Volvo V40 1.8i Europa (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8i Europa |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De V40 is als lease auto aangeschaft. De bedoeling was een dieselmotor. Destijds was echter in de V40 alleen de oude dieselmotor van Renault leverbaar en die bood te weinig vermogen. De keuze is dan ook gevallen op de 1.8i. Dit is een GDI (direkte inspuiting) motor van Mitsubishi en is zuiniger dan een normale 1.8. De motor is zeker voldoende krachtig en maakt weinig toeren (2500 bij 100 km/h). Voor een 1.8 ook soepel in z’n 5 bij snelheden boven de 100-120.
Na 4 jaar tijd en 160.000 km verder liep het lease contract ten einde. Wegens het vinden van een andere baan en in afwachting van allerlei nieuwe modellen heb ik de auto gekocht van de lease maatschappij. De V40 is zeer betrouwbaar. De auto is nog nooit stil gevallen en start ook altijd. Toch... de V50 lonkt.
Naast de betrouwbaarheid zijn positieve punten het ontwerp (je kan nog steeds goed voor de dag komen met dit model), de uitstekende stoelen, het nette verbruik (1 op 14, waarbij aangetekend dat 5 x per week retour Amsterdam - Utrecht wordt gereden!) en de royale uitrusting. Het is een Exclusive uitvoering met o.a. Climate Control en stoelverwarming. Een ander sterk punt vind ik de lakkwaliteit. Er zit behoorlijk wat steenslag op de motorkap, maar dit heeft geen roest tot gevolg.
Kleine negatieve punten zijn er ook. Zo vind ik de kwaliteit van het dashboard en de deurpanelen van deze serie niet Volvo waardig. Veel saai hard plastic en te grote kieren. Daarnaast rammelt er af en toe iets in de achterportieren en de achterwiel ophanging. Gezien de kilometerstand op zich niet vreemd. Ook kan ik me nog steeds storen aan de positie van de raambediening (in de middenconsole).
PROBLEMEN
In 5 jaar tijd is slechts 2 keer de garage bezocht buiten de reguliere beurten om. Een keer omdat een of andere vacuumslang los zat. Dit zorgde voor benzine dampen in de auto. En 1 keer voor gebarsten achterlichten. Inmiddels ben ik al aan het 4e (!) achterpaneel toe in een jaar tijd. Dit is het gedeelte van de verlichting dat zich in de klep bevindt. Na montage is telkens binnen 2 weken de boel opnieuw gebarsten. De panelen worden telkens keurig onder garantie vervangen, wat ik gewoon bij de beurten of APK laat doen. Het is ook voor de dealer onbegrijpelijk. Ik denk dat er ergens druk op staat. De dealer doet er verder niet moeilijk over, waar ik dan ook zeer tevreden over ben.
Voor de rest is er nog een keer de middenconsole verlichting vervangen (na 3 jaar) en is een bevestigingspunt van de afdekhoes afgebroken. Voor het overige, naast het normale onderhoud (altijd bij de dealer) helemaal niets.
Update 19/12/05
In juni 2005 2 schokdempers voor vervangen bij de dealer. Dure grap: inclusief arbeidsloon EUR 750,00. Vervolgens half oktober een zogenaamde electronics box vervangen ivm onbetrouwbare koplampverlichting. De ene keer werkte dit wel, de ander keer niet. De software van de verdeelbox voor elektronica was niet betrouwbaar. Goeie grap van EUR 600,00. Half december een beurt gehad inclusief v-snaar. Verder geen bijzonderheden. Is allemaal niet voordelig, maar ben zeer tevreden over de beurten. Auto start altijd en valt nooit stil. Wordt zo langzamerhand leuk om door te rijden. Toch: bij 250.000 km gaat ie eruit.
Update 02/03/07
Sinds december 2005 slechts eenmaal een reguliere onderhoudsbeurt gehad, wederom bij de dealer. Paar remblokken achter was het enige extra werk. Sinds begin 2004 komt dat uit op € 150,-- p.m aan onderhoud bij de dealer (inclusief banden), wat heel redelijk is voor deze leeftijd en kilometerstand. De auto rijdt nog steeds prima en haalt een gemiddelde van 1 op 13,5 a 1 op 14. De enige mankementen zijn een haperende centrale portiervergrendeling (achter) en een voor een deel niet werkende dashboardverlichting bij de middenconsole. Voor de rest geen problemen. Hoewel de auto nog een goed voorkomen heeft begint het model nu toch wel te verouderen. In een eerder bericht schreef ik dat de auto bij 250.000 km eruit gaat. Dat lijkt te gaan kloppen. Aan het einde van het jaar wordt een nieuwe auto besteld. Welke dat wordt is nog niet duidelijk. De nieuwe Volvo V70 maakt een kans. De nieuwe eigenaar van de V40 (in Polen?) koopt beslist geen kat in de zak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren