AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Toyota Yaris
Hij is niet meer Toyota's benjamin: die rol is overgenomen door de Aygo. Maar de Yaris is nog wél de meest gekoesterde telg van het Japanse merk op Europese bodem. Het nieuwe model moet het succes van zijn voorganger evenaren.
Hij is niet meer Toyota's benjamin: die rol is overgenomen door de Aygo. Maar de Yaris is nog wél de meest gekoesterde telg van het Japanse merk op Europese bodem. Het nieuwe model moet het succes van zijn voorganger evenaren.
De Yaris was altijd al een gemakkelijk herkenbaar model en dat is met de nieuwe generatie niet anders. Aan de voorkant zorgt de grille met het meer geprononceerde Toyota-embleem voor herkenning bij de eerste oogopslag.
De nieuwe Yaris is in alle opzichten een maatje groter dan zijn voorganger. De wielbasis van de nieuwe bodemplaat is 9 cm langer (2,46 m), de lengte is met 11 cm toegenomen tot 3,75 m, de breedte meet met 1,70 m nu 3,5 cm meer en de hoogte groeide 3 cm tot 1,53 m. Al die extra centimeters zie je vooral terug in het interieur, dat voor zijn klasse ronduit ruim genoemd kan worden.
De zit voorin is prima, al vinden we de stoelzittingen wat aan de korte kant. Maar de rugleuningen zijn lekker lang en bieden ook een goede zijdelingse steun. Achterin is het achter een bestuurder van 1,75 m lengte zelfs uitstekend gesteld met de beenruimte. Daarbij moet dan de deelbare (60:40) achterbank wel in de achterste stand staan.
We reden eerst met de 1.3, die in de bergen goed op toeren gehouden moet worden om optimaal te presteren. We vonden hem ook wat rumoerig bij 120 km/h: je hoort vooral een donker gebrom. Nee, dan de 1,0-liter driecilinder. Wat een lekker naaimachientje. Je weet aan de hand van de cijfers dat de prestaties minder zijn dan bij de 1.3, en natuurlijk zou hij de stoplichtsprint verliezen, maar zelfs in de bergen loopt het eenlitertje als een zonnetje en heb je nu niet bepaald het gevoel dat 't maar behelpen is.
Het spreekt bijna vanzelf dat je met de 90 pk 1,4 D-4D soepel en snel vooruitkomt. De trekkracht onderin is vooral heuvelop lekker en ook tijdens inhalen is de dieselversie vlot. Desondanks zal de D-4D geen groot deel van de verkopen voor zijn rekening nemen: gedacht wordt aan 8,2 procent. De nieuwe Yaris staat vanaf 10 december bij de dealers.
De volledige rij-impressie met de nieuwe Toyota Yaris staat in AutoWeek 50, die op 7 december in de winkels ligt.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Toyota GR Yaris nóg extremer als Aero Performance
Proefrit
Toyota Yaris T-Sport – Het bewijs dat de eerste Yaris ook leuk en vlot kan zijn
Toyota Yaris 1.3 VVT-i – 1999 – 454.408 km - Klokje rond
Nieuws
Toyota GR Yaris: bommetje wordt duurder en goedkoper
Nieuws