Peugeot 205 (1997)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 1997 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 196.000 km |
KM-stand laatst | 196.000 km |
6,5 jaar en 140,000 km 205-ervaring
- 196.000 km
Al jaren lees ik met veel plezier de ervaringen van auto-eigenaren hier op Autoweek. Zo ook tijdens de vele uren in de trein in 2015/2016, toen ik begonnen was met studeren aan de andere kant van het land en nog ieder weekend terugging naar het vertrouwde ouderlijk huis.
Het dromen van een eigen auto begon een paar jaar daarvoor. Thuis reed men al generaties lang Peugeot, van 504’s en 505’s als directie-auto van m’n opa via een paar 205en en 405en en een keur aan 406en als privé- en lease-auto’s van m’n ouders, tot de gewaardeerde 306 sedan die inmiddels 18 jaar in bezit is. In die 306 heb ik leren rijden op landweggetjes voordat ik begon met lessen en ook daarna nog veel in rondgereden. Een bijzonder fijne auto, die ook behoorlijk leuk een rotonde over te sturen (en te oversturen) is. :-) Vanzelfsprekend wilde ik ook een Peugeot en al snel werd ik geobsedeerd met het idee om een 205 te kopen. Een 406 coupé was (en is) een droom, maar financieel wel erg buiten bereik.
Enfin, eenmaal student gebruikte ik de lange treinreizen om hier verder over te dagdromen en iedere vertraging van de NS werd aangehaald als argument voor aanschaf van een eigen trouwe 4-wieler. De business case bleef wankel; zonder bijbaan maar mét gratis OV-kaart was het vooral een dure hobby. Het bleef dus bij het lezen van 205-reviews op Autoweek (vanuit de trein).
Destijds hadden m’n ouders een 807 op LPG en toen ik die eens voltankte realiseerde ik me de potentie van deze goedkope brandstof: het moest een 205 op LPG worden! Ik stelde notificaties in op alle autozoeksites en vond een bijbaan bij de Peugeot-garage om te sparen. In zomer 2016 was het raak: er stond een blauwe 205 Génération te koop voorzien van een 2-jaar oude LPG-G3-installatie, een sportief 205 XS interieur en nog wat andere leuke extra’s. Bouwjaar 1997, net als ondergetekende. Meteen gebeld, kort erna bezichtigd en als 18-jarige m’n eerste auto gekocht. Die ervaring blijft je bij!
Gauw verwisselde ik de ingebouwde xenonlampen voor gele halogeenpitjes, sloopte ik de carkit eruit en kocht ik 2 emmers met goede autowasspullen. Later kwam er een GTI-voorspoiler onder en vond ik een set 1.6 GTI ‘peperbus’ velgen. Ik zei m’n OV-kaart gedag en voortaan reed ik het land door in m’n eigen youngtimer tegen 65 cent per liter.
Inmiddels is het ruim 6,5 jaar en zo’n 140.000 km later. De 205 is ingezet voor een reeks roadtrips waaronder Normandië/Bretagne, Italië, 2x Denemarken, vaak naar Duitsland en recent een grote tocht door Spanje. Ik heb erdoor leren sleutelen (al dan niet uit noodzaak) en een aantal goede vriendschappen door opgebouwd. Het leuke aan de 205 is de actieve groep liefhebbers: regelmatig worden er evenementen georganiseerd door de Peugeot 205-309club. Denk aan toerritten, technische evenementen, een poetsdag, museumbezoeken, etcetera. Zo’n club maakt het bezitten van een youngtimer nog leuker.
Sinds een paar maanden staat er iets moderns en grijs’ uit de huidige eeuw naast de 205. Iets met LED-verlichting, een knop om je kruissnelheid aan te houden, een opgepompte startmotor/generator, een sportonderstel en antracietkleurige wielen met laagprofielbanden. Kortom: een Dikke Bak als voorloper op m’n uiteindelijke auto van de zaak. Deze Dikke Bak is dankzij een turbo en mild-hybride-ondersteuning (veel) sneller dan de 205 en kan voor m’n gevoel twee keer zo hard de bocht door. Toch rijdt de 205 leuker. Het schakelen, het gebrek aan stuurbekrachtiging, de onmiddellijke gasrespons; het blijft heerlijk. Het betrekt je altijd bij het rijden waardoor je even met niks anders bezig bent.
Ik ben de eigenschappen van beide auto’s gaan waarderen. M’n lease-auto heeft een sportstand; een 205 staat altijd in de sportstand. Voorheen heb ik de 205 gebruikt op hetzelfde file-gevoelige woon-werktraject. Hier is zo’n 205 inmiddels wat minder voor geschikt: na een lange werkdag is de behoefte aan een rustig rijgedrag en wat betere isolatie van de buitenwereld welkom. De 205 geeft op een landweg meer plezier dan SUV-slalommen op de A4.
Over een half jaar wordt de Dikke Grijze voorloper vervangen voor een elektrische auto. Deze staat wat dichter bij de 205: het wordt een E-208. Een rode, voor de afwisseling. :-) Het is dan een voorrecht om twee leuke auto’s te hebben die beide hun eigen doel dienen. De 205 gaat niet meer weg, die blijft. Elektrisch rijden is wat mij betreft de toekomst en zal ik zeker waarderen. Het pure, speelse rijgedrag van een auto als een 205 (of MX-5, etc.) is echter tijdloos.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 205 (1989) - Liefhebber Gezocht

Peugeot 106 vs. Peugeot 205 - Uit de Oude Doos

Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot 205 GTI - Uit de Oude Doos

Peugeot 205 1.8 XDT - 1992 - 1.001.825 km - Klokje Rond

Peugeot 205 GTI 1.9 (1992) - 296.479 km - Klokje Rond
