Volvo V40 1.8 Europa (2001)

autoreview

Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 1.8 Europa
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto kwam beschikbaar door het vertrek van een collega. Hij heeft voor het inrijden gezorgd en een zeer nette auto achtergelaten. De auto ziet er van binnen na drie jaar nog als nieuw uit. De lak is op een paar plekjes licht aangetast door toiletbezoekjes van vogels en anonieme aanvaringen met winkelwagentjes.

De Volvo is donkergroen, naar mijn mening niet de mooiste kleur, een beetje anoniem wellicht zelfs saai. Wel zat er in het Europa pakket een kwartet lichtmetalen velgen en die staan hem goed.

De auto die ik hiervoor reed was een Renault Megane Scenic RT 2.0, behalve op het gebied van binnenruimte verslaat de Volvo de Renault op alle punten. Hij rijdt fijner, heeft minder last van zijwind en spoorvorming, is (over het algemeen) stiller en natuurlijk de onvolprezen stoelen. Ik kom nooit meer met pijn in de rug uit de auto en dat is wel zo fijn als je 50.000km per jaar rijdt.

Het enige minpunt van de auto is wat mij betreft de motor. Ik rijdt de 1.8 (de normale - niet de direct ingespoten) en die is volgens mij net voldoende voor deze auto. Bij inhalen op vals plat en brugje op moet je echt terugschakelen. Op de Autobahn heb je niet veel meer over, maar met een kruissnelheid van 160 gaat het natuurlijk al wel vlot. Overigens de airco pikt voelbaar vermogen in van de motor en daarom moet er soms onverwacht veel gas gegeven bij het optrekken vanuit stilstand.

De motor maakt in elke versnelling rond de 4000 toeren een brommend hol geluid. Ik dacht dat de uitlaat meetrilde, de garage zegt echter dat het een combinatie van factoren is in zowel het inlaat als het uitlaat traject en dat het vaker voorkomt bij deze motor. Helaas zeggen ze er niets aan te kunnen doen. 4000 toeren is gelijk aan 140 km/u in de vijfde versnelling. Dat is net de prettige snelheid in Frankrijk en soms toch ook in Nederland.

Zoals gezegd een auto zonder echte minpunten, alhoewel een krachtigere motor dan de 1.8 wel te overwegen is als er veel op snelwegen en met de airco aan gereden wordt. Het pluspunt van de auto zijn de stoelen en als bonus het veilige Volvo-gevoel.

PROBLEMEN

Ik heb vanaf de 40000km-stand tot iets meer dan 100000 km in 13 maanden geen noemenswaardige problemen gehad buiten het reguliere onderhoud.

Mijn Volvo lust wel een (kop)lampje, elke twee a drie maanden zijn ze weer stuk.

Bij 70000km bewoog de achterruitenwisser wel, maar wiste niet. Een niewe wisser hielp niet, een modificatie door de garage bood uitkomst en daarna heb ik weer goed (achter)uitzicht.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.