Peugeot 205 XT Automatic 1.6i (1993)

autoreview

Peugeot 205 XT Automatic 1.6i (1993)

Signalement

Uitvoering205 XT Automatic 1.6i
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst203.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Anderhalf jaar onderweg

  • 198.680 km

Ik ben al een aantal keer begonnen met het schrijven van een verhaal over mijn huidige 205. Elke keer half afgemaakt dus nu ga ik proberen tot het einde te komen. Veel plezier met lezen.

Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn huidige 205 gekocht. Mei 2019 om precies te zijn. Op dat moment was ik op zoek naar een nieuw vervoersmiddel omdat mijn vorige auto (ook een 205) het had begeven tijdens een terugrit van vakantie. Mijn allereerste auto was ook een 205 en ondanks dat er regelmatig wat mee was wist ik zeker dat de volgende auto weer een 205 zou worden. Enerzijds omdat het zulke aaibare auto's zijn waar je met beperkte kennis en kunde nog redelijk zelf aan kan sleutelen, anderzijds omdat ze absurd goedkoop (kunnen) zijn in aanschaf verzekering en belasting.

Maat goed, ik ging dus op zoek naar een nieuwe oude 205. Budget was <1000, voor een 205 prima te doen maar je moet geen wonderen verwachten. Eigenlijk kwam ik via een Facebook advertentie al snel deze op het oog. Een automaat sprak mij niet bepaald aan maar op de foto's zag hij er erg goed uit, en de in de comments onder de advertentie verklaarden ze de verkoper voor gek dat hij z'n prachtige 205 te koop zette. Dat wekte mijn aandacht behoorlijk. Uiteindelijk een afspraak gemaakt en een proefrit gemaakt. De verkoper was een uiterst aardige man die veel kon vertellen over de herkomst van de auto en wat hij er zelf aan had versleuteld, heel fijn! De proefrit was wel apart, namelijk dat een automaat toch echt anders rijdt ten opzichte van de handgeschakeld versies die ik hiervoor heb gehad. Het reed absoluut niet verkeerd, het was vooral wennen. Ik weet niet eens precies meer wat ik ervoor heb betaald, maar na 1,5 jaar weet ik in elk geval dat ik niet teveel heb betaald :)

Binnen een maand denk ik had ik al wel het eerste probleem te pakken. Op een vroege ochtend wilde de auto niet meer starten. In eerste instantie geen paniek want dit had ik vaker meegemaakt; waarschijnlijk een lege accu of een dode startmotor. Beide zaken gecheckt maar daar zat het probleem dus niet. Dat is toch wel balen... Om een lang verhaal kort te maken heb ik met behulp van een autoambulance de auto naar Peugeot205 totaal (reclame maken, mag dat?) gebracht. Niet veel later kon hij mij vertellen dat de benzinepomp stuk was. Sinds de pomp is vervangen heb ik er niet meer mee stil gestaan. Uiteraard is er wel het een en ander aan onderhoud uitgevoerd, maar veelal preventief of zaken zoals een tikkende aandrijfas. Hieronder een lijstje met wat ik in de afgelopen jaren hebt (laten) vervangen:

1. Brandstofpomp €35
2. Remschijven + wat extra rem-nakijk-werk €100
3. 4 banden €260
4. Achteras €75
5. Subframe €50
6. Distributieset €150
7. Aandrijfassen €230

Totaal is dat ongeveer €900 geweest. Wel exclusief abeidsuren van de garage bij een aantal van deze punten. Daarnaast is er ook wel wat geld gaan zitten in wat klein materiaal.

Toen ik de auto kocht stond er ongeveer 178000 op de teller. Inmiddels is dat 20.000 meer. Dat betekent dat de onderhoudskosten per km ongeveer €0,05 zijn. Laat dat in de praktijk wat meer zijn omdat de arbeidsuren niet meegeteld zijn. Al met al vind ik het wel meevallen. Zeker als je bedenkt dat je een vermogen kwijt bent aan benzine. Ik heb bij elke tandbeurt bijgehouden wat het verbruik is en hoeveel de literprijs op dat moment was. Hier komen de gemiddelde cijfers:

Verbruik: 1 op 11,4
Benzine: €1,66

De bezineprijs valt zo hoog uit omdat ik vrijwel altijd Euro98 (E5) tank vanwege de leeftijd van de auto. En tegenwoordig zijn er nog maar weinig tankstations waar je dat kan tanken, anders ben je aangewezen op de ontzettende dure premium brandstof van Shell bijvoorbeeld.
Een moderne auto van hetzelfde formaat haalt wel het dubbelde van mijn verbruik, en daarbij kun je dan gewoon E10 tanken. Echt economisch verantwoord is mijn 205 dus niet maar toch rij ik elke keer met veel plezier mee rond. Het scheelt ook wel dat in de coronatijd ik niet veel hoef te rijden. En als ik dat wel moet dan is het voor m'n werk en daar krijg ik gelukkig een km-vergoeding voor.

En dan de rij-ervaring. Volgens mij oma, die ik er af en toe mee vervoer, zitten de stoelen heerlijk. Lekker zacht en behoorlijk comfortabel. Als m'n oma dat zegt kan ik er eigenlijk niks meer over zeggen... Toch wil ik nog het volgende toevoegen
Ik ben het helemaal met haar eens, het gemak van een automaat in combinatie van zachte stoelen en vering maken dit een heerlijke auto voor in de stad. Je bent snel weg bij een stoplicht en deze versie van de 205 is voorzien van stuurbekrachtiging (alsnog wel zwaar), en dat merk je.
De snelweg kan ook prima, alleen heb je daar al snel veel wind- en bandengeluid. Zet je de radio wat harder is dat probleem ook weer opgelost. Dat is denk ik ook wel wat deze auto samenvat. Het is verre van wat moderne auto's zijn en kunnen, maar met een beetje aanpassingsvermogen, lage verwachtingen en geduld is het wel stukken leuker.

