BMW pakt uit: Concept X5 eDrive
BMW pakt goed uit op de IAA in Frankfurt: naast in ieder geval de M4 Concept en natuurlijk de i3 staat daar dus ook deze X5. Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand met dit exemplaar, maar het 'stopcontact' linksvoor verraadt dat we hier met een plug-in te maken hebben. Inderdaad, de auto die collega's Roland en Mark al eens tegenkwamen tijdens de introductie van de Kia ProCee'd GT De elektromotor levert 95 pk en wordt ondersteund door één van BMW's twinpower-viercilinder benzinemotoren. Of dat de 184 of 245 pk sterke versie betreft vermeldt het persbericht er nog even niet bij, maar de combinatie is dankzij een boost-functie in ieder geval goed voor een sprint van 0 naar 100 in minder dan 7 seconden.
Als er zo stevig op het gas wordt getrapt werken de elektromotor en het benzineblok uiteraard samen, maar zoals het een plug-inhybride betaamt behoort ook volledig elektrisch rijden tot de mogelijkheden. De accu houdt dat dertig kilometer vol met een maximum snelheid van 120 km/h. Ook in deze plug-in kan de accuvulling bewaard worden voor de laatste paar kilometer door de stad, zodat de 'prik' optimaal wordt ingezet. Een gemiddeld verbruik van 3,8 liter op 100 km is dan volgens BMW haalbaar, met een Co2 uitstoot van 'minder dan 90 gram' per kilometer. Het is voor BMW te hopen dat het niet meer dan 88 gram zal zijn, want dat zou betekenen dat deze X5 volgend jaar in de 14 procent-bijtellingscategorie valt. Allerlei hulpmiddelen helpen de bestuurder om zo dicht mogelijk bij de mooie verbruikscijfers in de buurt te komen: BMW's ConnectedDrive houdt voor de berekening van de actieradius rekening met rijstijl, verkeersdrukte en route en weet uiteraard ook waar de dichtstbijzijnde laadpaal zich bevindt.
Het uiterlijk is anders dan bij de reguliere X5, maar de verschillen zijn niet groot. Naast het eerdergenoemde laadklepje zien we blauwe accenten die we sinds kort van de i3 kennen en extra gestroomlijnde 21-inch wielen.