Nu wel echt: McLaren P1
Door het uitgebreide teaseroffensief zijn de specificaties van de P1 geen geheim meer. De auto krijgt de beschikking over een hybride aandrijflijn. De 3,8-liter V8 biturbomotor (bekend uit de MP4-12C) is hierin goed voor 737 pk en 727 Nm. De elektromotor voegt daar nog eens 179 pk en 260 Nm aan toe en zodoende is het gecombineerde vermogen 916 pk, het maximumkoppel 900 Nm. Schakelen gaat met een transmissie met dubbele koppeling.
Rijmodi
De P1 is achterwielaangedreven. Een hybride aandrijflijn heeft natuurlijk meer voordelen dan alleen extra pk's. De hypercar kan bijvoorbeeld 10 kilometer geheel elektrisch rijden. De CO2-uitstoot is 'minder dan 200 g/km'.
De McLaren heeft diverse rijmodi. E-Mode is de meest ecologisch verantwoorde. In eerste instantie put de auto in deze modus uit de elektromotor, zodat de CO2-uitstoot gedurende maximaal tien kilometer 0 g/km is. Daarna springt de verbrandingsmotor bij.
McLaren bouwt 375 exemplaren van de P1. De prijs is 866.000 pond, heeft McLaren inmiddels bekendgemaakt. De productie start later dit jaar.
Op de persdag van de Salon van Genève (5 maart) staan we voor het eerst oog in oog met deze productieversie. Uiteraard lees je dan alles over deze auto op onze site.
*Naschrift* Trouwe lezers van onze site weten misschien nog dat wij al eerder zeiden dat we de eerste foto's van de productieversie van de P1 hadden. McLaren zelf had ons toen namelijk bevestigd dat het daadwerkelijk om een fotoshoot met de productieversie ging, maar kwam hier later op terug. We hadden toen echter al ons artikel gepubliceerd. Deze gele P1 is wel the real thing.