en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 205 Forever 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 141.000 km |
KM-stand laatst | 162.300 km |
Op 10 oktober '19 was het ei-de-lijk zover:
het kopen van m'n eerste auto. Niet dat ik er objectief gezien een nodig had, aangezien ik nog op de middelbare zit, en op fietsafstand van m'n aanstaande universiteit woon, ma soit. Ik wilde, nee, moèst een auto.
En een auto in het bijzonder die er voor mij uitsprong was de 'sacré numéro', het 205-je. Op vakanties in Frankrijk raakte ik eraan verslingerd, en -gelukkig- bleken die franse koekblikjes ook nog gewoon goed te zijn.
In ieder geval: goed waar het telt.
Ik heb-'m nu zo'n vier maanden, en sinds ik mijn roze pasje heb rijd ik er eindelijk ook zèlf in. Dit valt dan op:
Allereerst is de overzichtelijkheid van de auto een pluspunt. Hij is ontzettend hoekig, en de raampartij imiteert een kas uit het westland, dus je ziet alles.
Zeker vergeleken bij de V60 van mijn ouders, de A3 van mijn oom en mijn Golf lesauto is de auto erg goed te plaatsen.
Wat ook in het oog springt, is hoe weinig deze auto's roesten. Daar staan ze ook om bekend, maar het fijn om bevestigd te zien dat alles na 26 jaar nog steeds keihard is.
Wat wèl even wennen is, is het geluid. Goed, het is een a-klasse hatchback die nieuw zo'n 24.000 gulden ( 11-12.000 euro's dus) kostte, dus dat is te verwachten. Je went er ook aan, maar veel harder dan 110 moet je niet willen rijden, ook gezien het verbruik. Dan moet het 60 pk motortje er wel erg hard aan sleuren.
Verder is iedereen die erin rijdt onder de indruk van het comfort; de stoelen (met velours!) zijn boterzacht, en de vering is op z'n Frans, behoorlijk zacht. Voordeel is dat het chassis nooit harde klappen krijgt, maar het nadeel is dat hij meer overhelt dan ik gewend ben- een klaverblad is een 'ervaring'.
Als gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het interieur wel lichtjaren ver van nu verwijderd is. De binnenpanelen achter zijn een beetje vervormd van de leeftijd, en de ventilatieknoppen hebben een eigen karakter.
Nog een praktische noot; de kosten. De verzekering en wegenbelasting zij peanuts ( 62,- per kwartaal aan MRB), en het verbruik is acceptabel. Ik heb met 90 km binnendoor en 290 snelwegkilometers tot nu toe 1:16 gekregen, maar dat moet nog wel beter kunnen als je op zomerbanden rijdt als het niet stormt. Wel moet je erop letten dat je premiumbenzine tankt, de nieuwe E10 vreet de leidingen op van auto's van voor 2000.
Maar ik kan 'm echt van harte aanraden als aanstaande klassieker of als stadsauto ( mits je sterke armen hebt, stuurbekrachtiging hoort er niet bij) Ik heb 'm als eerste auto en ben -als het even meezit- van plan 'm altijd te houden. Ik houd jullie op de hoogte.
Tijd voor een update! Ik heb er da laatste tijd af en aan mee gereden, voornamelijk voor wandelingen ( en rijoefening natuurlijk). Hij start altijd snel, en ik begin gelukkig ook een beetje handig te worden met de hakerige bak, die vooral moeilijk in z'n 'arrière' is te krijgen. Daarvoor is het een kwestie van goed, krachtig mikken, en héél rustig 'voelen'aan de koppeling of-'ie de achteruit heeft gepakt.
Ik ban afgelopen week naar de garage geweest om er vroeg bij te zijn voor de APK, om niet in de rats te komen als er wat aan moest gebeuren.
gelukkig was er niks ergs, maar wel een paar vervelende dingetjes:
1-Fuseekogel L en stuurhuishoes lekken
2-achterlampjes branden ongelijk helder
3-passagiersstoel had een losse bout
4-ruitensproeier vóór werkt niet
5-accu zat wat los
6-chassisnummer niet goed leesbaar
7-koplamp rechts niet goed afgesteld (en af te stellen)
Niks ergs, en alles - op de stuurinrichting na- ga ik zelf oplossen.
Vooral het chassisnummer en de koplamp waren onhandig ontworpen:
Het chassisnummer moesten we reconstrueren met een dremel, omdat deze oorspronkelijk op een flinterdun en kwetsbaar stukje metaal was ingeslagen. Vertel het het RDW aar niet verder, maar het is iig gelukt ;)
De koplampversteller was gewoon dom ontworpen: de schroefdraad die de lamp van L naar R moet draaien zit muurvast, en die zou je met een flinterdun stukje ongekookt spaghetti moeten verstellen. Goed, ze hadden niet gedacht dat de auto 26+ jaar mee zou gaan, maar handig is het niet.
Daarnaast heb ik in coronatijd meteen de kans gegrepen om de auto van onder goed te bekijken, en een paar probleemgebieden van de carosserie aan te pakken. De linker- en rechter voorkuipen hadden wat roestplekjes, waar ik met een staalborstel, roestomvormer en tectyl mezelf op uitgeleefd heb. Ook de lak bij de lasnaad van de onderkant van de deur tot het achterwiel is door torsie en leeftijd gewoonlijk te scheuren, dus dat heb ik hopelijk ook (provisorisch, misschien) opgelost. Na de herkeuring meer nieuws!
Gelukkig was het gisteren zover, de 205 -die tegenwoordig ook als ''Philippe'' door het leven gaat- was weer veilig bestempeld.
Het bleek nog een hele toer om de verlichting op orde te krijgen: een 98-er Generation van de slooop heeft me het verstelmechanisme, bumperstrip, en rechterkoplamp opgeleverd. De fitting van de halogeenlamp zelf miste een paar tandjes die de boel op z'n plek moesten houden, dus die heb ik maar vervangen voor een veel stevigere en waterdichtere 'nieuwe' koplamp, waar de fitting in vast schroeft. Grappig detail: m'n oude lamp was nog Frans van Valeo, de nieuwe komt uit Taiwan!
Die koplampbehuizing zelf zat met een pin vast het knipperlicht, maar de haak waar die pin in moest vallen, was zó versleten dat de koplamp er bij de eerste hobbel al weer uit lag.
De garage heeft de fusee- en stuurkogelhoezen vervangen, samen wet wat klein spul. De kosten waren ongeveer: 123,82 euro voor de hoezen, 15 voor de koplamp, 6 komma nogwat voor het knipperlicht, 6,82 voor de ruitensproeierpomp, en nog eens 15 voor diverse dingen van de sloop.
De kosten vallen -zeker i.v.m. de Volvo van mijn ouders- ontzettend mee.
Over een paar duizend kilometer preventief de olie, filters, en een paar pakkingen vervangen, en dan is- 'ie weer tip-top. Of in ieder geval qua techniek ;)
Een nieuw berichtje, dat was weer eens nodig!
Ik heb de 205 nu al weer dik een jaar, en ~2400 km later is hij flink opgeknapt!
Ik heb de laatste tijd meer met 'm gereden, als (semi)dagelijkse auto. Tripje voor marktplaats, in de regen naar colleges, et cetera.
Dat doet-'ie prima, en het verbruik lijdt er ook niet onder.
Het enige 'probleem' wat ik nu heb, is een oud raamrubber dat bij regen wat vocht doorlaat. Daar kan je niks nieuws voor krijgen, dus nu is het op regenachtige, koude dagen de eerste kilometers rijden met half beslagen ruiten.
Omdat de afbladderende blanke laklaag door alle regen met centimeters per dag dan m'n achterklep af kwam zetten besloot ik er iets aan te doen: Ik heb de spuitbus ter had genomen.
De lak was altijd al een doorn in mijn oog, maar nu kwam er bij elke regenbui water ònder de
toplaag te zitten, wat me niet ideaal leek..
Het is niet perfect, maar soit, een echte restauratie krijgt hij over een
paar jaar maar, als ik wat meer budget heb. Dit is meer een preventieve noodactie.
Dus op een donderdagavond heb ik 'Philippe' afgeplakt, opgeschuurd- dat voelt héél erg tegenstrijdig-, en in twee, op sommige plekken drie
lagen afgelakt.
Het resultaat is op sommige plekken echt best goed, maar waar de laatste laag minder dik opgespoten was moet er nog stevig gepolijst worden. Dat komt dit weekend hopelijk!
Hierna heb ik nog en 205-badge aangebracht, dat staat wat beter dan de originele halfvergane stickers.
Op het menu staat nu nog een onderhoudsbeurt, misschien met wat verse versnellingsbakolie, en een oplossing voor dat lichtelijk lekkende klapruitje linksachter. Hoe ik dat ga oplossen, moet ik nog even zien.
Gelukkig nieuwjaar!
Philippe heeft het vuurwerk zonder kleerscheuren overleefd, godzijdank. Een paar auto's in de buurt waren behoorlijk vernield, dus ik kneep 'm wel een beetje.
Het nieuwe jaar begon voor de 205 met een reportage voor een niet nader genoemd Nederlands autoblad, dat wel vaker lezersauto's in de spotlights zet. Dat was wel weer een gave ervaring, dat gaan we nooit meer vergeten!
Qua onderhoud:
deze maanden gaat er nieuwe olie door de aders vloeien,
krijgt hij nieuwe bougies van Bosch ( die zijn erg vuil, vermoed ik),
worden de schakelstangen vervangen (was nodig ook!),
en haal ik alles in huis om de zwetende versnellingsbak aan te pakken.
Verder heb ik bij Peugeot ook maar geïnvesteerd in isolatiemateriaal.
De 'normale', d.w.z., de niet-GTI'tjes hebben namelijk nauwelijks geluidsisolatie, wat op de autoroute in Frankrijk niet zo prettig is!
De motorkap op schutbord krijgt dan een laag bitumen- hopelijk helpt het.
Totale kosten voor
-4L olie
(van 'L'Aventure Peugeot')
-geluidswering 10,28
-sticker peugeot rally '85 5,-
-diverse onderdelen schakelen een boel
Totaal incl. belasting&verzending: 43,71
(Van Autodoc)
-Bosch bougies (4) 10,94
-2 keerringen v'bak 7,96
-reserve V-riem 2,-
-Shell versnellingsbakolie (2l) 17,92
-Diverse bussen, lagers, etc 11,48
totaal (incl verzending&zo) 63,45
Totaal van alles 107,16
Dat is op zich best een bak geld, maar ik denk dat hij er wel ontzettend van zal opknappen. En met al deze, niet allemaal per sé noodzakelijke, onderdelen kunnen we weer een jaar vooruit, hopelijk!
Ik houd jullie op de hoogte, als er weer iets interessants te melden valt!
Bonjour! We zijn weer terug met 'n kleine update:
sinds de vorig keer het 205'je weer een stuk comfortabeler geworden!
Als belangrijkste heb ik geprutst met de schakelstangen. Die waren -zeker voor nieuwelingen bij het 205-rijden- een moeilijke horde.
Ik heb dagenlang af en aan onder de auto gelegen, maar slechts deels geslaagd. Ik had namelijk maar gegokt dat een kogeltje, waar het hele gebeuren (letterlijk) om draait, van een 104 ook op m'n 205 zou passen. Maar niet dus.
maar goed, ik heb drie kubieke meter zand onder hitteschildjes vandaan gepeurd, alle schakelstangen opnieuw ingevet, en wat kleine oppervlakteroest opgelost.
Over oppervlakteroest gesproken: de rem/brandstofleidingen kleuren een beetje bruin. Het is nog niet heel erg, maar dat wil ik liever wel zo houden, en dus heeft dat ook nog wat TLC nodig.
Het tweede, is de geluidsdemping. Ik had dus twee bitumen matten isolatie besteld, en het werkt briljant! Ik had er m'n twijfels over, maar voor 12-ish euro is het elke cent waard.
Ik heb 't aan de binnenkant van de motorkap geplakt, en alles blijft uit zichzelf goed kleven.
Het resultaat: zeker onder de 80 is Philippe duidelijk stiller, en op de brult de TU1 HDZ nu nìet meer luider dan een in z'n staart gebeten leeuw.
Ook in de winter is hij nog steeds verbluffend betrouwbaar:
starten met -3, na week of 3, of 4? Pas de problème!
In de sneeuw rijden is nog wel nieuw voor me, dus dat was even wennen.
Rustig maar, we zijn niet tegen een boom aan geglibberd, maar het is een totaal andere manier van rijden.
Ik heb eventjes geoefend op het volgesneeuwde parkeerterrein van de buurtsuper, niks meer.
de 165/70/r13 (zomer)bandjes hebben overduidelijk moeite om de 60 wilde PK's op het ijs te krijgen, dus met beleid gas geven is cruciaal. Remmen was verrassend goed, maar in een bocht is dat vast anders...
Zo, daar zitten we weer voor een nieuw hoofdstuk in dit verslag.
