Officieel: Mercedes S-klasse Plug-In Hybrid

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid
Mercedes-Benz S 500 Plug-In HybridMercedes-Benz S 500 Plug-In HybridMercedes-Benz S 500 Plug-In HybridMercedes-Benz S 500 Plug-In HybridMercedes-Benz S 500 Plug-In HybridMercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid
Na de S 300 Bluetec Hybrid en de S 400 Hybrid is deze S 500 Plug-In Hybrid maar liefst de derde hybride S-klasse in het Mercedes-gamma. Harde cijfers? Per kilometer 69 gram CO2 en een gemiddeld verbruik van 3 l/100 km!

Vandaag heeft Mercedes de S 500 Plug-In Hybrid tot in detail uit de doeken gedaan. Onder de kap van deze gedeeltelijk oplaadbare Benz ligt een geblazen 333 pk sterke 3.0-liter V6 die is gekoppeld aan een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor. Het gecombineerd vermogen wordt niet vermeld. In totaal moet zo'n 30 kilometer volledig elektrisch kunnen worden rondgereden.

De andere hybrideversies, de S 400 Hybrid en de S 300 BlueTec Hybrid, laden het accupakket op tijdens het rijden. De nieuwe lithium-ion batterijen van de Plug-In Hybrid kunnen natuurlijk extern worden opgeladen, en zijn in staat om tien keer zoveel energie op te slaan als z'n twee broertjes. De stekkeringang is in de rechterzijde van de achterbumper weggewerkt.

Met een druk op de knop is de S 500 Plug-In in een van de vier rijmodi in te stellen. In de stand E-Mode zoem je volledig elektrisch rond, in de stand E-Save wordt het volledig volgeladen accupakket ontzien voor later gebruik en in Charge-modus worden de accu's tijdens het rijden opgeladen. De vierde stand is de reguliere Hybrid-modus. Mercedes belooft een CO2-uitstoot van 69 g/km. Het gemiddeld verbruik ligt dan ook op 3 l/100 km, en dat betekent: 14 procent bijtelling! Een sprintje naar de 100 km/h is in 5,5 seconden voorbij. Zoals gebruikelijk is de Benz begrensd op 250 km/h.

Mercedes heeft z'n hybridesysteem gekoppeld aan Comand Online. Het doel is om het energieverbruik zo efficiënt mogelijk te houden. Mocht het systeem op je route bijvoorbeeld een afdaling zien, dan zorgt-ie ervoor dat er vooraf al zoveel mogelijk energie uit de accupakketten wordt getrokken. Bij het afdalen kan de verbruikte energie dan weer teruggewonnen worden. Verder wordt energie gewonnen tijdens het laten uitrollen van de auto en het remmen.

Volgend jaar moet de S 500 Plug-In op de markt verschijnen. Wat de opper-hybride gaat kosten is nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.