Facelift voor Volkswagen Magotan
Passat, maar dan anders
Volkswagen verkoopt in China verdeeld over twee joint-ventures een nauwelijks te doorgronden reeks modellen waartussen de nodige overlap bestaat. We duiken vandaag in de Magotan, een auto die nu is gefacelift.
Het modelaanbod van Volkswagen in China is lastig te doorgronden, daar het bedrijf - verdeeld over twee joint-ventures - een breed scala aan auto's verkoopt die elkaar wat formaat betreft nog weleens overlappen. Op sedangebied levert Volkswagen er auto's als de Santana, Bora, Lavida, New Lavida, Lamando, Sagitar en de Phidion. Daarnaast kun je in China de CC bestellen, in feite de Volkswagen Arteon, en de Passat bestaat er in diverse verschijningsvormen. Zo levert Volkswagen er een auto die simpelweg Passat heet maar in niets is gerelateerd aan de Europese of Noord-Amerikaanse Passat. Dan is er de Passat Variant zoals wij die kennen én de Magotan. Die Magotan is in feite de Passat B8 zoals de auto bij ons wordt geleverd, maar uiteraard is -ie niet helemaal identiek.
De Magotan is namelijk een verlengde versie van de Europese Passat. De wielbasis van de Magotan is met 2,87 meter acht centimeter langer dan die van 'onze versie' en de wagenlengte is met 4,87 meter zelfs tien centimeter langer. De gefacelifte Magotan ondergaat dezelfde wijzigingen als de Europese Passat onlangs onderging. Vanuit de zijspiegels wordt de modelnaam Magotan op de grond geprojecteerd, die we ook breed uitgeschreven over het achterste van de auto kunnen aflezen. Volkswagen past meer chroom toe in de grille en het analoge klokje blijft in het dashboard behouden. Daarnaast levert Volkswagen de Magotan voor het eerst ook als plug-in, een versie die in feite gelijk is aan de Passat GTE. De Magotan staat in het Chinese Volkswagen-gamma vrij hoog op de statusladder en is derhalve leverbaar in zeer weelderig uitgedoste uitvoeringen, compleet met extra zachte kussentjes voor de achterpassagiers.