Volvo V40 1.8 Europa (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Europa |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Altijd graag een Volvo willen rijden, dit leek mij een betaalbare instapmodel: een phase II V40 (september 2000). Uiteindelijk een goede keus, maar de volgende auto wordt een V70.
De auto rijdt zonder meer heerlijk op lange afstanden, maar in het stadsverkeer is het allemaal gewoontjes. 1.8 motor trekt voldoende, maar stoplichtsprinten verlies je altijd van Golf, Leon, A3 enz. Daar is de auto ook niet voor.
Inparkeren is een eitje ondanks de lengte.
De ruimte voorin is prima, evenals de stoelen. Als er passagiers op de achterbank zitten, moet de bestuurdersstoel wel iets naar voren. De ruimte in de kofferbak is voldoende, maar niet bovenmatig groot. Dit had beter gekund.
Voor voldoende opbergvakjes moet je geloof ik een Franse auto hebben. De V40 is niet ruim bedeeld met bekerhouders, opbergvakjes enz. Handschoenenkastje is een lachertje.
Totaal oordeel: prima rijdersauto. Niet overdreven luxe, maar wel goed gezien het ontwerpjaar (eerste model 1996).
PROBLEMEN
-Vanaf het begin was er een fluit in de versnellingbak bij circa 3.000 toeren, vooral goed te horen in de 5e versnelling op de snelweg. Pas na aandringen gaf de dealer toe dat dit af en toe bij een V40 gebeurd. Uiteindelijk is de versnellingbak gratis vervangen door een (tweedehands?) ander exemplaar.
-V40 schijnt achterlampjes als tussendoortje te consumeren, bij mij zijn ze gemiddeld 1x per jaar stuk. Accu na een jaar ook slecht, maar onder garantie vervangen door nieuwe.
-Zeer regelmatig interieurrammels, die af en toe wel, en af en toe niet te horen zijn. Raar.
UPDATE:
-Wat voor de achterlampen geldt, geldt ook voor de koplampen. Heb er al een paar versleten.
-Een vervelende rammel onder de achterbank (houders van gordels) blijft hardnekkig aanwezig. Is irritant, maar weinig helpt. Iemand een idee?
-Een keer stond ik zonder koelvloeistof (er kwam stoom onder de motorkap vandaan). Motortemperatuur was volgens de meter niet hoger, maar het leek mij beter om direct langs de dealer te gaan. Bleek dat de V-snaar de slang van het koelvloeistofreservoir naar de radiateur doorgesneden had. Dankzij rijwind was de temperatuur niet opgelopen, maar mogelijke schade is natuurlijk enorm. De dealer herstelde direct de slang en maakte deze nu wel goed vast aan het chassis. Bij de grote beurt enkele weken ervoor was schijnbaar niets raars te zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren