Volvo V40 1.8 Europa (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Europa |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto kwam beschikbaar door het vertrek van een collega. Hij heeft voor het inrijden gezorgd en een zeer nette auto achtergelaten. De auto ziet er van binnen na drie jaar nog als nieuw uit. De lak is op een paar plekjes licht aangetast door toiletbezoekjes van vogels en anonieme aanvaringen met winkelwagentjes.
De Volvo is donkergroen, naar mijn mening niet de mooiste kleur, een beetje anoniem wellicht zelfs saai. Wel zat er in het Europa pakket een kwartet lichtmetalen velgen en die staan hem goed.
De auto die ik hiervoor reed was een Renault Megane Scenic RT 2.0, behalve op het gebied van binnenruimte verslaat de Volvo de Renault op alle punten. Hij rijdt fijner, heeft minder last van zijwind en spoorvorming, is (over het algemeen) stiller en natuurlijk de onvolprezen stoelen. Ik kom nooit meer met pijn in de rug uit de auto en dat is wel zo fijn als je 50.000km per jaar rijdt.
Het enige minpunt van de auto is wat mij betreft de motor. Ik rijdt de 1.8 (de normale - niet de direct ingespoten) en die is volgens mij net voldoende voor deze auto. Bij inhalen op vals plat en brugje op moet je echt terugschakelen. Op de Autobahn heb je niet veel meer over, maar met een kruissnelheid van 160 gaat het natuurlijk al wel vlot. Overigens de airco pikt voelbaar vermogen in van de motor en daarom moet er soms onverwacht veel gas gegeven bij het optrekken vanuit stilstand.
De motor maakt in elke versnelling rond de 4000 toeren een brommend hol geluid. Ik dacht dat de uitlaat meetrilde, de garage zegt echter dat het een combinatie van factoren is in zowel het inlaat als het uitlaat traject en dat het vaker voorkomt bij deze motor. Helaas zeggen ze er niets aan te kunnen doen. 4000 toeren is gelijk aan 140 km/u in de vijfde versnelling. Dat is net de prettige snelheid in Frankrijk en soms toch ook in Nederland.
Zoals gezegd een auto zonder echte minpunten, alhoewel een krachtigere motor dan de 1.8 wel te overwegen is als er veel op snelwegen en met de airco aan gereden wordt. Het pluspunt van de auto zijn de stoelen en als bonus het veilige Volvo-gevoel.
PROBLEMEN
Ik heb vanaf de 40000km-stand tot iets meer dan 100000 km in 13 maanden geen noemenswaardige problemen gehad buiten het reguliere onderhoud.
Mijn Volvo lust wel een (kop)lampje, elke twee a drie maanden zijn ze weer stuk.
Bij 70000km bewoog de achterruitenwisser wel, maar wiste niet. Een niewe wisser hielp niet, een modificatie door de garage bood uitkomst en daarna heb ik weer goed (achter)uitzicht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren