Gereden: Mercedes-Benz GLC Coupé
Wie wil meer voor minder?
Over smaak en stijl valt niet te twisten, maar het is een feit dat de afwijkende styling van de GLC Coupé voor heel wat discussies zorgt. Of jullie hem mooi of lelijk vinden lezen we graag in de comments hieronder, want wij houden ons voor nu even bij het rijgedrag. Ten opzichte van de normale GLC richt de Coupé zich meer op sportieve rijders: standaard staat de auto op een 15 mm verlaagd sportonderstel met adaptieve dempers, maar wij hebben gereden in een 250d die voorzien was van de optionele, instelbare luchtvering.
Drie onderstellen
Dat Air Body Control is vrij briljant: het stelt je in staat om de vering op je wens van het moment in te stellen. Wil je een ontspannen deinende GLC? Dat kan. Tikkeltje strakker? Twee tikjes tegen de schakelaar en je rijdt in een flink stuggere auto. Voor écht sportief rijden raden wij echter het andere optionele onderstel (in totaal heb je dus drie keuzes) aan, dat geen gebruik maakt van lucht maar voorzien is van elektronisch geregelde dempers: tijdens flink sturen gedraagt die setup zich rustiger, terwijl de luchtgeveerde GLC altijd een beetje te veel blijft bewegen. Rij je de auto echter zoals je een relatief hoge en zware crossover zou moeten willen rijden (lees: soepel en beheerst) dan is de luchtvering erg prettig.
Minimaal verschil
Mercedes claimt trots dat de GLC Coupé een directere stuurbekrachtiging heeft dan de normale GLC, met een verhouding van 15:1 in plaats van 16:1. In de praktijk merk je daar als normale sterveling nauwelijks wat van. De Coupé heeft vrijwel nooit de dynamische bijterigheid die je aan de hand van de claims zou verwachten en voelt altijd een tikkeltje afstandelijk. Bovendien wreekt het wagengewicht zich in krappe bochten. Reken al met al dus niet op een auto die rijdt als een C-klasse Coupé op hoge poten, de GLC Coupé voelt zich vooral thuis op lange, rechte wegen...
De uitgebreide Eerste Rijtest met de GLC Coupé lees je in AutoWeek 28 die volgende week in de winkels ligt. Bovendien brengen we morgen een video waarin je de auto uitgebreid aan het werk ziet.