De laatste update schreef ik onder sneeuwgrijze luchten, maar nu neemt de Zon het stokje over.
Wat is er in de laatste maanden veranderd, gedaan, gebeurd?
Deze winter haal ik zo'n 1:16,6. Dat is op zich netjes, maar niet echt spectaculair. De korte ritjes en "spuit-maar-raak"-injectie nemen dat deel voor hun rekening.
Verder doet-'ie het goed hoor!
Omdat ik ook moeilijk kan verbergen dat ik 205-gek ben, krijg het onderwerp van 'n gesprek nogal vaak op auto's. En, je raadt het al: iedereen heeft er een gehad, en vindt ze leuk. Voor zover het strelen van m'n ego.
Wat heb ik de laatste maanden qua klussen gedaan?
first and foremost:
er is roest gevonden! Daarmee is Philippe officieel een klassieker (vind ik)!
Achter de rechter koplamp, in de wielkuip, zit een gat van zo'n vier vinders breed. Het is niet structureel, maar wel lullig. Voor nu zit er een laag tectyl over, dan zien we dit jaar wel hoe goed ik kan lassen.
Ten tweede:
De remleidingen begonnen wat te oxideren. M'n garagist vond het nog wel veilig om ze op te schuren, primen, en te tectyleren. Aldus geschiedde.
Het heeft nogal wat uurtjes van schuren, schuren, en schuren gekost, maar het is gelukt. Nu ziet de bodem er weer netjes uit, en hoef ik me nog een paar jaar geen zorgen over leidingen te maken.
Verder nog iets gedaan?
Yep: verstralers. Gele Cibiés 95 zitten nu in de voorspoiler, wat Philippe wat meer 'curbside appeal' geeft. En licht, natuurlijk.
Dat extra licht is zeker handig op de donkere wegen in Zweden.
Wacht, Zweden?
Yep, Ik ga met 27 jaar oude Philippe zo'n 7.000 km naar de Noordkaap, het dak van Europa!
Met een paar andere 205s en een 505 gaan we (als de grote C het toestaat) deze zomer in zo'n drie weken op en neer. Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, en Noorwegen liggen op de route.
Daarvoor heb ik vast wat extra dingen ingeslagen als een thermostaat en koelfanschakelaar, dat soort spul.
Ben ik nerveus? Ja.
Gaan we het halen? Vast wel.
Gaan we het nooit vergeten? Nope.
Tot zover, tot de volgende update!
Zo, op 7 Mei hebben we weer een nieuwe APK gehad, eigenlijk probleemloos.
De handrem liep aan, maar voor zo'n 160 euro was dat ook weer geregeld.
Verder heb ik zelf ook het een en ander gedaan:
- 2 van de originele bougiekabels waren zo goed als kapot. Ze gaven nog wel stroom, maar hoe? Die heb ik voor een beter setje van de sloperij ingewisseld, dus nu hebben we nog twee kabels op reserve.
De bougies zijn blijkbaar chique NGK R's, die zijn nog fris!
Verder heb ik de lekkende kleppendekselpakking vervangen, en de plastic(!) spacers van de oliespatplaat onder het kleppendeksel vervangen voor metalen van een latere 205.
De originele plastic spacers vielen uit elkaar, dus ik wilde het ergste voor zijn.
Verder heb ik geprobeerd een toerenteller in te bouwen, maar om een lang verhaal kort te maken: geen succes.
Ik weet niet zeker waarom, maar die teller gaf geen teken van leven.
Hup, originele tellerblok terug een gaan, right?
Wel, daar had ik iets fout gedaan: Blijkbaar zit het acculampje los.
En dat maakt veel uit.
Opeens wilde de dynamo niet meer dan 12V laden, dat zou 14V moeten zijn!
Ik heb- handig als ik ben- de hele dynamo vervangen (een Valeo 50A kostte 100,- plus 50,- statiegeld), maar die deed ook niet genoeg..
Dat acculampje, dat dus los zat, regels blijkbaar het signaal voor de spanningsregelaar. Het zegt dus van "ga aan", of "laad meer bij".
Enfin, lampje vast, en nu doet hij het weer goed.
Gisteren hebben we 330 km naar Friesland gereden, dat ging feilloos.
Daar heb ik een netter donkergroen tapijt gescoord, dat gaat er mooi uitzien!
