en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 205 XT Automatic 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 198.680 km |
Ik ben al een aantal keer begonnen met het schrijven van een verhaal over mijn huidige 205. Elke keer half afgemaakt dus nu ga ik proberen tot het einde te komen. Veel plezier met lezen.
Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn huidige 205 gekocht. Mei 2019 om precies te zijn. Op dat moment was ik op zoek naar een nieuw vervoersmiddel omdat mijn vorige auto (ook een 205) het had begeven tijdens een terugrit van vakantie. Mijn allereerste auto was ook een 205 en ondanks dat er regelmatig wat mee was wist ik zeker dat de volgende auto weer een 205 zou worden. Enerzijds omdat het zulke aaibare auto's zijn waar je met beperkte kennis en kunde nog redelijk zelf aan kan sleutelen, anderzijds omdat ze absurd goedkoop (kunnen) zijn in aanschaf verzekering en belasting.
Maat goed, ik ging dus op zoek naar een nieuwe oude 205. Budget was <1000, voor een 205 prima te doen maar je moet geen wonderen verwachten. Eigenlijk kwam ik via een Facebook advertentie al snel deze op het oog. Een automaat sprak mij niet bepaald aan maar op de foto's zag hij er erg goed uit, en de in de comments onder de advertentie verklaarden ze de verkoper voor gek dat hij z'n prachtige 205 te koop zette. Dat wekte mijn aandacht behoorlijk. Uiteindelijk een afspraak gemaakt en een proefrit gemaakt. De verkoper was een uiterst aardige man die veel kon vertellen over de herkomst van de auto en wat hij er zelf aan had versleuteld, heel fijn! De proefrit was wel apart, namelijk dat een automaat toch echt anders rijdt ten opzichte van de handgeschakeld versies die ik hiervoor heb gehad. Het reed absoluut niet verkeerd, het was vooral wennen. Ik weet niet eens precies meer wat ik ervoor heb betaald, maar na 1,5 jaar weet ik in elk geval dat ik niet teveel heb betaald :)
Binnen een maand denk ik had ik al wel het eerste probleem te pakken. Op een vroege ochtend wilde de auto niet meer starten. In eerste instantie geen paniek want dit had ik vaker meegemaakt; waarschijnlijk een lege accu of een dode startmotor. Beide zaken gecheckt maar daar zat het probleem dus niet. Dat is toch wel balen... Om een lang verhaal kort te maken heb ik met behulp van een autoambulance de auto naar Peugeot205 totaal (reclame maken, mag dat?) gebracht. Niet veel later kon hij mij vertellen dat de benzinepomp stuk was. Sinds de pomp is vervangen heb ik er niet meer mee stil gestaan. Uiteraard is er wel het een en ander aan onderhoud uitgevoerd, maar veelal preventief of zaken zoals een tikkende aandrijfas. Hieronder een lijstje met wat ik in de afgelopen jaren hebt (laten) vervangen:
1. Brandstofpomp €35
2. Remschijven + wat extra rem-nakijk-werk €100
3. 4 banden €260
4. Achteras €75
5. Subframe €50
6. Distributieset €150
7. Aandrijfassen €230
Totaal is dat ongeveer €900 geweest. Wel exclusief abeidsuren van de garage bij een aantal van deze punten. Daarnaast is er ook wel wat geld gaan zitten in wat klein materiaal.
Toen ik de auto kocht stond er ongeveer 178000 op de teller. Inmiddels is dat 20.000 meer. Dat betekent dat de onderhoudskosten per km ongeveer €0,05 zijn. Laat dat in de praktijk wat meer zijn omdat de arbeidsuren niet meegeteld zijn. Al met al vind ik het wel meevallen. Zeker als je bedenkt dat je een vermogen kwijt bent aan benzine. Ik heb bij elke tandbeurt bijgehouden wat het verbruik is en hoeveel de literprijs op dat moment was. Hier komen de gemiddelde cijfers:
Verbruik: 1 op 11,4
Benzine: €1,66
De bezineprijs valt zo hoog uit omdat ik vrijwel altijd Euro98 (E5) tank vanwege de leeftijd van de auto. En tegenwoordig zijn er nog maar weinig tankstations waar je dat kan tanken, anders ben je aangewezen op de ontzettende dure premium brandstof van Shell bijvoorbeeld.
Een moderne auto van hetzelfde formaat haalt wel het dubbelde van mijn verbruik, en daarbij kun je dan gewoon E10 tanken. Echt economisch verantwoord is mijn 205 dus niet maar toch rij ik elke keer met veel plezier mee rond. Het scheelt ook wel dat in de coronatijd ik niet veel hoef te rijden. En als ik dat wel moet dan is het voor m'n werk en daar krijg ik gelukkig een km-vergoeding voor.
En dan de rij-ervaring. Volgens mij oma, die ik er af en toe mee vervoer, zitten de stoelen heerlijk. Lekker zacht en behoorlijk comfortabel. Als m'n oma dat zegt kan ik er eigenlijk niks meer over zeggen... Toch wil ik nog het volgende toevoegen
Ik ben het helemaal met haar eens, het gemak van een automaat in combinatie van zachte stoelen en vering maken dit een heerlijke auto voor in de stad. Je bent snel weg bij een stoplicht en deze versie van de 205 is voorzien van stuurbekrachtiging (alsnog wel zwaar), en dat merk je.
De snelweg kan ook prima, alleen heb je daar al snel veel wind- en bandengeluid. Zet je de radio wat harder is dat probleem ook weer opgelost. Dat is denk ik ook wel wat deze auto samenvat. Het is verre van wat moderne auto's zijn en kunnen, maar met een beetje aanpassingsvermogen, lage verwachtingen en geduld is het wel stukken leuker.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.