Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Volkswagen Golf GTI, GTE en GTD

Icoon leeft voort

56
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen Golf GTDVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTI
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
27 februari 2020 om 00:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Wie Volkswagen Golf zegt, zegt GTI. Dat geldt al bijna zo lang de Golf bestaat. Het kon dan ook niet uitblijven: hier is de achtste generatie Volkswagen Golf GTI. Inclusief zijn derivaten: de groene GTE en kilometervreter GTD.

Op de IAA van 1975 kwam Volkswagen met een spannende variant op de toen nog kersverse Golf. Een 1.6 met mechanische injectie, goed voor 110 pk, een top van 182 km/h en van 0 tot 100 km/h in precies negen seconden: dat waren mooie cijfers voor die tijd en de Volkswagen Golf GTI groeide dan ook uit tot een icoon.

Nu de Golf zijn achtste generatie is ingegaan, is het dan ook hoog tijd voor de GTI-versie daarvan, die ons in 'kingsred metallic' toe staat te shinen in een fotostudio in Wolfsburg. De 2.0 TSI levert 245 pk (net zoveel als de uitgaande GTI in Performance-trim) en 370 Nm. Zijn top ligt op 250 km/h, over de acceleratie doet Volkswagen nog geen officiële uitspraken, maar in de Wolfsburger wandelgangen horen we dat die ongeveer op het niveau van de oude Performance ligt: 6,3 seconden van 0 naar 100 km/h. De Golf GTI wordt leverbaar met handgeschakelde zesbak en een zeventraps DSG. De TCR krijgt 300 pk en alleen de 7-DSG.

De nieuwe GTI is standaard uitgerust met 17 inch Richmond-wielen (18 inch voor de TCR), instelbare DCC rijprogramma's, rijbaanhulp, adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren voor en achter, Led Plus koplampverlichting, sportstoelen, zwarte hemelbekleding, sfeerverlichting, digitaal dashboard, inductielader voor de telefoon, ruitjesbekleding, GT-bumpers en -sideskirts, dakspoiler, grille met ruitjesmotief, een ledstrip tussen de koplampen, schakelpaddles (DSG), een rood pulserende startknop en progressieve besturing. Hij ligt 15 mm dichter bij het asfalt. Opvallend, maar optioneel, zijn de X-vormige led-mistlampen.

Naast de GTI presenteert Volkswagen meteen ook de GTE en GTD. Om met die eerste te beginnen: deze 1.4 TSI plug-in hybride heeft een 13,0 kWh accupakket. Zijn WLTP-range is nog niet gehomologeerd, maar in de wandelgangen werd ons toegefluisterd dat we op richting de 60 km elektrische reikwijdte mogen rekenen (maximaal 130 km/h)en dat hij onder de 40 g/km CO2 gaat scoren. De benzinemotor levert 110 kW (150 pk), de elektromotor 85 kW. Het systeemvermogen is 245 pk, precies dat van de GTI, en hij krijgt een zestraps DSG. Het geheel is goed voor 400 Nm.

De GTD, waarvan de eerste editie in 1982 verscheen, wordt een 2.0 TDI met 200 pk en 400 Nm, die uitsluitend leverbaar is met een zeventraps DSG. Met zijn Twin Dose SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met dubbele AdBlue-injectie wordt het volgens VW een van de schoonste TDI's ooit.

Zowel de GTE als de GTD is wat betreft uitrusting grotendeels gelijk aan de GTI. Voor de doorgewinterde spotter is het goed te weten dat de GTI twee uitlaatpijpen aan weerszijden heeft, de GTD een dubbele links en de GTE geen zichtbare. Terwijl de GTI en GTD logo's op de voorspatborden hebben, ontbreken die bij de GTE omdat die links het afdekklepje van de laadplug in de weg zou zitten. Voor alle drie geldt dat het GTI-, GTE- of GTD-logo centraal onder het VW-embleem op de achterklep prijkt.

Prijzen zijn nog niet bekend. Wel weten we dat de orderboeken voor de GTI en GTE medio juli openen, en die voor de GTD medio september, dus uiterlijk dan weten we wat ze gaan kosten. Wie ze al vast in het echt wil bewonderen, doet er goed aan volgende week naar Genève af te reizen.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline Navi Cruise Lmv Trekhaak

    Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline Navi Cruise Lmv Trekhaak

    • 2014
    • 91.942 km

    € 12.400

    Volkswagen Golf 1.4 Trendline | Airco | LM Velgen | PDC | Getint Glas VERKOOP TELEFONISCH BEREIKBAAR 040-2240080

    Volkswagen Golf 1.4 Trendline | Airco | LM Velgen | PDC | Getint Glas VERKOOP TELEFONISCH BEREIKBAAR 040-2240080

    • 2009
    • 104.453 km

    € 6.900

    Volkswagen Golf 7 1.4 TSI Highline | DSG | Automaat | PANO | LED | NAV | Cruise | Oryx White | Garantie | Financial Lease V.A. €189,- PM

    Volkswagen Golf 7 1.4 TSI Highline | DSG | Automaat | PANO | LED | NAV | Cruise | Oryx White | Garantie | Financial Lease V.A. €189,- PM

    • 2016
    • 123.453 km

    € 17.995

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Snelle Volkswagens Golf - Triotest

Snelle Volkswagens Golf - Triotest

Het modellenaanbod van de Volkswagen Golf is bijzonder omvangrijk, ook als het om sportievelingen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style...

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    5
    • 8 februari 2022
meer reviews
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    79
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf Country (1990) – In het Wild

    Volkswagen Golf Country (1990) – In het...

    43
    • 13 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    8
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    88
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    55
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij in 2025”

    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij...

    262
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    79
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    52
    • 19 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden