Gereden: Volkswagen Passat Variant

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat Variant
Met de verkopen van Volkswagen gaat het lekker. Daar zal ook de Passat Variant aan gaan bijdragen want die gaat een hoop mensen plezieren.
Met de verkopen van Volkswagen gaat het lekker. Daar zal ook de Passat Variant aan gaan bijdragen want die gaat een hoop mensen plezieren.

Het gaat lekker met Volkswagen. Eind juli stond het merk met 28.410 stuks bovenaan de Nederlandse verkooplijst. Het succes is mede te danken aan de nieuwe modellen die dit jaar werden geïntroduceerd. Zoals de Golf Plus en natuurlijk de zesde generatie van de Passat, waarvan er intussen al zo'n 3.500 zijn verkocht.
Onder de afdekking van het bagagedek is liefst 603 liter beschikbaar. Bij volledige benutting van de bergmogelijkheden, als je de bank (twee ongelijke delen) neerklapt en zodoende een vlakke vloer creëert, kun je volgens VW een indrukwekkende 1.731 liter verstouwen.
Erg handig is het optionele bagagemanagementsysteem, dat bestaat uit twee rails, een hekje, een variabele band en een net. Van een boodschappentas tot een mountainbike, van een verhuisdoos tot een workmate; het is met dit systeem allemaal te vast te zetten.
We schreven het al in onze multitest met de Passat sedan, het zitcomfort voor- en achterin is een absoluut pluspunt van de nieuwe Passat, dat geldt natuurlijk ook voor de Variant, die op de achterbak na hetzelfde interieur heeft.
Dikke 'maar'
Volkswagen verkondigt trots dat de prijslijst van de Passat Variant begint bij 29.345 euro. Daar zit echter een heel dikke 'maar' aan; het instapmodel is namelijk uitgerust met een 102 pk sterke 1.6. Als je daar een caravan achter hangt, krijgt de auto al moeite met de Utrechtse Heuvelrug. Nee, dan ben je beter af met de 2.0 FSI. Of nog beter, de overheerlijke 2.0 TDI, waarmee we ook even een blokje om zijn geweest. Vooral het koppel van 320 Nm en de daarmee gepaarde souplesse maken indruk. Daar betaal je dan ook voor. Vanaf 36.110 euro, om precies te zijn.
Ook het onderstel is identiek aan dat van de gewone Passat. Op één ding na, en dat is de fractioneel andere dempersetting, die er rekening mee houdt dat de Variant waarschijnlijk iets vaker zwaarder beladen is. De Passat heeft nog wel eens de neiging dat de achterkant een tikkeltje vertraagd volgt bij een abrupte ruk aan het stuurwiel. De vijfdeurs heeft dit nog steeds, maar dan in enigszins mindere mate.
Net als de sedan is de Variant in vier uitrustingsniveaus te bestellen. Aan de reeds indrukwekkende optielijst is nog een aantal nieuwe zaken toegevoegd. Ten eerste een geïntegreerde kinderstoel, met kussens die je aan de hoofdsteun klikt. Verder is de cruisecontrole uit te breiden met automatische afstandsregeling in combinatie met noodstopsignalering, die de remmen op scherp zet. Ten slotte is er automatische, hydropneumatisch geregelde niveauregeling verkrijgbaar.

Prijzen
1,6-liter
Trendline 29.345 euro, Comfortline 31.580 euro, Sportline 32.200 euro.
1,6-liter FSI
Trendline 30.885 euro, Comfortline 32.750 euro, Sportline 33.370 euro, Highline 35.470 euro.
2,0-liter FSI
Trendline 32.795 euro, Comfortline 34.840 euro, Sportline 35.460 euro, Highline 37.560 euro.
1,9-liter TDI
Trendline 33.265 euro, Comfortline 35.130 euro, Sportline 35.750 euro.
2,0-liter TDI
Trendline 36.110 euro, Sportline 37.975 euro, Sportline 38.595 euro, Highline 40.695 euro.
De volledige rij-impressie met de Volkswagen Passat Variant staat in AutoWeek 33, die woensdag 10 augustus in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.