Over een paar dagen ga ik met twee vrienden naar zuid-Frankrijk, dan zien we hoe 'Philippe' zich houdt. Ik heb er vertrouwen in!
Zo, terug van ruwweg 3000 km vakantie:
Met twee vrienden van de middelbare ben ik naar de Elzas, de Provence, en Dijon geweest.
Wat blijkt: Philippe is best een reisauto, al vindt hij het zelf niet.
Met etappes van zo'n 600-700 km snelweg kon ik dat allemaal prima in m'n eentje rijden. 'S ochtend pikte ik iedereen op, met een vòlle achterbak.
Twee tentjes, kookspul, matjes en slaapzakken, en andere bagage snoepten wel alle ruimte- en dan moesten er ook nog twee passagiers bij van 1m90...
Al met al deed het 205'je dat goed: De bank kan half plat, en dan pas alles met de hoedenplank naar beneden.
En het rijden dan?
Eigenlijk ging dat ook best oké. Ja, je gaat eigenlijk niet harder dan 110, maar dat houdt hij wel goed vol. De vering is soepel, hij ligt stabiel, en aan de zoemende 1.1 wen je wel. Echt, het lijkt alsof hij op bijen loopt, in plaats van superbenzine!
En over die benzine gesproken: dat was bijna niet nodig. Zelfs met veel te veel bagage haalden we met 120 km/h 1:20, en met een lichtere rechtetrvoet heb ik zelfs 1:23,3 kunnen halen!
Olie heeft hij niet verbruikt, maar die moet wel vervangen worden.
Het enige wat ècht beter kon, was de koeling. Airco was natuurlijk een ijldroom in 1994, dus de raampjes moesten open! En na elke reisdag douchen, da's ook wel zo prettig. De velours stoelen zitten fijn, maar een zwetereige rug is onontkomelijk.
En nog iets: de claxon doet het nu meestal niet, maar dat is misschien mijn schuld- ik heb immers met het dashboard lopen klooien.
De tweede etappe ging ook goed: van Colmar naar Orange, via Mulhouse waar Philippe 27.5 jaar gelden gebouwd werd- hij was weer even terug. Er reed vanaf dat punt een kameraad-205 nog 50 km mee, ook wel lachen!
En ja, 205s zie je nog steeds genoeg, gelukkig!
Maar dan: in het zuiden reden we een dag een col op, iets wat hij in Nederland nog nooit gezien had. Na die toch parkeerde ik hem bij de buurtsuper, en sloegen we biertjes en eten in.
Bij het wegrijden roken we opeens wat. Benzine? Nope. Koelvloeistof.
Wat was het probleem? Hij had het blijkbaar te zwaar voor de kiezen gekregen, en kotste zo'n 600 ml rood koelbloed naar buiten.
Het was helaas de waterpomp, niet goed.
Om een erg lang verhaal kort te maken:
dat kostte drie dagen om te fiksen. Onze buurman kende een mannetje, die overdag professionele mecanicien was. Om de pomp te vervangen, moest ook de distributieriem en dergelijke mee. Nou ja, dan is dat ook gebeurd, maar wel 30.000 kilometers te vroeg.
Wat was er mis? En compleet uitgedroogde O-ring piste al mijn koelvloeistof eruit als hij liep!
250 euro later, en een reality check van het hebben van zo'n oud autootje, en we reden weer.
Op naar Dijon- tout va bien. Idem naar Nederland.
Toen ik hem op de oprit zette, zag ik wel een paar dreigende druppeltjes KVS onder aan het blok hangen, daar ben ik nog een beetje huiverig voor..
Dat is een kwestie van rondrijden in Nederland, en kijken wat hij doet. Hopelijk is het gewoon gefikst!!
Komend weekend heb ik een mini-meet met twee andere 19-jarige 205'ers, wiens auto's nog veel netter en mooier zijn de mijne. Maar hé, deze is de mìjne, en dat zal hij nog wel blijven ook!
Where are you guys going?" vroeg de Deense grenswacht die m'n paspoort besturdeerde.
"We're going to the North cape" zei ik, zoals ook op hetrallybordje achter de ruit stond.
"To the North Cape, in this piece of crap?!" zei de bebaarde man plagerig. "Well yeah, it has held up for the last 27 years, I'll keep going!" zei ik maar, terwijl ik hem niks vertelde over de druppelende waterpomp of het totale gebrek aan power om fjorden op te rijden.
