Gereden: Volkswagen Passat

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat
De Passat was vergeleken met de concurrentie al behoorlijk bejaard. Vanaf deze week staat het nieuwe model bij de dealer.
De Passat was vergeleken met de concurrentie al behoorlijk bejaard. Vanaf deze week staat het nieuwe model bij de dealer. Strak, netjes en behoorlijk tijdloos, dat is de eerste indruk. Alleen die glimmende lap chroom tussen de koplampen is een eye-catcher van jewelste en bepaalt voor 90 procent het gezicht van de Passat. In deze Passat valt zelfs wat BMW plagiaat te ontdekken, zeker als je een versie met chromen lijsten rond de ruiten hebt. Volg die strip maar eens van voor naar achter langs de bovenkant. Op het eind maakt hij een scherpe knik en dan wordt het portier recht naar beneden afgesneden.

Met het kastje dat voor sleutel moet doorgaan, openen we de auto en nemen plaats. Het kastje is namelijk niet meer dan een afstandsbediening en heeft dus geen metalen steeltje voor in het sleutelgat. Sterker nog, dit kastje steek je in een opening op het dashboard en als je het geheel dan aandrukt, start de motor. Sleutel en startknop in één dus.
Het dashboard van de nieuwe Passat maakt een verzorgde indruk. Het is overzichtelijk en die klokken die mooi verzonken zijn lijken zo uit een Audi A6 te komen en dat is dus een compliment. In de luxere uitrustingsniveaus staat met blinkende letters Passat geschreven tussen de toertenteller en snelheidsmeter, zodat je je nooit en te nimmer hoeft af te vragen in wat voor auto je ook alweer rijdt.

Niet heel spectaculair
Een goede zitpositie vinden is volgens Volkswagen-traditie geen enkel probleem. Stoel en stuur zijn over grote lengtes te verstellen en dus vinden kleine en grote mensen snel een prima plek. De stoelen zijn lekker groot en ruim en geven veel steun en zijn ons ook op langere afstanden goed bevallen. De ruimte op de achterbank is goed voor elkaar, ook al hebben we de indruk dat het iets minder is dan bij het vorige model.
Het weggedrag van de Passat is comfortabel. Volkswagen is er duidelijk niet voor gegaan om een sportieve auto neer te zetten, zoals je vaak ziet tegenwoordig. Natuurlijk is hij stukken minder week dan de vorige generatie die bij elke verkeersdrempel met z'n buik even over de straat schoof. Maar gelukkig voel je ook niet elk vogelstrontje op de straat en rammelen je vullingen er niet op een klinkerweggetje. Het bochtgedrag is daardoor ook niet heel spectaculair, maar gewoon veilig. Op de grens wil de Passat over de voorwielen wegglijden en wie het gas een beetje lift in een snelle bocht merkt dat de kont dan wat gaat schuiven.
Als we de eerste indruk even tot ons door laten dringen dan is de Passat echt zo'n auto die veel mensen zou moeten plezieren. Hij blinkt nergens in uit, maar stelt ook niet teleur. Hij ziet er netjes en strak uit, maar is niet te uitbundig. Hij rijdt prima, maar vooral lekker comfortabel. Kortom, een lekkere niets-aan-de-hand-auto waar je 'nog jaren mee vooruit kunt'.

De volledige rij-impressie met de nieuwe Volkswagen Passat staat in AutoWeek 13, die woensdag 23 maart verschijnt.

Gerelateerde forumtopics