Volvo V40 1.8 Europa (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Europa |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na veel wikken en wegen heb ik mijn oude studenten 340 weg gedaan om een V40 te kopen. Ondanks dat deze auto al wat op leeftijd is doet het model naar mijn mening nog steeds niet ouderwets aan. Ik heb de auto gekocht met ruim 250.000 op de teller. Hij is wel altijd bij een Volvo dealer in onderhoud geweest. Dit is te merken want andere V40\'s (met minder km\'s op de klok) waar ik in heb gereden voelden duidelijk minder goed aan. De auto is erg comfortabel en biedt voldoende ruimte om je tijdens een verhuizing aardig te kunnen redden. Echt groot is hij echter niet maar dat vind ik juist het mooie van een V40! Motorisch gezien loopt het 1.8 blok nog perfect! Onderin is er niet heel veel power beschikbaar maar altijd voldoende om met het verkeer mee te kunnen komen. Als je hem echter lekker doortrekt tot boven de 4000 rpm gaat hij echter steeds harder trekken. 120 km/h in zijn 3 is geen enkel probleem. Ik rij elke week ongeveer 500 km en het verbruik is het afgelopen jaar gemiddeld 1 op 12.8 geweest. 700 km met een volle tank is dan ook geen probleem! De auto stuurt gemakkelijk en de bak schakelt soepel. Goede banden zijn echter wel een voorwaarde om deze auto tot zijn recht te laten komen. Met name qua geluid is dit te merken. Al met al een hele fijne reisauto waar je onvermoeid weer uitstapt. Persoonlijk vind ik het een hele prestatie dat een auto met bijna 300.000 km nog volledig werkt en dat er nog steeds geen rammeltje te horen is in de auto.
PROBLEMEN
Versnellingsbak begon te fluiten in zijn 5e versnelling. Dit kwam omdat er een keerring en een hoes versleten waren op de bak waardoor de olie eruit liep. Dit merk je overigens het eerste in zijn 5 omdat deze boven in de bak zit. Vernsellingsbak loopt inmiddels al weer 20.000 km verder nog steeds als een trein!
Katalysator rammelt. Nog niet laten vervangen, uitstoot is nog binnen apk limieten.
Koppelingscylinder van het pedaal was defect. Erg vervelend omdat je dan niet meer kan schakelen, anwb erbij :-(. Het viel me overigens wel op dat de vorige dag de koppeling erg vroeg aangreep. Dit is uiteraard ook een logisch gevolg.
UPDATE:26-04-2009
Sinds vorige week de auto verkocht en een V40 2.0T uit september 2003 gekocht. Inmiddels staan er bij de oude V40 weer 20.000 probleemloze km's bij.
Ik lees overigens reviews waarbij de verlichting een zwak punt is. Ik heb de afgelopen twee jaar echter nog geen enkel lampje vervangen! En ik rij er toch 2 uur per dag mee waarbij de verlichting constant aan staat.
Hoewel de nieuwere 2.0T natuurlijk beter rijdt vind ik dat de ''oude'' 1.8 een mooiere roffel in het geluid had. Kwestie van smaak. Zodra ik aardig wat km's met mijn nieuwe V40 heb gemaakt zal ik hier ook een review over schrijven. Ik hoop dat de 2.0T net zo veel probleemloze km's gaat maken als de oerdegelijke en zeer fijne 1.8 pitter!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.