Doorzaag-zaterdag: Volkswagen I.D.
VW's nieuwe identiteit?
Dieselgate is nog niet helemaal afgehandeld, maar bij Volkswagen lijken ze hun leven alvast te beteren met de aankondiging van een serieus elektrificatieprogramma. Welke richting ze in Wolfsburg uit denken wordt duidelijk gemaakt met de I.D., het studiemodel dat begin deze maand in Parijs onthuld werd. Wij benen z'n techniek alvast uit.
Deze week kijken we op Doorzaag-zaterdag onder de huid van de Volkswagen I.D., het studiemodel dat de Wolfsburgers presenteerden op de laatste autoshow van Parijs. Nu is het nog een exotisch vormgegeven concept, maar als het aan Volkswagen ligt staat de productieversie van de volledig elektrische I.D. in 2020 in de showroom voor een prijs vergelijkbaar met die van een stevig gemotoriseerde Golf gewoon. En vijf jaar later moet zelfs een compleet zelfrijdende versie volgen. Hoe die productieversie er precies uit gaat zien is gissen, ze lijken voor de I.D. in Wolfsburg in elk geval wel alle vrijheid te nemen die een EV qua ruimte-indeling heeft te bieden. Net als de Kever zit de motor achterin en drijft-ie de achterwielen aan, alleen dit maal met een vaste overbrenging, versnellingen zijn er niet. De achterwielen zijn middels een multi-link-ophanging verbonden met het subframe waarin de e-motor is gehuisvest, plat onder de vloer van de bagageruimte. Om voorin zoveel mogelijk ruimte te creëren zit de tandheugelstuurinrichting vóór de vooras, pal achter de koelradiator, en wordt een McPherson-constructie gebruikt. Net boven het stuurhuis zit de acculader die de wisselspanning van de laadpaal omzet in gelijkstroom voor de accu. Je kunt de I.D. trouwens ook draadloos opladen, onder de vooras zit de daarvoor benodigde secundaire inductiespoel.
De elektromotor levert 170 pk waarmee de auto binnen acht seconden van nul naar honderd kan sprinten en een top kan bereiken van 160 km/h. De productieversie kan volgens VW ook met meer en minder krachtige motoren geleverd worden, net zoals er keuze zal zijn uit accu's met verschillende capaciteiten waardoor de actieradii uiteen kunnen lopen van 400 tot 600 kilometer. Dankzij het in de bodem weggewerkte accupakket en de aandrijflijn onder de bagageruimte heeft de auto een laag zwaartepunt. Mocht dat race-aspiraties bij je oproepen: Volkswagen weet verder nog te melden dat de gewichtsverhouding tussen voor en achter 48:52 bedraagt. Leuk voor de momenten dat je zelf het stuur ter hand neemt. Wanneer de I.D. zelfstandig op pad gaat wordt de omgeving in de gaten gehouden door ultrasone sensoren, radarsensoren en camera's. O, en niet te vergeten door de vier laserscanners die op de hoeken van het dak zitten. In de autonome modus komen deze uit het dak omhoog en geven dan ook nog 'ns blauw licht; zo weet iedereen tenminste dat je je handen niet aan het stuur hebt.
Met een lengte van 4,10 meter is de I.D. 15,5 centimeter korter dan de Golf, de wielbasis daarentegen is met 2,75 meter juist 13 centimeter langer dan bij de Golf. En dat levert een behoorlijke binnenruimte op, een binnenruimte met een vlakke vloer die ook nog 'ns voor iedereen makkelijk te bereiken is: een B-stijl ontbreekt en achter heeft de I.D. zelfs schuifdeuren zodat in- en uitstappen net als in- en uitladen weinig moeite kost. Waar we bij de full-size mpv's inmiddels wel zo'n beetje af zijn van het 'handig' verschuifbare en op te klappen meubilair komt dat bij de I.D. met z'n vlakke vloer gewoon weer terug. Benieuwd wat er van overblijft als-ie straks in de showroom staat.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 First Max 58 kWh ✅ Pano ✅ Matrix ✅ ACC
- 2020
- 56.757 km

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh Soh 92.6% Carplay Navi Cam
- 2020
- 115.200 km

Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh 204Pk | Navigatie | Apple & Android Carplay | Stoelverwarming | Adaptieve Cruise Control | Lichtmetalen Velgen | All Season Banden |
- 2020
- 52.132 km