AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
56

Icoon leeft voort

Volkswagen Golf GTI, GTE en GTD

Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTE Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Autonieuws
27 februari 2020 om 00:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Wie Volkswagen Golf zegt, zegt GTI. Dat geldt al bijna zo lang de Golf bestaat. Het kon dan ook niet uitblijven: hier is de achtste generatie Volkswagen Golf GTI. Inclusief zijn derivaten: de groene GTE en kilometervreter GTD.

Op de IAA van 1975 kwam Volkswagen met een spannende variant op de toen nog kersverse Golf. Een 1.6 met mechanische injectie, goed voor 110 pk, een top van 182 km/h en van 0 tot 100 km/h in precies negen seconden: dat waren mooie cijfers voor die tijd en de Volkswagen Golf GTI groeide dan ook uit tot een icoon.

Nu de Golf zijn achtste generatie is ingegaan, is het dan ook hoog tijd voor de GTI-versie daarvan, die ons in 'kingsred metallic' toe staat te shinen in een fotostudio in Wolfsburg. De 2.0 TSI levert 245 pk (net zoveel als de uitgaande GTI in Performance-trim) en 370 Nm. Zijn top ligt op 250 km/h, over de acceleratie doet Volkswagen nog geen officiële uitspraken, maar in de Wolfsburger wandelgangen horen we dat die ongeveer op het niveau van de oude Performance ligt: 6,3 seconden van 0 naar 100 km/h. De Golf GTI wordt leverbaar met handgeschakelde zesbak en een zeventraps DSG. De TCR krijgt 300 pk en alleen de 7-DSG.

De nieuwe GTI is standaard uitgerust met 17 inch Richmond-wielen (18 inch voor de TCR), instelbare DCC rijprogramma's, rijbaanhulp, adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren voor en achter, Led Plus koplampverlichting, sportstoelen, zwarte hemelbekleding, sfeerverlichting, digitaal dashboard, inductielader voor de telefoon, ruitjesbekleding, GT-bumpers en -sideskirts, dakspoiler, grille met ruitjesmotief, een ledstrip tussen de koplampen, schakelpaddles (DSG), een rood pulserende startknop en progressieve besturing. Hij ligt 15 mm dichter bij het asfalt. Opvallend, maar optioneel, zijn de X-vormige led-mistlampen.

Naast de GTI presenteert Volkswagen meteen ook de GTE en GTD. Om met die eerste te beginnen: deze 1.4 TSI plug-in hybride heeft een 13,0 kWh accupakket. Zijn WLTP-range is nog niet gehomologeerd, maar in de wandelgangen werd ons toegefluisterd dat we op richting de 60 km elektrische reikwijdte mogen rekenen (maximaal 130 km/h)en dat hij onder de 40 g/km CO2 gaat scoren. De benzinemotor levert 110 kW (150 pk), de elektromotor 85 kW. Het systeemvermogen is 245 pk, precies dat van de GTI, en hij krijgt een zestraps DSG. Het geheel is goed voor 400 Nm.

De GTD, waarvan de eerste editie in 1982 verscheen, wordt een 2.0 TDI met 200 pk en 400 Nm, die uitsluitend leverbaar is met een zeventraps DSG. Met zijn Twin Dose SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met dubbele AdBlue-injectie wordt het volgens VW een van de schoonste TDI's ooit.

Zowel de GTE als de GTD is wat betreft uitrusting grotendeels gelijk aan de GTI. Voor de doorgewinterde spotter is het goed te weten dat de GTI twee uitlaatpijpen aan weerszijden heeft, de GTD een dubbele links en de GTE geen zichtbare. Terwijl de GTI en GTD logo's op de voorspatborden hebben, ontbreken die bij de GTE omdat die links het afdekklepje van de laadplug in de weg zou zitten. Voor alle drie geldt dat het GTI-, GTE- of GTD-logo centraal onder het VW-embleem op de achterklep prijkt.

Prijzen zijn nog niet bekend. Wel weten we dat de orderboeken voor de GTI en GTE medio juli openen, en die voor de GTD medio september, dus uiterlijk dan weten we wat ze gaan kosten. Wie ze al vast in het echt wil bewonderen, doet er goed aan volgende week naar Genève af te reizen.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 399
Stel samen ▸
Yourlease
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 464
Stel samen ▸
XLEasy
Volkswagen e-Golf E-dition 2020 (5D/CVT)
€ 401
 
Arval
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 444
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    5 GTI 2.0 TFSI 240pk Limited Edition 240 Xenon Leder Car Play 18" 165dkm!!

    Volkswagen Golf 5 GTI 2.0 TFSI 240pk Limited Edition 240 Xenon Leder Car Play 18" 165dkm!!

    • 2009
    • 165.033 km

    € 10.950

    1.4 TSI 125 pk Highline DSG |Stuurverwarming

    Volkswagen Golf 1.4 TSI 125 pk Highline DSG |Stuurverwarming

    • 2015
    • 35.664 km

    € 15.400

    Cabriolet 2.0 TSI GTI 210pk 6-12 m garantie

    Volkswagen Golf Cabriolet 2.0 TSI GTI 210pk 6-12 m garantie

    • 2014
    • 139.678 km

    € 13.999

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Polo vs. Volkswagen Golf - Klassenstrijd

Volkswagen Polo vs. Volkswagen Golf - Klassenstrijd

Mogen we bij het shoppen in een hoger marktsegment naast extra ruimte ook in andere opzichten...

Lees meer
Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

81

Voor wie een GTI te tam is en een R te vierwielaangedreven heeft Volkswagen de Clubsport-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    79
    • 25 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de Nürburgring

    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de...

    26
    • 23 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    2
    • 13 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    22
    • 9 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    4
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    4
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    41
    • 26 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Volkswagen laat ID6 zien

    Volkswagen laat ID6 zien

    64
    • 9 april 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    10
    • 3 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla in China

    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla...

    55
    • 2 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Arteon plug-in hybride op de prijslijst

    Volkswagen Arteon plug-in hybride op de...

    35
    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Tiguan nu ook als plug-in hybride

    Volkswagen Tiguan nu ook als plug-in hybride

    20
    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen T-Cross en T-Roc goedkoper

    Volkswagen T-Cross en T-Roc goedkoper

    23
    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Taigun is productieklaar

    Volkswagen Taigun is productieklaar

    20
    • 1 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep