De AutoWeekend Top 10: Heftig en hybride
Subjectiever dan de AutoWeekend Top 10 van deze week zul je ze niet vaak tegenkomen, maar voor deze ene keer maken we graag een uitzondering. Je verdrinkt de laatste jaren in de spaardieseltjes, te grote auto's met te kleine motorblokjes, elektrische auto's en hybride aandrijflijnen. Het milieu ontzien is de insteek, maar de consument rijdt over het algemeen 'alternatief' rond om belastingtechnische redenen. Het woord 'bijtelling' kunnen we op de redactie in ieder geval bijna niet meer horen.
Toch is er nog genoeg leuks te rijden in hybrideland. Tien jaar geleden keken we met gefronste wenkbrauwen naar 'die geitenwollensok' die zich de eerste generatie van de Toyota Prius liet aanmeten. Tegenwoordig komen we EV's en hybride auto's steeds vaker tegen op het asfalt, en eigenlijk kijkt niemand er meer vreemd van op.
Stel, je wint een leuke prijs en mag gaan rondneuzen in de hogere regionen van autoland. Er is één voorwaarde: het moet een hybride zijn. Kan je dan nog met een leuk speeltje thuiskomen? Jazeker! De hybride aandrijflijn is ook doorgedrongen bij de ingenieurs van Ferrari, misschien wel het automerk dat ook bij niet autokenners het meeste tot de verbeelding spreekt. Zodoende zetten wij de beestachtige LaFerrari bovenaan de ranglijst. De exoot haalt 800 pk uit een tot 9.250 tpm jankende V12. Een elektromotor zorgt voor een extra input van 163 zoemende paarden. Het resultaat? Van nul naar honderd in minder dan drie seconden en een topsnelheid van meer dan 350 km/h. Z'n prijskaartje? Exorbitant hoog. Maar ach, dat compenseer je natuurlijk weer met z'n 'lagere' verbruik...
Op plaats twee zetten we nog een hypercar, ditmaal een afkomstig uit Engeland. De McLaren P1 moet het met 'slechts' 916 pk doen, maar de opvolger van de legendarische F1 belooft alles en iedereen weg te vegen van het asfalt. Er kan 10 kilometer elektrisch rondgezoemd worden, en wat is er nou mooier dan met je nagelnieuwe exoot geruisloos aan te komen rollen bij de lokale buurtsuper voor een kleine boodschap?
De derde prijs gaat naar de Porsche 918 Spyder. Op technisch vlak is de Duitser niet minder geavanceerd dan de auto's die-ie boven zich moet dulden, maar we hebben de auto nu zo vaak door Porsche gepresenteerd zien worden dat de spanning er wel enigszins vanaf is. Misschien dat rijden in de 887 pk sterke hybride ons weer laaiend enthousiast kan maken. Nu zal dat met een 0-100-sprint in 2,8 seconden in zo'n strak ontworpen jas ongetwijfeld weinig moeite kosten.
Goed, tot zo ver de volgende generatie van de hypercars. Zit je liever iets hoger boven het asfalt? Klop dan even aan bij je Cadillac-dealer, de Amerikanen hebben namelijk een Escalade Hybrid in de aanbieding. Hét boegbeeld van scheldwoorden slingerende hiphoppers heeft nog altijd een dikke 6.0-liter V8 in z'n imposante neus, Z'n verbruik halveert bijna ten opzichte van de volledig benzinegorgelende versie en wel naar 11,5 l/100 km. Een beetje fout, maar stiekem toch wel erg lekker!
Hoewel z'n uiterlijk wellicht anders doet vermoeden is de Escalade niet bepaald een held als het asfalt wordt ingeruild voor heuvels, kuilen en modderbaden. Sinds jaar en dag ben je daarvoor aangewezen op de Engelsen. Jawel, ook Range Rover heeft namelijk binnenkort een hybride in de aanbieding. Zowel de reguliere Range Rover als de Sport krijgen de beschikking over een 292 pk sterke dieselmotor, gekoppeld aan een 35 kW-elektromotor. Door het struikgewas denderen terwijl je met je hybride het milieu juist weer ontziet; ironie is de wereld nog niet uit.
Een trapje lager vinden we de CR-Z van Honda. Het had de opvolger van de CR-X moeten worden, maar het grote publiek heeft de auto nog niet gevonden. Een kleine hybride sportieveling, de Japanners waren er waarschijnlijk net te vroeg bij. Hoewel het vermogen met 137 pk en 190 Nm niet overhoudt, heeft de kleine coupé zich wel bewezen met z'n messcherpe stuurgedrag. Bovendien heeft de ontwerpafdeling van Honda goed z'n best gedaan om van de CR-Z een eigenwijs ogend scheurneusje te maken.
BMW heeft niet alleen de hybride supercar, de i8, in het vat zitten, ook van de X5 komt een hybride versie. Hij is onlangs gepresenteerd als concept-car, maar de plug-in hybrid zal ongetwijfeld op de markt verschijnen. Op de IAA in Frankfurt zullen we hem voor het eerst in levenden lijve kunnen bewonderen.
Meer Duitsers vinden we op plek 9 en 10. Porsche heeft ook de laatste versie van de Panamera weer voorzien van een hybride aandrijflijn, en lijkt daarmee een behoorlijk verkoopsucces in het vooruitzicht te hebben. De vierdeurs Porsche biedt bakken aan luxe en misschien nog wel meer stuurgenot, maar het niveau van de supersedans haalt-ie op het gebied van comfort toch niet. Nee, daarvoor kun je binnenkort bij Mercedes aankloppen. De crème-de-la-crème van comfortabel rondgaan zal voor het eerst ook als een plug-in hybride in de showroom komen te staan. Een sprintje naar de 100 km/g in 5,5 seconden, een topsnelheid van 250 km/h en, daar is-ie weer: 14 procent bijtelling!
Merk/model | |
1 | Ferrari LaFerrari |
2 | McLaren P1 |
3 | Porsche 918 Spyder |
4 | Cadillac Escalade 6.0 V8 Hybrid |
5 | Range Rover Hybrid |
6 | Honda CRZ |
7 | BMW X5 eDrive |
8 | BMW i8 |
9 | Porsche Panamera S E-Hybrid |
10 | Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid |