Nieuwe Honda Civic Type-R: de sterkste ooit

Tweezijdig karakter

Honda Civic Type-R
Honda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-RHonda Civic Type-R

De Honda Civic Type-R staat te boek als een van de meest puristische hot hatches in zijn segment en dus valt de onthulling van de volledig nieuwe Civic Type-R best te omschrijven als 'een dingetje'. Het is de krachtigste ooit.

Om maar met het slechte nieuws te beginnen: hoe sterk de jongste Honda Civic Type-R precies is, weten we nog niet. We vertrouwen dus puur op Honda's claim dat de Type-R van de elfde generatie Civic de sterkste VTEC-turbomotor krijgt die het ooit bouwde. De vorige generatie Honda Civic Type-R had een 2.0 onder de kap die 320 pk en 400 Nm losliet op de voorwielen. Daar gaat de nieuweling dus nog even overheen. Honda gaf eerder aan dat het in Europa vanaf 2025 alleen nog geëlektrificeerde auto's wil verkopen. Deze Civic Type-R hoeft daaraan nog niet te voldoen, we horen namelijk niets over een vorm van (mild) hybride ondersteuning. Kijk echter niet gek op als de Civic Type-R in 2025 de Europese markt al achter zich laat.

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

De 2.0 VTEC-viercilinder is een doorontwikkeling van de bij kenners wellicht beter als 17YM bekende machine die in de vorige Civic Type-R lag. De behuizing van de turbo is aangepast en is compacter, maar de turbo telt meer 'schoepen' dan voorheen. Ook is het uitlaatsysteem verbeterd én lichter gemaakt. De nog onbekende hoeveelheid pk's en Nm's worden niet via een automaat, maar gewoon weer via een handgeschakelde zesbak op de voorwielen losgelaten. Meer fijnslijperij? Zeker. Honda geeft aan dat het rev-match-systeem is verbeterd en dat de Brembro-remmerij van de vorige Type-R nog even tegen het licht is gehouden. De verse hardware heeft de Civic Type-R al een nieuw record opgeleverd op Suzuka Circuit. Op dat Japanse circuit was de kersverse Type-R 0,873 van een seconde rapper dan zijn voorganger.

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

De elfde generatie Honda Civic oogt een stuk minder wild dan zijn voorganger en dus komt ook de  Type-R rustiger voor de dag. Het basismodel heeft immers al minder vouwen, hoeken en gaten dan voorheen en die lijn zet Honda door bij de topversie. Suf oogt de nieuwe Type-R geenszins. We noteren een motorkap met een koelopening, sportief bumperwerk met zwarte accenten, zwarte zijspiegelkappen en een bilpartij met bovenop een fikse spoiler en onderaan een diffuser met in het midden drie uitlaateindstukken. De nieuwe Civic Type-R staat op zwarte 19-inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S-banden. Het front kenmerkt zich verder met zijn aangepaste luchtroosters én de Type-R-badge. Natuurlijk heeft Honda meer kleuren in de lakstraat klaar staan dan het Championship White dat je op deze foto's ziet. Hij komt ook in Rallye Red, Racing Blue, Crystal Black en Sonic Grey Pearls op de markt.

Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

Ook van het interieur heeft Honda een sportief feestje gemaakt. We zien alcantara-bekleding op de deurpanelen, rode biesjes en stiksels, maar dé aandachtstrekker is het knalrode meubilair met suède-achtige bekleding.

De eerste exemplaren van de nieuwe Honda Civic Type-R komen begin 2023 naar Europa. Nederlandse prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (109) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.