Gelukkig hebben we die vent ongelijk kunnen bewijzen! De auto's hebben het ontzettend goed gedaan, en dit is een van de bijzonderste reizen die ik ooit gemaakt heb! Van het beboste Zweden tot de kille wind op de Noordkaap zelf, en met de eeuwige Noorse zomerzon, we hebben van alles gezien, te veel om in een reviewtje te vertellen,
De 28e reden we vanuit Nederland weg met twee andere 205s, ook van 19-jarigen met een liefde voor ouwe, Franse auto's.
En die oude, Franse auto's dan? Die deden het hardstikke goed.
alles bij elkaar heb ik zo'n 7800 km gereden in minder dan 3 weekjes, en daarin hebben we van alles moeten overwinnen:
Fjorden, lange afdalingen, zware grindpaden, en suïcidale rendieren.
We hebben veel wildgekampeerd, en die plekken zijn vaak nogal onbereikbaar, helaas. Dat betekende veel dubieuze paadjes in rijden, terwijl de achtervering op standje Lowrider staat. Ik was daar -zacht gezegd- niet zo'n fan van, maar de auto leek het prima te trekken. Lekker hoog op de pootjes, dan kom je er wel.
De achtervering zou dan misschien wel wat verse schokbrekers kunnen gebruiken, want ze zijn erg zacht, en links hangt hij lager dan rechts...
Het benzineverbruik was geod, zoals je van lange ritten mach verwachten. Ik haalde met mijn 1.1 makkelijk 1:21, en we hebben zelfs 1:25 kunnen halen. Nou zou ik zoiets nog een keer willen testen zonder belading, dan haalt-'ie misschien wel 1:26.
Was alles dan mooi? Tuurlijk niet.
60 pk is eigenlijk net te weinig om met zo'n last heuvels over te gaan. Met genoeg terugschakelen lukt het wel, maar ik heb wel het gevoel een motor te vermoorden als ik dat doe.
En de waterpomp? Die lekte dus nog. Ik schat het op 100ml per 100 km, of net iets minder. Het bleef godzijdank constant, maar daar heb ik met wel de hele rit zorgen over gemaakt. Daarvoor gaat hij zo snel mogelijk langs de expert in Lutten, hopelijk is hij dan goed.
Verder heet hij de hele rit zo'n 800 ml 5W40 opgesnoept, ik houd dat op versleten klepsteelrubber.
Verder is de achterruitenwisser tijdelijk gestopt met werken, maar dat is minder belangrijk. De ramen zijn dan weer beter gaan werken, en verschillende interieurlampjes heb ik in de avonduurtjes gefikst.
Nu is het even reces:
de waterpomp gaat dus gebeuren, en ik ben aan het shoppen voor een deukvrije achterklep. Luchtfiltertje is vervangen, en de transmissieolie staat op de agenda. En een sterretje in de ruit, die moet ook nog weg... Dat soort kleine zaakjes gaan we er aan doen, dat heeft hij wel verdiend.
Zo, het niewe jaar is weer begonnen, en de 205 is nog niet opgeblazen door illegale cobra's en atoombommen!
Hij pruttelt na zijn wereldreis weer rustig door Zuid-Holland, met vrienden, familie, en muziekapparatuur op de achterbank.
Met wat voorzichtigheid komt het clubleven ook weer op gang, en de dondergroene driedeurs staat nu bekend als "die Noordkaap-205"..
De komende zomer gaan we waarschijnlijk met de noordkaap-équipe naar Frankrijk, en daarna staat er ook nog een mogelijke andere reis op de rol voor de Peugeot!
De aanloop naar de APK is begonnen!
Sinds mijn vorige update is bij Wilfred in Lutten (205totaal) de waterpomp vervangen voor een betere (Gates, geloof ik). De lekkende was compleet rammsj, hij lekte door het lager heen...
Met de pomp is alles natuurlijk goed ontlucht en schoongemaakt, die vent doet dat alsof het instinct is. Echt leuk om met een man als Wilfred te praten, en zijn rijen en rijen aan 205jes te zien.
We hebben ook meteen de lelijke achterklep vervangen voor een ongedeukte van een génération, nu staat hij er véél mooier bij!
Was alles bij elkaar pijnlijk duur, maar wel nodig.
Door de belachelijke benzineprijzen en mijn gebrek aan tijd rijdt de Peus niet zo veel meer, meestal eens er dikke week. Daarom heb ik hem gisteren weer wat aandacht gegeven:
de claxon was een halfjaar geleden stil gevallen, maar die heb ik, na heel veel geschuur een gepoets van de contactjes weer aan de praat gekregen. Kijken hoe die zich houdt, want hij klinkt een beetje beverig en oud. Het lost zichzelf vast op, en anders kost het 12 Euro voor een nieuwe : ).
Wat niet vanzelf over gaat, is de sproeier achter. Ik plugde de kabel naar de pomp er weer in, en ja hoor: dat kreng blijft sproeien, en wil nog steeds niet uit! Dan is de enige logische optie het vervangen van de schakelaar bij het stuur. Ook dat kost nul komma niks, dus daar ga ik morgen achteraan bij de sloperette.
Verder rijdt hij gewoon 1:18, als loopt hij kous stationair minstens 1500-2000 toeren- iets wat veel.
De remvloeistof is goor en ouder dan 3 jaar, dus die wil ik wel verversen- daarvoor heb ik alles al in huis.
En dan? Eigenlijk doet hij het gewoon goed, dus de rest is bijzaak!
Die bijzaken zijn de schokdempers achter, waarvoor ik Bilstein b4's op het oog heb. Links ligt hij lager dan rechts, hopelijk fikst een vers setje dempers dat. De linker lekt ook lichtjes.
Hij heeft voor de winter- die nu nog errg zacht is- een verse laag tectyl. Daarmee kunnen we weer vooruit.
Verder is een ander 205-kwaaltje gefikst: het VIN-nummer. Deze zit op een flinterdun stukje metaal in de motorruimte, waar de motorkap op rust. Hier was de lak beschadigd, en had de rot het nummer onleesbaar gemaakt.
De vent van het RDW had zelf ook een 205 gehad, en had ze vaken met dit probleempje in de werkplaats! 90,- verder, en het VIN staat nu veilig in de kofferbak.
De oude plek van het VIN heb ik bijgespoten zodat het er weer toonbaar uitziet.
Kosten:
-289,10 voor de waterpomp, achterklep en V-snaar bij 205totaal
~1:18 aan E98,
-90,- voor een nieuw VIN
-40,- voor olie en filter, en wat verf (olie moet ik nog doen)
-10,- voor remvloeistof (1l)
verwachte kosten komende maanden:
-100 voor nieuwe schokdempers achter, als dat nodig blijkt
-10,- voor een nieuwe ruitenwisserstengel
-12,- als de huidige claxon sterft
verder sparen we door voor mooie remleidingen, eerst kijken wat de keurmeester er van zegt....
Zo, weer een update verdiend!
De Peus doet het goed: Hij heeft afgelopen weekenden weer massa's mensen en bagage van Leiden naar Friesland en Amersfoort gesleept, zonder issues. Het erge is wel, dat sommige passagiers dingen vreemd vinden, die ik nu volstrek normaal begin te vinden: Hier en daar een bezinelucht, of een volledig gebrek aan rijhulpjes...
Hij is nu officieel 28, dus hij begint bijna oud te worden ; ).
Komen daarmee gebreken? valt mee!
- Hij had wel een soort backfire bij gas loslaten, gelukkig bleek dat een demper te zijn, die heb ik voor 48,- vervangen.
- De remmen zijn bij volle belasting niet erg sterk meer. Ook kraakt de hoofdremcilinder wat bij hard trappen. Dat is niet echt gevaarlijk, maar wel irritant. Daarom pak ik dat ook aan zodra de remleidingen gaan gebeuren.
Daarvoor ben ik nu aan het sparen, ik laat er door een specialist koperen buizen onder leggen.
- Ook stinkt hij bij koud starten iets te veel naar benzine. Dat doen ze allemaal, en is niet echt schadelijk, maar toch wil ik dat op termijn fiksen.
Maar het grote nieuws: Hij is in één keer door de APK, zonder opmerkingen.
Dan voel je je wel trots op je autootje, dan betaalt dat grondige onderhoud zich uit!
Verder doet hij het gewoon netjes, zeker op langere ritten.
Nu is het even rustig, maar de 28e gaan we hopelijk met de 205 club naar Zandvoort, en misschien stuur ik hem dan ook even het circuit over, dat wil ik meemaken.
Andere plannen? Misschien de versnellingsbak bijvullen, en de kofferbak beter isoleren tegen de herrie op de snelweg, verder valt er nu weinig te doen. Altijd een goed gevoel als je auto gewoon even netjes werkt.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.