setje goede schokdempers voor 250 euro kon ik niet afslaan. Inclusief 35mm verlaging. Aangezien de vooras normaal op stelten staat, was deze verlaging zeer welkom. Al met al staat het nog vrij burgerlijk, en het rijgedrag is drastisch verbeterd.

Upgrade 2: Het standaard dempertje zag er naar mijn mening erg knullig uit. Gelukkig kwam ik een mooie Supersprint demper tegen op Marktplaats, een lekker subtiele brom, met een mooi, schuin uitstekend sierstukje.

Upgrade 3: Rubber dakspoiler (die ik stom genoeg heb bevestigd met witte Sikkaflex). Gelukkig is de achterklep toe aan een opfrisbeurt, omdat de blanke lak volledig loslaat. Misschien even naar Ome Wilfred in Lutten voor een nieuwe.

Upgrade 4: GTI/Rallye voorspoiler. Ik kon het niet laten, de standaard voorspoiler heeft zeker iets, maar ik wil toch dat het beestje een fellere uitstraling heeft. Op zijn hoogst wil ik de achterbumper nog vervangen met een GTI exemplaar, bredere kappen zullen er alleen uit noodzaak komen (Om 205mm banden eronder te proppen, maar dat zal nog even duren).

Tenslotte; er staat voor de Peu nog flink wat op de planning deze winter. De afgelopen maanden heb ik namelijk een behoorlijk aantal onderdeeltjes verzameld. Een setje nieuwe schijven, met EBC Greenstuff blokjes, en een Pro-kit voor de trommels achter, nieuwe oliefilter, nieuwe brandstoffilter, nieuwe klepdekselpakking en een bijbehorende bus verf. Ook de middenpijp en katalysator zijn aan vervanging toe, maar tenzij het problemen geeft, lossen we dat voor de APK wel op.