Honda Civic Type-R: met 330 pk officieel de sterkste ooit

Slapeloze nachten in Wolfsburg

Honda Civic Type-R
Honda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-R

Onlangs dook via onofficiële kanalen al de eerste technische informatie van de nieuwe Honda Civic Type-R op. Nu heeft Honda besloten om ook zelf gegevens over de aandrijflijn van zijn heetste hot hatch ooit vrij te geven. Wat blijkt: de nieuwe Civic Type-R is met 330 pk daadwerkelijk de krachtigste ooit, al is dat natuurlijk niet echt een verrassing.

De Type-R van de vorige generatie schopte het tot 320 pk en 400 Nm en dus kan Honda nagenoeg niet anders dan het nieuwe model wat extra pk's en newtonmeters toe te stoppen. Zodoende perst de 2,0-liter viercilinder turbomotor, een doorontwikkeling van het hart van de vorige Type-R, er 330 pk en 420 Nm uit. 10 pk en 20 Nm extra dus voor Honda's nieuwe top-Civic. Net als voorheen wordt het vermogen losgelaten op enkel de voorwielen. Grote concurrent Volkswagen Golf GTI is goed voor 245 pk, maar levert als GTI Clubsport 300 pk. Als je je neus in de wind steekt kun je het angstzweet in Wolfsburg hier bijna ruiken.

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

De 2.0 van de nieuwe Honda Civic Type-R krijgt een nieuwe turbo en wordt dankzij een grille die maar liefst 48 procent groter is dan die van het vorige model beter gekoeld. De koning van Civic-land staat op speciaal voor de auto ontwikkeld rubber van Michelin met een breedte van 26,5 centimeter. Honda zegt dat de nieuwe Type-R onder meer op aerodynamisch vlak behoorlijke stappen heeft gezet ten opzichte van het vorige model. Daarnaast moet de gasrespons over het gehele toerenbereik directer zijn, onder meer door de komst van een lichter vliegwiel.  Honda's hot hatch krijgt adaptieve dempers en de Japanners geven hoog op over het schakelgevoel. De pook van de handgeschakelde zesbak moet geheel zonder ook maar een enkel kraakje, piepje of ongewenste weerstand door het bakpatroon de jagen zijn. Onder de Civic Type-R hangt een uitlaatsysteem met kleppen in de middelste van de drie uitlaatpijpen waarmee het geluid te beïnvloeden valt. Meer Japanse lofzang over de Type-R? Zeker. Zo moet de rechtuitstabiliteit op hoge snelheid zijn verbeterd en is het remsysteem verbeterd door onder meer efficiëntere koeling van de remmerij.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.