Nieuwe Peugeot 308 betrapt
Nieuwe 308 stekkert rond in de sneeuw
Het wordt volgend jaar drammen in het C-segment. Er dient zich een uitgebreide reeks nieuwe modellen aan en één daarvan is de nieuwe Peugeot 308. Die nieuwe Franse concurrent van auto's als de Ford Focus en de Volkswagen Golf is in een winters kostuum in de sneeuw betrapt.
Groupe PSA heeft het maar druk. Sinds de overname van Opel stelt het concern om de haverklap een nieuw model aan de wereld voor. Zo hebben we in een korte tijd een rits compacte hatchbacks en compacte cross-overs kunnen verwelkomen. De Peugeot 208 en 2008, de Opel Corsa en Mokka en de DS 3 Crossback: al deze modellen kunnen volgend jaar op nieuwe grote broers rekenen. DS komt met de nieuwe DS 4 (Crossback), Opel met een nieuwe Astra en Peugeot lanceert volgend jaar de nieuwe 308. Die 308 laat zich nu beter dan ooit bekijken.

Nieuwe Peugeot 308 (illustratie)
De nieuwe 308 staat net als de reeds genoemde nieuwe Astra en DS 4 (Crossback) op een grondig doorontwikkelde versie van het platform dat je momenteel onder de Peugeot 308 vindt: het EMP2-platform. Deze nieuwe spionagefoto's bevestigen wederom dat de nieuwe 308 ook op optisch vlak een grondig vernieuwde versie van het reeds bekende model wordt. Natuurlijk is de complete koets nieuw en zitten er designelementen van auto's als de 208, 2008 en 508 in, maar in grote lijnen blijft het 308-karakter behouden. De koplampen lijken iets lager in de neus te zitten dan bij het huidige model. Peugeot knoopt de achterlichten optisch aan elkaar en plakt een klassieke versie van zijn logo op de neus. Reken op termijn overigens ook op een volledig nieuwe 3008 en mogelijk zelfs weer een nieuwe 5008 die met designinvloeden van de nieuwe 308 zal zijn doorspekt.
De grote vraag bij de nieuwe 308 blijft de volgende: komt er een elektrische versie? Peugeot-topman Jean-Phillipe Imparato hintte eerder wel op de komst van een elektrische versie, al zou dat vergaande aanpassingen aan het huidige platform vergen. Mocht de elektrische 308 er komen, dan wordt dat natuurlijk een regelrechte aanval op auto's als de Volkswagen ID3. Groupe PSA heeft overigens een specifiek voor EV’s bestemd modulair platform in de pijplijn zitten, maar dat eVMP-gedoopte platform wordt pas in 2023 in gebruik genomen. Of dat betekent dat Peugeot pas over een kleine drie jaar met een ID3-killer komt, lijkt onwaarschijnlijk. Reken in elk geval op een stel plug-in hybrides, waarvan er eentje onder het sportieve PSE-label wordt geschaard. Daarnaast stelt Peugeot natuurlijk ook weer een reeks PureTech-benzine- en BlueHDi-dieselmotoren beschikbaar.