Volvo V40 1.9 D 115pk Europa Elegance (2001)

autoreview

Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 1.9 D 115pk Europa Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik ben vanaf de introductie van dit model jaloers geweest op mensen die deze auto wel konden kopen/leasen. Hij zat altijd net boven het budget wat ik voor mezelf gesteld had. Ik moet wel toegeven altijd nog meer weg geweest te zijn van de alfa 156 die ongeveer tegelijk uitkwam. Deze auto’s gaven mij destijds het vertrouwen terug dat de autoindustrie nog mooie auto’s kon maken als ze dat wilden. Eindelijk liggen deze auto’s in het budget wat ik uit durf te geven aan een auto. Dus we gingen op pad om een alfa 156 of 147 te gaan kopen in JTD uitvoering en komen toch terug met deze black-sappier kleurige V40, echter redelijk full options en volleder interieur, voor mij een waanzinnig statige en luxe uitademende auto. Het model is Volvo dus recht en hoekig en toch tijdloos met een soort elegantie. (toepasselijk dat de uitvoering ook zo heet) Na de proefrit waren we verkocht, zo luxe en comfortabel als hij eruit zag zo reed hij ook. De motor met de 115PK wist me te overtuigen. 10.5 sec 0-100 is goed mee te leven en vergelijkbaar met mijn vorige auto. Hoewel de Volvo lichtvoetiger lijkt dan mijn fiat maakt de stopwatch dit niet waar, de topsnelheid ligt echter wel hoger, 205 op de teller heb ik regelmatig gehaald, maar dat vind ik niet zo interessant, souplesse en felheid geven mij veel meer rijplezier. Qua kwaliteit zou de Volvo mijlen ver boven de Fiat staan werd mij verteld, echter dat heeft deze nog niet waargemaakt. Sinds aanschaf: redelijk veel prijzige reparaties gehad in dit jaar, meer dan de fiat in al de vier jaar heeft verzameld. De lak heeft ook last van een krakelerende toplaag, wat een V40 kwaal schijnt te zijn. Allemaal prima maar is niet echt mooi op een zwarte auto. Toch rijdt de auto heerlijk en comfortabel, hij geeft je echt het idee dat je met een redelijk nieuwe auto aan het rijden bent. Ik ben er van overtuigd dat ik deze auto makkelijk nog 100.000km kan laten rijden zonder dat hij oud en rammelig wordt. Wat overigens tegenvalt is de ruimte in de auto. Achterin en de kofferbak zijn duidelijk veel kleiner dan ik gewend was van mijn marea weekend, dat ondervind je als je bij de gamma weer terug naar binnen kan om een plaat hout opnieuw kleiner te laten zagen. Verder ben ik zeer te spreken over het brandstof verbruik. Maar deze auto straalt en voelt echt aan als een auto uit het premium segment, een status welke hij echt wel verdient. Hij smoelt beter en voelt gewoon echt veel beter en strakker aan als een focus, golf vario, fiat marea, laguna, peugeots en seats. En dat vergeeft hem mij de kosten welke hij al gehad heeft. Jawel STATUS. Al rijdt je een gloednieuwe veel duurdere Passat wat een werkelijk prachtige auto is, als je dan zegt van ik rijdt Volvo dan wordt het toch even stil.... (en dat is ook best lekker).

PROBLEMEN

Spoorstangen achter vervangen. Rondom alle remschijven en blokken 2 maal vervangen. (echter het geheel trilt weer)
SIPS airbag rechtsvoor storing, kabelboom probleem vervangen. pakking smoorklephuis
reactiestangen achter vervangen. Relais knipperlicht/geen gordel om doorgebrand.
Beide koplampen 2X vervangen. Achterlichten achterklep (komt regelmatig voor bij V40)
Kabelbreuk contourverlichting linksachter. Kunstofdeel achterklep met de lichtunits begint te verkleuren. Airco ledigen opnieuw vullen. Uitlijnen (auto ging steeds harder naar links trekken, zonder stoeprandjes)Gloeibougies vervangen. Onregelmatig aflijtende achter banden. Luchtmassa+turbodruk sensor vervangen, wegens storing, en plots onderin geen trekkracht. Door krakeleren dak en motorkap over laten spuiten. Wel veel storingen welke onder ’normaal onderhoud vallen’ maar hebben we bij vorige auto (van ’minder’ merk) niet gehad en valt dan dus tegen.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens