Honda Civic Hatchback wordt Integra Hatchback
Schuiven
De modelnaam Integra doet bij Honda-liefhebbers het bloed nog altijd sneller stromen en dus maakt Honda van de nieuwe Civic Hatchback een Integra Hatchback. Een bijzondere stap, maar gevolgen voor de Civic Hatchback heeft het niet. Hoe zit dat?
De naam 'Integra' doet niet alleen Honda-liefhebbers iets, ook het hogere management van Honda krijgt er kennelijk ingewikkelde gevoelens van in de onderbuik. Zo verkoopt Honda's luxedivisie Acura in de Verenigde Staten sinds vorig jaar een nieuwe Integra. Dat is een vijfdeurs hatchback die zijn techniek deelt met de meest recente Honda Civic, maar hij deelt er geen stukje plaatwerk mee. Maar er is in autoland meer nieuwe Integra-pret te krijgen, al moet je daarvoor afzakken naar China. De huidige generatie Civic Hatchback en de hier niet leverbare sedanversie ervan staan in China bij Dongfeng Honda in de showroom. De tweede joint-venture die Honda in China heeft - GAC Honda - verkoopt een auto die Honda Integra heet. Die heeft vanbuiten niets te maken met de Acura Integra. In feite is het een Honda Civic Sedan met een aangepast front en een eigen bilpartij. Die Chinese Honda Integra krijgt nu gezelschap van een hatchback.

De Acura Integra die in de Verenigde Staten wordt geleverd.
De nieuwe Chinese Integra heeft niet geheel verrassend Honda Integra Hatchback. Hij staat tot 'onze' Civic Hatchback als de Chinese Integra Sedan tot de Civic Sedan. De Integra Hatchback deelt dus het gros van zijn koetswerk met de hier bekende Civic Hatchback, maar heeft een aangepaste neus en een net even andere achterzijde. De Integra heeft afwijkende koplampen, een andere grille en rondom afwijkende en vooral sportiever vormgegeven bumpers. De achterlichten zijn ditmaal wel overgenomen van de Civic waarop hij is gebaseerd. Op een klein door de andere bumpers veroorzaakt lengteverschil van zo'n 1,5 centimeter is de Integra Hatchback net zo groot als de Civic Hatchback. Van een langere wielbasis is geen sprake.

De Honda Integra is er al als Sedan: een Civic Sedan met een andere neus en kont.
In Europa is de nieuwe Civic alleen leverbaar als hatchback. Hij is er bovendien alleen als hybride e:HEV of als spectaculaire Type-R. De Integra Hatchback komt in China ook als hybride op de markt, maar is daarnaast eveneens leverbaar met een 182 pk sterke 1.5. Die aandrijflijn ken je wellicht van de vorige generatie Civic.
Schuiven en wisselen
Voor de Europese markt heeft dezeIntegra Hatchback geen enkele relevantie. Hij zal de Chinese landsgrenzen immers nooit via de officiële kanalen verlaten. Wel is het weer een interessant voorbeeld van hoe auto's in andere markten dan de Europese compleet anders kunnen zijn. Honda heeft met zijn twee Chinese joint-ventures in China overigens een heel druk modellenaanbod waarin diverse modellen elkaar overlappen. Zo is de Breeze van GAC Honda er een aangepaste CR-V die Dongfeng Honda voert. Verder zijn de Crider (GAC Honda) en Envix (Dongfeng Honda) feitelijk dezelfde auto's. Hetzelfde geldt voor de Accord (GAC) en Inspire (Donggeng), Odyssey (GAC) en Elysion (Dongfeng). Fit (Jazz, GAC) en Life (Dongfeng), Vezel (HR-V, GAC) en XR-V (Dongfeng), Avancier (GAC) en UR-V (Dongfeng).
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Honda Civic - Welkom duurtest: 'voorlopig uitverkocht maar zo lekker is -ie'

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd

Eindejaarsvideo - 'Iconische C-segmenter vindt zichzelf steeds opnieuw uit'

Test: Honda Civic Type R

De Honda Civic Type-R afgezet tegen zijn concurrentie

Nieuwe Honda Civic Type-R: €240 per pk
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.