#2

  • 203.000 km

Hallo! Tijd voor een eerste update na mijn eerste geschreven ervaring. Dit leek mij een mooi moment omdat de 205 pas geleden weer APK gekeurd is, en omdat de auto nu ongeveer 2 jaar in mijn bezit is. In mijn vorige 'ervaring' heb ik voornamelijk het aankoopproces, rijervaring en de eerste paar kilometers beschreven. Deze 'ervaring' zal wellicht wat meer technisch aangelegen zijn aangezien er in de rijervaring niet veel is veranderd.

Inmiddels staat de teller 203000 kilometer. Dat betekent dat ik er in 2 jaar zo'n 24.000 km mee heb gereden. Ik vraag me af waar al deze kilometers vandaan komen aangezien ik het grootste gedeelte van de 2 jaar thuis heb gewerkt. Maar goed, hij wordt dus met enige regelmaat gereden. Het is tenslotte ook mijn enige auto dus hij wordt voor allerlei klusjes ingezet. Daarbij kom ik gelijk bij de eerste upgrade die ik, inmiddels al wel een tijdje geleden, heb laten doen; hulpveren plaatsen. De wiel-band combinatie die er nu onder zit is namelijk niet origineel. De velgen zijn van een 1.6 GTI en de banden zijn nog eens een maatje hoger en breder dan standaard. Dit had tot gevolg dat bij zware belasting (lees: 1 volwassen persoon op de achterbank) de banden in de wielkasten aanliepen. Het weggedrag lijkt er niet onder te lijden. Je zou verwachten dat de achterkant wat stuiterig wordt, maar daar merk ik niks van. Wat dat betreft ben ik ook niet zo kritisch dus misschien denkt een kenner er wel anders over.

Verder heb ik afgelopen jaar zelf een beurt uitgevoerd. Olie, bougies en filters vervangen. Bij een 205 heel makkelijk zelf te doen, en dat maakt het ook leuk. De drempel ligt vrij laag. Het vervangen van de bougies had naast een servicebeurt ook een andere aanleiding. Kort vooraf had ik namelijk de auto laten poetsen door een poetsbedrijf. Via via kon ik dit vrij goedkoop laten doen en ik was wel benieuwd naar het resultaat. Het resultaat was zeker goed alleen hadden ze ook onder de motorkap schoongemaakt met een tuinslang of iets dergelijks. Je raadt het misschien al... De bougiegaten waren vol gelopen met water. Tijdens de terugrit naar huis liep de motor steeds slechter. Gelukkig was het niet zo ver naar huis want eenmaal thuis wilde de motor ook niet meer starten. Ik weet niet wat de schade had kunnen zijn maar ik denk dat ik redelijk veel geluk heb gehad dat er geen verdere schade is opgetreden naast vergane bougies. Tevens was het antwoord van het poetsbedrijf was iets als: "Tja, dat kan inderdaad gebeuren bij oudere auto's". Daar heb ik dus niks aan behalve dat ik nu een ervaring rijker ben.

Verder is er in het afgelopen jaar nog wel meer gebeurt. Zo heeft buurman met z'n camper linker achterkant geschaafd. Op het eerste oog leek de schade wel mee te vallen. De kunststof bumper had diepe krassen, achterlicht was kapot en een deuk in het plaatwerk. Toch werd de schade geschat op zo'n €850. Uiteraard werd dit vergoed door zijn verzekering.
Ook heeft de krukassensor het begeven. Net toen ik een coronatest afspraak had wilde de auto niet meer starten. Zoiets komt ook nooit op een goed moment. Ik had zelf al een nieuwe gekocht maar ik toen dacht ik: "Laat ik de oude eerst even doormeten voordat ik een voor niks nieuwe plaats". Geen slechte gedachte, maar dan moet je wel goed meten. De garagist heeft uiteindelijk de sensor vervangen die toch wel kapot bleek te zijn. Hier had ik heel makkelijk een paar tientjes kunnen besparen want ik had de oude dus al uit de motor gehaald, en de nieuwe sensor had ik ook al thuis liggen.

De laatste update was vorige maand; de APK keuring. Slechts een stuurhuishoes in slechte staat gooide roet in het eten van een vlekkeloze keuring. Maar ik ben wel tevreden met deze uitslag. Door het jaar heen probeer ik hem zo goed mogelijk bij te houden zodat ik bij de APK keuring niet voor verassingen kom te staan.

Wat mijn plannen zijn voor de komende tijd? Ik ga hem sowieso niet wegdoen. Wanneer ik een 2e, nieuwere auto kan aanschaffen zou ik het leuk vinden om de 205 helemaal mooi en goed te maken. Hij staat er nu ook zeker goed bij maar na 28 jaar zit er wel een krasje en een deukje. Ook de schade van de buurman heb ik voor een deel nog niet laten repareren. En op de foto is dit goed te zien, de kunststof bumpers zijn verkleurd naar lichtgrijs. Ik denk dat een verfbeurt van de bumpers de uitstraling nog meer goed zal doen.
Maar dit zijn slechts toekomstplannen. Komende jaren ga ik weer een studie volgen dus mijn financiële prioriteiten liggen dan ergens anders.

Met een 205 maak je altijd wel wat mee. Dus ik verwacht over een tijdje gewoon weer een leuke 'ervaring' erbij te kunnen schrijven. Tot dan!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens